PA1GVZ schreef:
pa3dqd schreef:
Hallo,
Je zou dit kunnen op lossen door te gaan voeden met enkele meters kippe lijn dan een 1op4 balun van sym naar asym
en transformatie in tuner naar 50 ohm
Of de feerders direct in een symetrische tuner of S match of LL tuner ga maar door waar je een groot impedantie bereik hebt om het geheel aanpassen
grt 73 GJ
Dan rest mij nog een
laatste vraag m.b.t. de kippelijn. Is het dan een kwestie van 1 feeder aansluiten op de zinken goot en dan de tweede feeder vanaf dat punt verbinden met een zo goed mogelijke tegencapaciteit? Juist omdat de boel symmetrisch is zou ik denken dat je dan twee vrij hangende stralers moet hebben. In dit geval ligt er 1 op de grond en/of hangt in de regenpijp.
73, Gert
Hallo Gert,
Ja 1 feder aansluiten op de goot
Nee tweede feeder kun je los laten net voor het kozijn hoef je slechts een gaatje boren evt impregneren met rauwe of gekookte Lijnolie rauwe heeft de voor keur kun je zo in het gaatje laten lopen en aan buitenzijde overtollige weg vegen eventueel enkele dagen herhalen
De antenne 34m + 2m kom je dicht bij een halvegolf voor 80m de antenne begint bij de feeders
Aan het eind van de antenne heb je altijd een pannings max en troom min punt vandaar uit begint de antenne kwa golf lengete te tellen en met de feeders er bij ga je door tellen en waar het geheel eindigd heb je het voedings punt impedantie dus iets tussen spannings en stroom punt in ligt aan de lengte en de freq
De end fed (zepp) werkt op alle banden waarvan de golflte een 1/2 is of veelvoud daarvan
Maar in de praktijk werkt het gewoon overal en zelfs als 1/4 golf voor 160m, oke er zijn betere maar toch
Dit werkt zo als je uitvoerd met feeders niet met travo 1op9 die moet je afstemmen en op lengte maken
Ik hoop dat dit een eenvoudige mogelijkheid voor je is en dat het in jouw situatie werkt !
Het is een mogelijkheid zoals zovele het is uitproberen en ervaring opdoen
Rvs 1mm draad, ik gebruik nu nog mijn eertste stuk 40m zinds 1984 in de ijselwinter van 87 was hij denk 8cm dik en heeft het overleefd de "mast'' niet, toen even geen stelth draad

Suc6 73 GJ