Dipool center

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Dipool center

#16 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Als het alleen voor ontvangst is zou ik niet moeilijk doen
Een coax naar travo 1op9 een aarde en een stuk draad op een paar meter hoogte
zolang als je weg kunt spannen type beverage
Storing vrij vanaf lange golf tot hoger waar de ontvangst dan iets minder word
Is geen dipool model maar eenvoudige lw voor de banden waar het meer als een ... is Suc6

grt GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dipool center

#17 Bericht door PA3DAT »

pa3dqd schreef:Als het alleen voor ontvangst is zou ik niet moeilijk doen.
En gesteld dat een willekeurige lengte draad beter werkt dan een dipool, of gewoon, om niet moeilijk te doen, hoe kom je dan aan
die 1:9 trafo als je er verder totaal geen verstand van hebt? :D

Een willekeurige radio/tv-winkel binnenstappen, bijv. de Mediamarkt, en dan vragen: "mag ik van u een 1 op 9 trafo voor mijn
draadantenne?" :wink:

We kunnen er eindeloos over doorgaan, talloze adviezen geven, maar ik zou zo zeggen: stop gewoon het uiteinde van een stuk draad
in die antenneconnector. Wel even een centimeter isolatie verwijderen, zonodig. En druk er een lucifer bij in wanneer de draad niet
wil blijven zitten. Wil je het perfect hebben, monteer dan een bananestekker!

Zelf ben ik ooit begonnen met luisteren op de kortegolf met een binnenhuis-TV-antenne! :mrgreen:
(Wel hééééél lkang geleden hoor!)

Kijk, dit is mijn kortegolf-antenne achterop de camper. Gewoon draad met een stekkertje, dat gaat in de antenneconnector. En daar
werk ik écht de hele wereld op...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 02 mar 2018, 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Dipool center

#18 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad, niet moeilijk doen. Antennes voor ontvangst zijn helemaal niet zo kritisch.

Dus:

Radio => coax => 9:1 trafo => lange draad

Zo'n trafo kun je zelf bouwen:

https://vk6ysf.com/unun_9-1.htm

De beste antenne is de antenne die je hebt.

73, Jaap

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#19 Bericht door PC1L »

Jugro schreef:Heb ik alleen voor ontvangst een balun nodig voor een dipool antenne ?
Juist voor zenden heb je de balun in bepaalde gevallen echt nodig. M.b.t. de aanpassingen aan de transmissielijn ( hier dus coax ) en de zenderuitgang ! Voor ontvangst werkt het echt al zonder :-) ..

Een balun kan sym/asym wisselen en ook impedantie aanpassen, een van de meest bekendste is wel de 1:4 ( 4:1 ) sym/asym : die doet beide. Gaat van je dipool sym naar asym ( coax ) en van bv 300 Ohm naar 75 Ohm impedantie .....

Voor ontvangst kan het wel een verbetering opleveren in bepaalde gevallen, maar het is zeker niet zeer kritisch dan.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#20 Bericht door Jugro »

Bedankt voor alle tips ,hier kan ik mee verder

Jugro

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#21 Bericht door Jugro »

Ik heb een dipool gemaakt van 10.35 m. Maar ik ontvang weinig ,ik heb gelezen over een balun 1:1 krijg ik daar betere ontvangt mee

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Dipool center

#22 Bericht door andre »

PA3DAT schreef:
pa3dqd schreef:Als het alleen voor ontvangst is zou ik niet moeilijk doen.
En gesteld dat een willekeurige lengte draad beter werkt dan een dipool, of gewoon, om niet moeilijk te doen, hoe kom je dan aan
die 1:9 trafo als je er verder totaal geen verstand van hebt? :D

Een willekeurige radio/tv-winkel binnenstappen, bijv. de Mediamarkt, en dan vragen: "mag ik van u een 1 op 9 trafo voor mijn
draadantenne?" :wink:

We kunnen er eindeloos over doorgaan, talloze adviezen geven, maar ik zou zo zeggen: stop gewoon het uiteinde van een stuk draad
in die antenneconnector. Wel even een centimeter isolatie verwijderen, zonodig. En druk er een lucifer bij in wanneer de draad niet
wil blijven zitten. Wil je het perfect hebben, monteer dan een bananestekker!

Zelf ben ik ooit begonnen met luisteren op de kortegolf met een binnenhuis-TV-antenne! :mrgreen:
(Wel hééééél lkang geleden hoor!)

Kijk, dit is mijn kortegolf-antenne achterop de camper. Gewoon draad met een stekkertje, dat gaat in de antenneconnector. En daar
werk ik écht de hele wereld op...

Afbeelding

pffff...dacht even dat je aan de laadpaal stond met je camper.. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#23 Bericht door PC1L »

Jugro schreef:Ik heb een dipool gemaakt van 10.35 m. Maar ik ontvang weinig ,ik heb gelezen over een balun 1:1 krijg ik daar betere ontvangt mee
Het 'goed werken' van een dipoolantenne is direct afhankelijk van de frequentie waar die antenne resonant is. Dat is weer direct afhankelijk van de elektrische lengte van de antenne.

Zonder ruisbrug of antenneanalyzer je dipoolantenne 'op frequentie brengen :

0- truc is de elektrische waarde te vinden door een bepaalde mechanische lengte toe te passen.
1- je bepaalt welk frequentiebandje je wil ontvangen. Bv 10 of 15 meter band.
2- je rekent de afmetingen van de dipoolantennehelften uit, rekening houdende met een kleine verkortingsfactor. Daartoe zet je de gewenste frequentie om in lengte ( meter ). Volgens : 300/gewenste frequentie ( Mhz )/4 maal verkortingsfactor ( bv 3 - 5 % ( onder voorbehoud ) voor de meeste draadsoorten. Je hebt dan de lengte van de twee draden.
3- je sluit een coax aan op die antenne, eventueel ( niet noodzakelijk bij ontvangst ) een bazooka eraan gekoppeld. De bazooka maak je ook van coaxkabel. Maar vooral bij zenden van belang ( mantelgolven ).
4- als je een 1:1 balun gebruikt wordt de impedantie van de dipool ( bij de gegeven berekeningen zal die 73 Ohm bedragen ) niet getransformeerd naar een andere waarde. Echter wordt er van SYM naar ASYM gegaan ( coax aansluiten ).
Het kan toch nut hebben om zo'n balun toe te passen omdat de antenne met coax kabel in het gareel loopt. Zonder balun moet op een dipool strikt genomen sym voedingslijn aangesloten worden. Met coax zal de antenne zich afwijkend gaan gedragen. Het kan het stralingsdiagram ook beinvloeden. Maar voor ontvangst is het niet zeer kritisch.
5- de coax met een PL-259 naar de SO-239 bus van je ontvanger.

Als je met enkele draad antennes gaat experimenteren inderdaad gewoon met een banaanstekkertje in de desbetreffende bus van je ontvanger. Ik zelf had indertijd daarvoor een FET PREselect gebouwd ( VERON ELECTRON ). Vanuit deze preselect gewoon met coax naar de ontvanger. Werkte erg goed. Vooral bij enkele ( lang ) draad antennes kan makkelijk oversturing optreden, er worden enorm veel signalen tegelijkertijd op de ingangstrap van de ontvanger gezet .....
Laatst gewijzigd door PC1L op 05 mar 2018, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#24 Bericht door PC1L »

andre schreef:
pffff...dacht even dat je aan de laadpaal stond met je camper.. :lol:
.. ja en via aarde de andere pool :lol:

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#25 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:
andre schreef:
pffff...dacht even dat je aan de laadpaal stond met je camper.. :lol:
.. ja en via aarde de andere pool :lol: laden & ontladen met 50 % voordeel / nadeel invullen van toepassing zijnde ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dipool center

#26 Bericht door PA3DAT »

Maar die dipool moet het gewoon doen, as simple as that. Als de ontvanger "dood" lijkt, stop er dan
gewoon een stuk draad in. Zoals ik al (2 keer?) eerder meldde, en nu voor het laatst... Misschien zit
er sluiting in je coaxkabel/connector.

Ontvang je dan nog niets, dan zijn er
- totaal geen condities, of
- je ontvanger is stuk

Luister eens rond de 7.076 of 14.076. Daar klinken de hele dag door "jodelgeluiden" van FT8, ook als
er vrijwel geen condities zijn...
Overigens, ná de schemering moet je luisteren op banden onder de 10MHz, daarboven is er dan niets
meer te beleven. Dus 's avonds op 3,6-3,8 en 7,050-7,200.
Overdag van 14,100 - 14,350. Op de hogere banden is het heel stil, vooral door de week!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#27 Bericht door Jugro »

PA3DAT schreef:Maar die dipool moet het gewoon doen, as simple as that. Als de ontvanger "dood" lijkt, stop er dan
gewoon een stuk draad in. Zoals ik al (2 keer?) eerder meldde, en nu voor het laatst... Misschien zit
er sluiting in je coaxkabel/connector.

Ontvang je dan nog niets, dan zijn er
- totaal geen condities, of
- je ontvanger is stuk

Luister eens rond de 7.076 of 14.076. Daar klinken de hele dag door "jodelgeluiden" van FT8, ook als
er vrijwel geen condities zijn...
Overigens, ná de schemering moet je luisteren op banden onder de 10MHz, daarboven is er dan niets
meer te beleven. Dus 's avonds op 3,6-3,8 en 7,050-7,200.
Overdag van 14,100 - 14,350. Op de hogere banden is het heel stil, vooral door de week!
Weer wat geleerd! !

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#28 Bericht door PC1L »

PA3DAT schreef:Maar die dipool moet het gewoon doen, as simple as that. Als de ontvanger "dood" lijkt, stop er dan
gewoon een stuk draad in. Zoals ik al (2 keer?) eerder meldde, en nu voor het laatst... Misschien zit
er sluiting in je coaxkabel/connector.

Ontvang je dan nog niets, dan zijn er
- totaal geen condities, of
- je ontvanger is stuk
Absoluut iets om rekening mee te houden, ook hier geldt : een keten is zo sterk als de zwakste schakel.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#29 Bericht door Jugro »

PA3DAT schreef:Maar die dipool moet het gewoon doen, as simple as that. Als de ontvanger "dood" lijkt, stop er dan
gewoon een stuk draad in. Zoals ik al (2 keer?) eerder meldde, en nu voor het laatst... Misschien zit
er sluiting in je coaxkabel/connector.

Ontvang je dan nog niets, dan zijn er
- totaal geen condities, of
- je ontvanger is stuk

Luister eens rond de 7.076 of 14.076. Daar klinken de hele dag door "jodelgeluiden" van FT8, ook als
er vrijwel geen condities zijn...
Overigens, ná de schemering moet je luisteren op banden onder de 10MHz, daarboven is er dan niets
meer te beleven. Dus 's avonds op 3,6-3,8 en 7,050-7,200.
Overdag van 14,100 - 14,350. Op de hogere banden is het heel stil, vooral door de week!
Sorry ik luisterde op de verkeerde frequentie en op de verkeerde tijd ,heb nu goede ontvangst veel Japans en Spaans , (denk ik ) versta er niks van

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dipool center

#30 Bericht door Thijzer »

Grote antennes zijn allemaal reuze interessant als je ontvanger om kan gaan met zoveel signaal. Een wereldontvangertje kan al snel overstuur(d) raken door een sterk signaal, zelfs als dat een stuk van de frequentie ligt waarop je hebt afgestemd. Dus een joekel van een antenne op een ontvanger is niet altijd een goed idee.

Ik had tot voor kort een Loewe HF-150 ontvanger, dat is een piekfijn ding, die gebruikte ik op vakantie om te luisteren op een telescoopantenne van 90cm. En daarop ontving ik heel veel QSO's. Een langdraad antenne kon ik er ook op aansluiten maar dan moest ik wel omschakelen omdat anders de ontvanger compleet over de zeik zo gaan. Zo'n ontvanger kan dus afgesteld worden op de antenne.

Een FRG-7700 (ik dacht dat je die had aangeschaft) is een hele mooie ontvanger die je ook goed kunt afstemmen op de antenne. Speel ook eens met de ATT, de attenuator. Hiermee verzwak je het signaal. Dat lijkt niet logisch maar als je een tijdje experimenteert met luidere stations, dan merk je het grote voordeel hiervan. Op de exte DX- en contesttransceivers zitten niet voor niks een hele hoop knoppen, die zijn er omdat er nogal wat variabelen zijn tijdens ontvangst. Tijdens het zenden is het "recht zo die gaat stuurman" en moet de tegenpartij maar goed afstemmen. Een beetje geven en nemen.

Dus probeer ook eens een kort draadje aan je ontvanger. Maak wel altijd een dipool als het gaat maar je kunt best met coax naar de zolder gaan en daar 2 draden op de balk spijkeren en verbinden met kern en mantel van die coax, dat werkt ook prima. Bij zenden speelt de impedantie een grote rol omdat de eindtrap optimaal functioneert bij 50 ohm. Bij 100 ohm doet hij het ook, alleen is de effectiviteit dan minder. Bij ontvangst geldt het zelfde maar als de door de antenne afgegeven spanning lager is door een mismatch van de impedantie, kun je dat goed maken doordat je antenne weer veel meer signaal oppikt door z'n lengte.

Anyway, experimenteren dus. Daar is die hele hobby ook eigenlijk ooit voor bedacht.

Plaats reactie