verticaal gp antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
swenn
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:02

verticaal gp antenne

#1 Bericht door swenn »

Beste Mensen

Sinds kort ben ik verhuisd naar België. Was al een tijdje NL luisteramateur. Ik was wel eens actief op 11 meter omdat ik nooit geen tijd had om mijn vergunning te halen. Nu wel en ga mijn eerste basis vergunning ON3 behalen. Nu mijn vragen:

Ik lees veel over de verticale antenne,s deze zouden beter zijn voor dx verkeer? Lijkt me grandioos om eens naar vk of zl te werken. Natuurlijk ben ik er van bewust dat ik max 10 watt vermogen mag in het begin en dus sterk afhankelijk zal zijn van de condities.

Ik heb al in mijn bezit een fd3 van fritzel maar verticaal dx moet beter werken? Ik lees ook veel over de omgebouwde gpa naar 20 meter. Wat voor verticaal raden jullie mij aan? Ik kan de zij radialen in principe allemaal wel kwijt. De omgebouwde gp voor 20 meter heeft geloof ik radialen tot max 5,5 en voor 40m tot max 11 meter. Ik heb geen idee hoe hoog ik deze antennes moet plaatsen. ( is 5,5 meter genoeg? of hoger? )

Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat advies.

Graag reactie

Mvg Swen

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

Re: verticaal gp antenne

#2 Bericht door ON4MDW »

Dag Swen,

Ik heb hier ook een gpa 11 meter omgebouwd naar 20 meter band enkel door spoel te verwijderen, lengte ongeveer 5,50 m, 3 radialen van 5,50 m op een hoogte van ongeveer 5 meter werkt deze antenne zeer goed, beter dan een draad antenne. :D

De impedantie kan men regelen door de radialen schuin te spannen (try en try) tot je toch een goede swr krijgt.

Voilà voor zeer weinig geld goeie vertikal.

10 watt mag geen probleem vormen, heb hier ft-817 en al vele landen gewerkt ook VK als de condities er zijn mag dat geen probleem zijn. :)

Zelfs pille ups doorbroken maar geduld is een schone zaak ........ laat eerst de grote kanonnen passeren en probeer dan en ook veel luisteren. :D


Mvg en 73 van Marc

swenn
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:02

Re: verticaal gp antenne

#3 Bericht door swenn »

Bedankt voor de reactie

Als ik de keuze zal maken om de antenne hoger teplaatsen dan 5 meter maakt dat dan veel verschil met ontvangst en dx?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: verticaal gp antenne

#4 Bericht door PA3DAT »

ON3MDW schreef:Ik heb hier ook een gpa 11 meter omgebouwd naar 20 meter band enkel door spoel te verwijderen, lengte ongeveer 5,50 m, 3 radialen van 5,50 m op een hoogte van ongeveer 5 meter werkt deze antenne zeer goed, beter dan een draad antenne. :D
Hij werkt natuurlijk ongeveer net zo goed als een draad, maar je bedoelt met "een draad" waarschijnlijk een horizontale antenne :D
Het voordeel van een vertical is de lage opstralingshoek, richting horizon. Die opstralingshoek is echter weer afhankelijk van de radialen die je eraan knoopt: hoe meer radialen, hoe beter.
Aan de vertical zit ook een nadeel: de ontvangst is minder rustig dan met een horizontale antenne. De vertical pikt meer man-made rommel op, meer QRM dus. Een voorbijrijdende brommer, stofzuiger van de buren etc.
Eigenlijk is de draaibare dipool (en daarna de 2-, 3-, 4- etc. elements beam) een betere oplossing. Maar dan moet je weer een rotor hebben... :D

Ik gebruik een 3-bands vertical (AVQ-12 dacht ik) én een vrijwel horizontaal (en te laag) opgehangen windom antenne, de 41 meter lange FD-4 van Fritzel. Zwakke stations op 10, 15 en 20 meter zijn vaak beter te verstaan op de windom. Welke het beste afstraalt weet ik eigenlijk nog niet, de windom hangt er pas...

Wat "een draad" betreft: in mijn kampeerbus heb ik een FT-857. Als antenne gebruik ik een verticale draad van ca. 5 meter, opgehangen aan een vishengeltje. Het dak van de auto is massa, dus geen radialen (die gebruik je bij een mobielspriet ook niet). Daarmee heb ik op 20 toch ook al bijna alle continenten gewerkt. En ik heb dit pas een paar maanden!
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xJbylj9ygJA

Maar ik zou dus inderdaad eerst eens zo'n 11 meterspriet ombouwen. Ik denk dat je dan een uitstekende antenne hebt voor DX. Je zou er, met een coaxtrap, zelfs een 2-bander van kunnen maken. Dan heb je vertical, 1:1 voor 10 én 20 meter!
Zie http://www.seed-solutions.com/gregordy/ ... axTrap.htm
Een trap (spreek uit: trep), in het Nederlands sperkring, heeft een theoretisch oneindig hoge weerstand in zijn resonantiefrequentie (praktisch maximaal ca. 50KOhm). Maak je dus een trap voor 10 meter, resonantiefrequentie 28,5 MHz, dan lijkt het voor 10 alsof de antenne daar ophoudt. Voor 20 meter echter werkt de trap als een verlengspoel.
Je maakt de vertical dus 1:1 op 10, dan de trap en daarboven een verlengstuk voor 20 meter. Dan heb je een dualband-antenne, en geen antennetuner nodig!
Zo was mijn eerste, draaibare HF-antenne ooit een zelfbouw rotary dipole, met links en rechts coaxtraps voor 10 en 15 meter.
Ik heb 'm nog steeds, na 30 jaar, en we gebruiken 'm wel voor de JOTA.

Een paar linkjes:
http://degood.org/coaxtrap/
http://members.home.nl/pmerx/w3dzz%20trap_dipool.htm
http://www.qsl.net/pa3hho/dak.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: verticaal gp antenne

#5 Bericht door Ton_O_E »

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=2313
Daar staat een zeer mooi plaatje, van de afstraling mbt de hoogte.
ook veel informatie en tips
Uit deze computer analyse volgt, dat de ideale hoogte 4 meter is(in het open veld)
Voorheen PA3TON

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: verticaal gp antenne

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen en Sven

Inderdaad de hoogte is het beste als het ongeveer 4 a 5 meter is.
Tussen 2.5 en 8 meter echter weinig verschil.

Ga echter niet hoger als 8 meter dan wordt de opstraalhoek weer hoger.

Horizontale antenne's kunnen ook uitstekende werken, maar dan moeten ze op minimaal 1/2 golf hoogte hangen om de opstraal hoek wat omlaag te krijgen.

Ik heb hier nu een V-dipool op 11 meter hoogte en deze werkt net iets beter als de omgebouwde GPA GP voor 20 meter.
Het ding werkt van 6 t/m 40 mtr met alle banden ertussen.
Deze antenne heb ik echter wel roteerbaar.
Het gehele artikel van de V-dipool kan je hier vinden onder het titeltje V-dipool bij het artikel staan ook alle stralingsdiagrammen etc.)

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

swenn
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:02

Re: verticaal gp antenne

#7 Bericht door swenn »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Betreft alle info daar kan ik zeker wat mee. Alleen nu is mijn vraag: als ik een gp plaats 4 a 5 meter van de grond geeft men aan dat hij vrij moet staan. Nu is mijn vraag wat is dan precies vrij. Ik kan hem maximaal 10 meter van andere bebouwen plaatsen. Dan staat er wel een boom voor. ( kan dit ook invloed hebben ? ) Al vast hartelijk dank voor alle moeite

Graag reacties

Met vriendelijke groeten, Swen

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

Re: verticaal gp antenne

#8 Bericht door ON4MDW »

Zal wel lukken Swen,

De mijne staat tegen muur rond de 5 meter hoogte en met 5 watjes Japan gewerkt met 55 dus niet te veel aantrekken van hoogte iedere locatie verschilt, ik kan bv een antenne zetten die bij mij prima voldoet en bij een ander in het niets vervalt. :)
Iedere situatie is anders. :!:
Dit maakt onze hobby zo boeiend.
Een tranceiver kan men zo kopen in de winkel. :roll:
Een antenne kan men zo kopen in de winkel. :roll:
Men betaald veel geld, maar men heeft toch meer en veel voldoening als iets dat men zelf bouwd werkt en het kan zeker beter werken en voor minder geld dan dat wat men in de winkel koopt Swen :D dit heb ik toch al meerde malen mogen beleven.
Zoals het maken van halve golf dipool voor 17 meter met 1:1 Balun kostprijs Max 20 eurokes, kwart golf vertikal voor 20 meter kostprijs allu buis en connector + koper radials kostprijs 15 eurokes, enz....... dus bouwen maar en is het niet goed herbeginnen er gaat niets verloren in onze hobby. vertikal 20 meter niet goed wel dan 17 meter vertikal zelfde materiaal enkel korter straler 4,13 meter, radialen 4x 4,26 meter en hup niet goed dan nog wat korter maken en hup we maken er een 6 meter vertikal van enz ................... :D


Het blijft boeien Swen :D :D :D :D :D :D


Mvg Marc

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: verticaal gp antenne

#9 Bericht door PA0DOM »

ON3MDW schreef:Zal wel lukken Swen,

De mijne staat tegen muur rond de 5 meter hoogte en met 5 watjes Japan gewerkt met 55 dus niet te veel aantrekken van hoogte iedere locatie verschilt, ik kan bv een antenne zetten die bij mij prima voldoet en bij een ander in het niets vervalt. :)
Iedere situatie is anders. :!:
Dit maakt onze hobby zo boeiend.
Een tranceiver kan men zo kopen in de winkel. :roll:
Een antenne kan men zo kopen in de winkel. :roll:
Men betaald veel geld, maar men heeft toch meer en veel voldoening als iets dat men zelf bouwd werkt en het kan zeker beter werken en voor minder geld dan dat wat men in de winkel koopt Swen :D dit heb ik toch al meerde malen mogen beleven.
Zoals het maken van halve golf dipool voor 17 meter met 1:1 Balun kostprijs Max 20 eurokes, kwart golf vertikal voor 20 meter kostprijs allu buis en connector + koper radials kostprijs 15 eurokes, enz....... dus bouwen maar en is het niet goed herbeginnen er gaat niets verloren in onze hobby. vertikal 20 meter niet goed wel dan 17 meter vertikal zelfde materiaal enkel korter straler 4,13 meter, radialen 4x 4,26 meter en hup niet goed dan nog wat korter maken en hup we maken er een 6 meter vertikal van enz ................... :D


Het blijft boeien Swen :D :D :D :D :D :D


Mvg Marc

Ik heb van een kappaspriet een vertikal voor 17 meter gemaakt. Het ding doet het best goed.5-9 uit JA.Hoogte 5,5 meter boven maaiveld.De maten die gij hier geeft zijn wel anders. Berekend ((300 / werkfrequentie in Mhz) / 4) * 0.95 Kom ik voor 18150 op een lengte van 3,92 en de radials ja die zijn 4,25.Ik ga hem nog op het dak steken. Heb erg veel ruis.Maar leuke antenne voor weinig geld.
Christa PA0DOM

PD4V
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2020, 16:08
Roepletters: PD4V

Re: verticaal gp antenne

#10 Bericht door PD4V »

PA3DAT schreef:
Wat "een draad" betreft: in mijn kampeerbus heb ik een FT-857. Als antenne gebruik ik een verticale draad van ca. 5 meter, opgehangen aan een vishengeltje. Het dak van de auto is massa, dus geen radialen (die gebruik je bij een mobielspriet ook niet). Daarmee heb ik op 20 toch ook al bijna alle continenten gewerkt. En ik heb dit pas een paar maanden!
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xJbylj9ygJA
Wil dit ook mobile gaan uitproberen. Hengel, draad en DV voet heb ik, eventueel een magneetvoet met DV voetje.
Filmpje gezien .. voor mij een interessant onderwerp waarbij wat vragen. DV voetje en daar aan vast maak je denk ik een DV adapter?( zo heet dat geloof ik? ,wat normaal aan de onderkant aan een DV mobile antenne zit maar dan zonder antenne zeg maar.) Wat voor connectie materiaal gebruik je om de draad vast te maken? Een busje (die in de DV adapter gaat, weet niet wat voor maat) met een pen(die aan de draad gaat)?

73s Marco

PD4V
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2020, 16:08
Roepletters: PD4V

Re: verticaal gp antenne

#11 Bericht door PD4V »

inmiddels zelf al gevonden waar ik vragen over had in mijn bovenstaande post.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: verticaal gp antenne

#12 Bericht door PA3DAT »

Sorry, hier een aantal foto's van mijn huidige opzet: https://www.aloys.nl/radioweekend-ommen.html

De laatste 8 jaar heb ik een so-239 voetje op de achterkant van de bus. De bus is tegencapaciteit, aan het einde van de draad zit een gewone bananestekker.

Momenteel gebruik ik een lichtere hengel, 6,2m lang. De topdelen zijn afgebroken, dit was er nog over en het past precies. Hij steekt 5m boven de auto uit en bestaat uit een 1/4 golf voor 20m, die ik kan inkorten voor 17/15/12/10m. Een 5-bander dus.

Wil ik op 40m dan prik ik een eenvoudige spoel tussen het 12m en 15m15m gedeelte. Eigenlijk een 6-bander dus. Ik heb ook nog een kleinere spoel, die gebruik ik zelden, maar die was 30m. Met een wat grotere spoel zou je ook op 60m kunnen. 80m wil ik ook nog proberen, met een lange spoel, speciaal voor FT8.

Best DX op 40m: ZL (meerdere keren) en Antartica, vanuit noord Noorwegen.

Zie ook: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 10&start=0
En: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=19832
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD4V
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 okt 2020, 16:08
Roepletters: PD4V

Re: verticaal gp antenne

#13 Bericht door PD4V »

PA3DAT schreef:Sorry, hier een aantal foto's van mijn huidige opzet: https://www.aloys.nl/radioweekend-ommen.html

De laatste 8 jaar heb ik een so-239 voetje op de achterkant van de bus. De bus is tegencapaciteit, aan het einde van de draad zit een gewone bananestekker.

Momenteel gebruik ik een lichtere hengel, 6,2m lang. De topdelen zijn afgebroken, dit was er nog over en het past precies. Hij steekt 5m boven de auto uit en bestaat uit een 1/4 golf voor 20m, die ik kan inkorten voor 17/15/12/10m. Een 5-bander dus.

Wil ik op 40m dan prik ik een eenvoudige spoel tussen het 12m en 15m15m gedeelte. Eigenlijk een 6-bander dus. Ik heb ook nog een kleinere spoel, die gebruik ik zelden, maar die was 30m. Met een wat grotere spoel zou je ook op 60m kunnen. 80m wil ik ook nog proberen, met een lange spoel, speciaal voor FT8.

Best DX op 40m: ZL (meerdere keren) en Antartica, vanuit noord Noorwegen.

Zie ook: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 10&start=0
En: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=19832
Dankjewel voor je reactie Aloys ! Ik heb op jouw manier een kwart golf geprobeerd en dat werkt prima en al leuke DX mee gewerkt!

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: verticaal gp antenne

#14 Bericht door PA0BAK »

Wat een reacties, op een onderwerp van 11 jaar (!) geleden.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: verticaal gp antenne

#15 Bericht door PE2AAB »

pa0bak schreef:Wat een reacties, op een onderwerp van 11 jaar (!) geleden.......
Maar niets minder actueel ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie