ferrietantennes in aluminium behuizing?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

ferrietantennes in aluminium behuizing?

#1 Bericht door Rodion »

Si4735_AM_diodes.PNG
Hallo allemaal,

Ik ben als leek aan het experimenteren met een radio IC dat naast de FM band ook de AM banden van de korte golf, middengolf en lange golf ondersteunt.In een schakeling voor deze chip worden drie spoelen gebruikt die voor deze bands een vaste waarde hebben. Als alternatief kan er voor iedere band ook gebruik worden gemaakt van een ferrietantenne en/of een externe antenne. Deze optie heeft mijn voorkeur, maar het geheel moet in een aluminium behuizing worden geïnstalleerd. Dit lijkt me eigenlijk geen goed idee. Ook denk ik drie afzonderlijke ferrietantennes te plaatsen, zodanig dat de spoelen elkaar zo min mogelijk beïnvloeden. De ferrietantennes moeten dus het liefst niet alleen uit de buurt van elkaar, maar ook uit de buurt van de batterij en andere componenten. Dit lijkt me een haast onmogelijke opgave. Op het internet zag in een AM ontvanger in een metalen kastje met bovenop op zekere hoogte in PVC een externe ferrietspoel. Welke opties zijn er eventueel nog meer? Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik toch maar voor die drie vaste inductie-spoeltjes ga met een externe antenne-aansluiting. Wie kan mij wat tips geven? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Richard

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ferrietantennes in aluminium behuizing?

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik denk dat het op de manier die ze bij AMROH in 1959 !!!!! al deden wel kan.
Met een luchtspleet. Kijk maar. ( was schema van een antenne versterker ).

Sukses.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-02-26 om 20.48.55.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie