Beste keuze antennepijp

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Beste keuze antennepijp

#1 Bericht door PC1L »

:?: Wat is volgens jullie de beste keuze voor een antennepijp langs een gevel, configuratie 6 meter via 2 beugels ( over 1/3 tot 1/2 ) ? Is dat ALU of staal ? Is 3 mm wand dik genoeg ? Maakt de diameter van de pijp ook uit, los van de wand dikte ? En sommigen raden steigerpijp aan, is dat beter dan de 'gewone' antennepijp ? Wat is eigenlijk 'gewone normale' antennepijp ?

Wat kun je betreffende de beugels zoal verwachten m.b.t. de krachten. Keilbouten of chemisch anker ( baksteen ) ? Driepoten boven of juist onder ?

Wat zijn jullie ervaringen ermee in geval van storm e.d. ?

E.e.a. uitgaande van extreme omstandigheden, dus zware antennes en veel windlast. In de praktijk is dit hier niet het geval. Maar je kan nooit weten waar het goed voor is :idea: :lol:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb een 6m lange steigerpijp. Sterk, maar met een groot nadeel: loeizwaar. Mijn pijp is,
als ik het me goed herinner, 60mm buitendiameter. Daarin past een stuk antennepijp: 4m "koud
getrokken" dikwandig aluminium, 50mm buitendiameter. Dikte 3 of 4mm.

Twee driepoots muurbeugels. Die heb ik op de kop gemonteerd; de mast hangt aan de derde
poot, in plaats van dat ie erop steunt. Voordeel: regenwater loopt langs de pijp af en niet langs
de muur.

In totaal dus 6 keilbouten, in de steen. Het zit er al vanaf 1991, en heeft alle stormen zonder
problemen overleefd. Bovenin een 2,5m lange vhf/uhf verical. Big Wheel voor 2m en eentje voor
70cm. Horizontale rondstraler voor 6m. En ik heb mijn FD4 draadantenne erin gehesen.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beste keuze antennepijp

#3 Bericht door pa1bvm »

en wat moeten er voor antennes in ??? zit er ook een rotor in het ontwerp ??

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#4 Bericht door PC1L »

Heb er ook al over gedacht om stalen steigerpijp te nemen en vanwege het gewicht de buisdiameter wat kleiner te nemen, weet niet of dat wel verstandig is, maar de wand dikte blijft in ieder geval gelijk ofwel zou ALU steigerpijp moeten kiezen, dan weegt het niets. Gezien de configuratie van een zeer lage windlast en gewicht zou dat moeten kunnen.

DAT : interessant die driepoot om te draaien, heb het al eerder ( niet vaak ) gezien. Heb je de onderkant van de pijp ergens op steunen, een balkonvloertje of zo misschien ? By the way : wat weegt die steigerpijp bij benadering ?

Hier zou het ongeveer zijn : voor 6 meter bij diameter 33 mm 3,65 mm dikte 16 kg ! Diameter 60 mm 3,65 mm dikte ca 32 kg .....

BVM : rotoren, pijp nr 1 zou een G 5500 Vertex of gelijkwaardig moeten bevatten en nr 2 een gemodificeerde ( maakt voor de windlast en het gewicht niet uit ) Channel Master. De antennes ( combi's ) zijn zeer licht en geven zeer lage windlast.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beste keuze antennepijp

#5 Bericht door pa1bvm »

heb hier lang een standaard steigerpijp gehad
beugel op de onderkant en eentje op 1.80 erboven
daar stond een kenpro 1000 rotor bovenop en vlak daarboven een 17 elements yagi voor 144 Mhz ( boomlengte ruim 8 meter )
ik had chemische ankers m10 en beugels waren drie poten

heeft jaren gestaan zonder probleem .. ja ja het is wat onrustig met harde wind , antenne stond iets van 3 meter vrij boven de nok van het dak .
pijp weegt iets van 30 a 40 kilo ik denk zo tegen de 5 centimeter buitendiameter .. iets van 25 euro bij een bouwbedrijf ..

later vervangen door katelmast , die pijp gebruik ik nog steeds

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#6 Bericht door PC1L »

"ik had chemische ankers m10 en beugels waren drie poten" - wat voor type muur als ik vragen mag ?

"17 elements yagi voor 144 Mhz ( boomlengte ruim 8 meter )" - inderdaad een behoorlijke windvanger !

"die pijp gebruik ik nog steeds" - duidelijk solide spul, steigerpijp :lol:. Voor ik de vragen plaatste had ik al het idee dat ik zelf ook moeilijk nog voor iets anders zou kiezen. Maar men weet nooit hi hi al zal steigerpijp wel nooit te overtreffen zijn.

Wat me ook duidelijk is nu dat waarschijnlijk iedereen voor stalen versies kiest, ondanks het gewicht.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beste keuze antennepijp

#7 Bericht door pa1bvm »

best wel harde steen ..was( is ) een oud huis ..
en niet van die stenen met binnen in van die vierkante gaten

ik heb eerst ergens op een plekje waar het niet opviel zo een chemisch anker getest ..zijn die dingen wel sterk genoeg ???
..ik heb dat ding later eraf moeten slijpen want ik kreeg hem er echt niet uit ..
ondanks wat lomp geweld .. ijzeren plaat op de muur met een gaat erin .. anker door het gat .. m10 moer erop en draaien maar ..
ik draaide de schroefdraad kapot ..

je zou misschien nog rekening moeten houden met lawaai als je de rotor gebruikt dan hoor je dat best wel door het huis
bij harde wind hoor je de boel ook vaak een beetje " wrikken" in de rotor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#8 Bericht door PC1L »

pa1bvm schreef:best wel harde steen ..was( is ) een oud huis ..
en niet van die stenen met binnen in van die vierkante gaten
Duidelijk. Tja, hier is het rode baksteen.

pa1bvm schreef:je zou misschien nog rekening moeten houden met lawaai als je de rotor gebruikt dan hoor je dat best wel door het huis
bij harde wind hoor je de boel ook vaak een beetje " wrikken" in de rotor
Inderdaad. Dat zal ook met de bevestiging wel enigermate te maken kunnen hebben en met de lengte en type antennepijp. Ooit hoorde ik bij iemand dat bij wind dat ding enorm begon te loeien, maar dat kwam omdat die pijp als orgelpijp fungeerde, kennelijk :lol: ( openingen dicht maken ).

De rotoren, die ik gebruik zijn nogal stil te noemen, zal meevallen. En de Channel Master valt ook erg mee.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#9 Bericht door DK1NL »

Ik heb vorig jaar een nieuwe mast op het dak gezet en was ook aan het twijfelen of ik nu aluminium, antennebuis of steigerpijp zou gaan gebruiken.

In Sittard zit een bedrijf die handelen in schroot maar ook nieuw metaal verkopen. Toen ik vertelde wat ik zocht adviseerde ze rvs te gebruiken.

Op mijn opmerking wat dat dan wel niet ging kosten wezen ze naar de berg rvs schroot. Daar lag een partij gebruikte rvs buizen afkomstig van DSM.

Heb toen een buis van 5,5m lengte en een doorsnede van 52mm gekocht voor €18, blijft mooi dat rvs!

Advies is dus ga eens kijken bij een schroothandelaar!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Beste keuze antennepijp

#10 Bericht door PC1L »

DK1NL schreef: In Sittard zit een bedrijf die handelen in schroot maar ook nieuw metaal verkopen. Toen ik vertelde wat ik zocht adviseerde ze rvs te gebruiken.
Ja, lijkt mij ook de allerbeste keus ! :idea:
DK1NL schreef:Heb toen een buis van 5,5m lengte en een doorsnede van 52mm gekocht voor €18, blijft mooi dat rvs!

Advies is dus ga eens kijken bij een schroothandelaar!
Precies wat we o.m. ook zoeken ! Kun je op de een of andere manier mij een adres bezorgen ? Desnoods via de mail possibilities van dit forum ? En misschien kun je even nog aangeven wat het gewicht ( bij benadering ) van die buis is ?

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Beste keuze antennepijp

#11 Bericht door Jugro »

PC1L schreef::?: Wat is volgens jullie de beste keuze voor een antennepijp langs een gevel, configuratie 6 meter via 2 beugels ( over 1/3 tot 1/2 ) ? Is dat ALU of staal ? Is 3 mm wand dik genoeg ? Maakt de diameter van de pijp ook uit, los van de wand dikte ? En sommigen raden steigerpijp aan, is dat beter dan de 'gewone' antennepijp ? Wat is eigenlijk 'gewone normale' antennepijp ?

Wat kun je betreffende de beugels zoal verwachten m.b.t. de krachten. Keilbouten of chemisch anker ( baksteen ) ? Driepoten boven of juist onder ?

Wat zijn jullie ervaringen ermee in geval van storm e.d. ?

E.e.a. uitgaande van extreme omstandigheden, dus zware antennes en veel windlast. In de praktijk is dit hier niet het geval. Maar je kan nooit weten waar het goed voor is :idea: :lol:
Er is ook aluminium steigerpijp, oersterk

Plaats reactie