coaxiale doorvoeren en onweer

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

coaxiale doorvoeren en onweer

#1 Bericht door PC1L »

Hierbij zou ik willen vragen wie van jullie info kan geven ( ervaring heeft met ) over welke coax kabel(s) te gebruiken bij een doorvoer van binnenshuis naar buiten en omgekeerd. De kabel moet soepel zijn en niet te dik, hoeft slechts enkele cm lang te zijn. Moet een zuivere 50 Ohm impedantie hebben. En welke N chassisdelen ( welk fabrikaat ) kan men het beste gebruiken om een zo laag mogelijke SWR ( stootpunt, reflectiepunt zo klein mogelijk ) te verkrijgen ? De mogelijkheid tot afkoppelen bij onweer is dan comfortabel aanwezig :-) ..

By the way : wat is jullie advies bij onweer in het afkoppelen van de zend / ontvang coax kabels ? Buiten, binnen of helemaal niet ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#2 Bericht door PA3DAT »

Sinds 1980 antennes, tophoogte 5 tot 10m boven het huis, eigenlijk nog nooit afgekoppeld.
Moet er bij zeggen dat ik mijn mastjes ook nooit heb geaard... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#3 Bericht door PA0FRI »

PC1L schreef:By the way : wat is jullie advies bij onweer in het afkoppelen van de zend / ontvang coax kabels ? Buiten, binnen of helemaal niet ?
Altijd afkoppelen buiten of binnen direct als het uit de muur komt. Onweer of statische vonken kunnen centimeters lang zijn en veel energie hebben. De contactpunten van mijn bougies (zie bijlage) zijn soms bijna weggebrand.
Bijlagen
Vonkoverslag.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#4 Bericht door PA3HMP »

leuk idee om daar bougies voor te gebruiken.

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#5 Bericht door PA0VRA »

Ik heb geen ervaring met coaxkabel; heb wel bij een mede amateur gezien dat hij alle kabels bij geen gebruik binnen aan aarde had liggen. Zelf komen de open feeders bij mij binnen door het kozijn, koppel ze altijd binnen af bij geen gebruik. Bij onweer heb ik inderdaad een vlamboog tussen de open feeders gehad. Ga ze binnen ook aarden.
73, Eddy

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#6 Bericht door PA1FJ »

Ik zou zeker de feeders niet binnen aarden, dat is de goden verzoeken.
Als je ze niet gebruikt, gewoon kortsluiten dan hef je het e.v.t. spannings verschil tussen de 2 draden op.
Ik heb dit jaren zo gedaan, en werkte prima, een keer was ik het vergeten en tijdens een onweersbui had ik tussen de 2 feeder draden een complete vlamboog. Een de kabels niet verder door laten lopen dan de invoer, zodat als je ze afkoppelt alles buiten zit. Ik gebruik hier coax voor mijn 5 antennes en heb een ventilatie rooster boven mijn raam vervangen door een trespa plaat waarin 5 coax PL-plug doorvoeren (vrouwtje - vrouwtje) zitten zodat als ik de antennes niet gebruikt af kan koppelen en alles allen buiten zit.
Zelf toen ik nog een G5RV gebruikte sloot ik ook nog, als ik deze niet gebruikte, de coax plug kort.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#7 Bericht door PC1L »

PA0FRI schreef:
PC1L schreef:By the way : wat is jullie advies bij onweer in het afkoppelen van de zend / ontvang coax kabels ? Buiten, binnen of helemaal niet ?
Altijd afkoppelen buiten of binnen direct als het uit de muur komt. Onweer of statische vonken kunnen centimeters lang zijn en veel energie hebben. De contactpunten van mijn bougies (zie bijlage) zijn soms bijna weggebrand.
Mooie doordachte oplossing. En ook dat deze components aan de buitenkant gemonteerd zijn ! Vraag mij af of ik dat systeem ook bij coax kabel ( VHF UHF SHF toepassingen waarbij de antenne stralers elektrisch verbonden zijn met de rest van de antennes ) kan toepassen ( mantel via bougie naar aarde ) ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#8 Bericht door PC1L »

PA1FJ schreef:Ik zou zeker de feeders niet binnen aarden, dat is de goden verzoeken.
Als je ze niet gebruikt, gewoon kortsluiten dan hef je het e.v.t. spannings verschil tussen de 2 draden op.
Ik heb dit jaren zo gedaan, en werkte prima, een keer was ik het vergeten en tijdens een onweersbui had ik tussen de 2 feeder draden een complete vlamboog. Een de kabels niet verder door laten lopen dan de invoer, zodat als je ze afkoppelt alles buiten zit. Ik gebruik hier coax voor mijn 5 antennes en heb een ventilatie rooster boven mijn raam vervangen door een trespa plaat waarin 5 coax PL-plug doorvoeren (vrouwtje - vrouwtje) zitten zodat als ik de antennes niet gebruikt af kan koppelen en alles allen buiten zit.
Zelf toen ik nog een G5RV gebruikte sloot ik ook nog, als ik deze niet gebruikte, de coax plug kort.

73 Fred PA1FJ
Heb dat ook zo in de planning : N connectoren binnen / buiten, nog uitzoeken of het zinvol is om deze onderling NIET / WEL door te verbinden ( massa en eventueel zelfs naar aarde, uitgaande v h feit dat de antenne pijpen aan aarde zouden komen te liggen ...... hi :-) )

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#9 Bericht door PC1L »

PA3DAT schreef:Sinds 1980 antennes, tophoogte 5 tot 10m boven het huis, eigenlijk nog nooit afgekoppeld.
Moet er bij zeggen dat ik mijn mastjes ook nooit heb geaard... :oops:
Heb vroeger gewerkt met niet geaarde mastjes ( tot 8 meter en niet hoger dan 3 - 5 meter boven dak ) .. dat ging toen goed ..... veel comments gekregen dat ALS je aardt doe het dan zo dat bij blikseminslag er niets stuk gaat ...... dan zou een leiding naar binnen theoretisch vrij moeten blijven van hoge spanningen hi hi .. de kans op een inslag wordt ook groter dan

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#10 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:
PA3DAT schreef:Sinds 1980 antennes, tophoogte 5 tot 10m boven het huis, eigenlijk nog nooit afgekoppeld.
Moet er bij zeggen dat ik mijn mastjes ook nooit heb geaard... :oops:
Heb vroeger gewerkt met niet geaarde mastjes ( tot 8 meter en niet hoger dan 3 - 5 meter boven dak ) .. dat ging toen goed ..... veel comments gekregen dat ALS je aardt doe het dan zo dat bij blikseminslag er niets stuk gaat ...... dan zou een leiding naar binnen theoretisch vrij moeten blijven van hoge spanningen hi hi .. maar de kans op een inslag wordt kennelijk groter. Maar ALS je ergens gaat aarden, lijkt mij toch ook dat je dat in ieder geval buiten doet ! Doe je het binnen dan .. ja wat dan allemaal kan gebeuren ..
De vraag aangaande de soort / type coax blijft nog even existeren, mogelijk dat er toch nog een tip over binnenkomt hier. Voor als er nog wat meer info bij moet : betreft coax kabeltjes en chassisdeeltjes ( N ) voor 145 MHz tot 50 Watt 435 Mhz idem 1250 MHz tot 10 of 20 Watt ..... maar deze vermogens zullen vaak nog veel kleiner zijn ( QRP toepassingen ).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#11 Bericht door Bert_1 »

Is het mogelijk om de coax over de grond te laten lopen voordat die naar binnen gaat? Of door de grond, dat is nog beter.
Bert

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#12 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
Er is al het nodige gezegd met het hoe en waarom erbij
Naast de directe inslag meeste kans op bij directe aarding
Denk aan bliksemafleider Dat wil je niet binnen hebben
Dus buiten houden
Een ander gevaar is de statische elektrische lading Denk even aan de bougies foto
Menige antenne ingang kan niet tegen dergelijke spanningen
Het laten afvloeien is simpel.
Bij het verpleeghuis waar m'n vrouw werkte was bij
onweer te vaak of ontvanger of eindtrap zender van de personenoproep defect
Na deze tip niet meer
Buitenshuis tussen binnen en buitenader een neonlampje monteren
Zo'n klein signaal ding met slechts 2 draadjes geleidt al bij zo'n 85 volt Denk hierbij aan de neon stabilisatie buisjes
Een weerstand van 1 Meg kan ook en een Hf smoorspoel ook

55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#13 Bericht door PC1L »

.. daarom zijn die bougies van PA0FRI ook juist hier zo leuk toepasbaar, bij het gebruik van coaxkabel ( mits de straler aan de antennesysteemmassa ligt ). Je hebt de coax niet geaard maar wel statics protected, en dan ook nog net buitenshuis hi. Al of niet met mastaarde. Hier gaat het dus even niet over de statics optredende tussen de antenneklemmen .. die is er nu niet ..... dat moge duidelijk zijn.

Wat betreft coax ondergronds, dat is voor vele toepassingen ideaal te noemen maar bij bliksem op de antenne en statics loopt dit ook via die kabel(s) .....

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#14 Bericht door PA2S »


Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: coaxiale doorvoeren en onweer

#15 Bericht door PC1L »

Interessante info ! Een vraagje erover . Je schrijft daar : "Kabels naar het afkoppelpunt houd ik op voldoende afstand van de kabels aan de antennekant."

Welke afstand kunnen we ons dan zoal voorstellen ? En in geval je niet buiten afkoppelt ( sein veilig : geen onweer op komst op dat moment ) .. maar wel binnen, hoever houd je dan je kabels van het afkoppelpunt af ?

Plaats reactie