wie van de twee

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

wie van de twee

#1 Bericht door pd1jol »

Hallo mede forum gebruikers ( zendamateurs )

Mijn vraag luit als volgt.

Ben van plan om me een nieuwe antenne aan te kopen maar weet niet welke zit namelijk te twijfelen tussen twee stuks.

antenne no 1 is de hexbeam

antenne no 2 is de comet h-422.

Nu weet ik dat iedere antenne een compromis is maar we kunnen onze zuur verkregen eurootjes maar een keer uit geven toch.

En hoop via dit forum een stukje wijzer te worden

Met vriendelijke groet John PD1JOL

ft897-icompro3-ft100-ftONE -atf2-omgebouwd-conder-16,3000 ANT-HI endfet-daimond 2/70

8) 8) 8) 8)

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: wie van de twee

#2 Bericht door PA3DZA »

Hexbeam. mooie verbindingen mee gemaakt.
de comet ken ik niet.

Martien.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: wie van de twee

#3 Bericht door EA5JEX »

Er is veel verschil in de kwaliteit van hexbeams.
Een hexbeam heeft wel voor/achter verhouding, de h22 niet (wel voor/zij).

Ik goede hexbeam zou mijn voorkeur hebben.
Kees

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: wie van de twee

#4 Bericht door PD2R »

De Hexbeam is hands-down de betere antenne als het gaat om gain, voor/achter verhouding en het aantal banden. Dat gezegd hebbende, als Novice amateur heb je minder aan 6, 12, 15, en 17 meter van de Hexbeam en meer aan de 40 meter van de Comet H-422.
Het is dus een beetje appels met peren vergelijken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: wie van de twee

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

"hands-down" ????


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: wie van de twee

#6 Bericht door PD2R »

Oeps, dat was wellicht iets te modern taalgebruik voor de gemiddelde zendamateur :wink:
Hands down = met afstand
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: wie van de twee

#7 Bericht door PA2S »

pd1jol schreef: Nu weet ik dat iedere antenne een compromis is maar we kunnen onze zuur verkregen eurootjes maar een keer uit geven toch.
Als je zuur verdiende euro's echt zinvol wilt uitgeven, zou ik een antenne zelf bouwen.

Kost een stuk minder en bovendien heb je er waarschijnlijk veel meer voldoening van.

Er zijn talloze mogelijkheden, maar een prima oplossing is een dipool met ladderlijn en tuner. Zeker wanneer je de antenne wat langer kunt maken, zal hij op 40 al snel een stuk beter werken dan de Comet. Want die is een meter of 10 lang en dus in theorie 3 dB minder dan een halve golf dipool.

De Comet krijgt nogal wat kritiek, water verstemt de spoelen en na enkele dagen droog weer is het weer OK. De spoelen maken de antenne ook erg smalbandig en hoewel dat in jouw geval minder een probleem hoeft te zijn, maar wanneer de antenne "wegloopt" door regen, is dat erg vervelend.

Hier hangt een dipool van 2 x 13 meter op een meter of 10 boven de grond (stormstand...) en met 450 Ohm ladderlijn en symmetrische tuner werkt het ding altijd, weer of geen weer. Als het regent of sneeuwt een beetje aan de tuner draaien en klaar.

In de CQWW CW contest in 2016 werd een 3e plaats behaald in NL in de klasse tot 100 W (maandag wel botergaar na 2 nachten van minder dan 4 uur slaap, maar de lage banden zijn nu eenmaal het domein van de nachtuilen, maar dat is een ander probleem hi). Toen was de dipool overigens 2 x 16 meter, hij stemde toen wat fijner af op de verschillende banden, omdat de impedantie aan het voedingspunt wat beter uitkomt. Maar in elk geval geen slechte antenne... Afgelopen najaar wat minder fanatiek geweest, deze keer met 400 W, maar ook weer allerlei spannende DX gewerkt.

Dit is wel een punt van aandacht: je moet het bij voorkeur zo maken, dat er geen knopen of buiken bij je tuner ontstaan (zie theorie), want dan is de impedantie heel hoog of laag en stemt hij niet of slecht af. Wat zoeken op internet en je vindt zo wat aanwijzingen, het belangrijkste is de totale lengte van de ladderlijn plus (een helft van) de dipool.

De ladderlijn is wel wat lastiger dan een coaxkabel, maar met wat latten hou je hem zo op afstand en de muurdoorvoer is voor low power ook geen probleem, want je kunt daar een doorvoer maken met dunnere draad die je door kunststof buisjes leidt (weer de theorie een raadplegen voor de impedantie, wordt bepaald door de d/D verhouding en de dielectrische constante). Ik had aanvankelijk wikkeldraad van een oude stofzuigermotor gebruikt, werkt voor ca. 25 W prima. Later vervangen door VD draad in wat grotere buisjes, was iets degelijker voor QRO). De scherpslijpers (kom er maar in) zullen wel roepen dat de dielectrische constante van de muur een probleem vormt. Mij best, het is een isolator en ook al is de impedantie van het doorvoerdeel niet exact gelijk aan de rest van de lijn, de impedantie "fout' is zo kort ten opzichte van de golflengte, dat je het niet merkt.

En bovendien is er nog de tuner, want die compenseert het stukje doorvoer feilloos. Mooi, toch?

Kosten? Wat VD draad, latjes, een rol 450 Ohm ladderlijn en een tuner. Zat tweedehands te koop en zelfs nieuwe tuner kosten in de low power klasse niet veel.

In totaal stevig "hands down" ten opzichte van die kleine 400 euro van de Comet (als ik goed heb gekeken).

Moet het ding zelfdragend zijn, dan kun je een paar vishengels halen. Bij een bekende sportzaak (Decathlon) kosten 5 meter glasvezel hengels (Caperlan vaste hengel) een tientje. Die zijn dus net zo lang als de Comet. Draad erlangs met wat tie-wraps en klaar. Een mastbevestiging met wat handenarbeid is ook geen raketwetenschap. Als je dat met ladderlijn wilt voeden, is de impedantie op 40 meter erg laag an kan dat een probleem vormen, maar je zou bijvoorbeeld een spoel kunnen opnemen om de impedantie wat op te tillen. Zo kun je ook de impedantie van 10 meter wat verstemmen want bij 2 x 5 meter is het een hele golf en is de impedantie hoog.

Enfin, succes en ik hoop een keer een foto te zien van wat huisvlijt. Dat is voor mij amateurradio!

Plaats reactie