Antenne en zender

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Antenne en zender

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

Goedenavond,

Status:
Ik ben inmiddels een cursus gestart voor het vereiste papiertje van het ministerie.
Er werd mij ook aangeraden om wat online te luisteren, nu heb ik dit al ruim 4 weken gedaan ;)
Ik had ook een mailtje gehad met wat tips over antennes enzo, dus hier mijn nieuwe "setup":
Antenne: https://www.communicationworld.nl/anten ... vx-30.html
Zender/ontvanger: https://www.communicationworld.nl/yaesu ... 20FT-7900E

Twee vragen:
Passen deze twee bij elkaar?
Enige ervaring met communicationworld.nl?

Hylke.
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#2 Bericht door pa3dsc »

Diamond X50N: 144/430MHz(2m/70cm)
goede kabel met de juiste pluggen goed gemonteerd.

Begin met een baofeng porto. Heb je alle tijd om een set uit te zoeken.
En de porto is altijd weer onderweg te gebruiken.

Maar voorlopig kun je ook gebruik maken van websdr's.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#3 Bericht door PA3DJS »

In principe iedere antenne die een nette VSWR heeft voor jouw FT 7900 is geschikt. Deze antenne is bedoeld voor 2m en 70 cm en gaat dus prima samen met jouw beoogde transceiver.

Ik kan niet in je beurs kijken, maar wellicht kun je iets tweedehands vinden hier. Bedenk dat je er ook nog pluggen met kabel bij moeten hebben, en natuurlijk een 12V voeding. De meningen lopen uiteen over de SWR meter, maar ik vind dat je een SWR meter zou moeten hebben zodat je de SWR in de gaten kunt houden tijdens bedrijf. Als de transceiver niet de juiste impedantie ziet, kan de eindversterker stuk gaan.

Aangezien je transceiver en antenne ook 70 cm kan, zou ik geen PL pluggen gebruiken, maar op zijn minst Type-N.

Voor enkele meters kabel kun je best RG 58 gebruiken, maar als de lengtes groter worden zou ik op zijn minst voor H155, of H2007 gaan (of soortgelijk).

Even een beetje OT: Je weet wellicht dat je de transceiver wel mag hebben, maar niet (gedeeltelijk) aangelegd. De praktijk is dat als je er niet mee gaat zenden voordat je je registratie hebt, je geen controleurs op bezoek krijgt.

Hoe alles in de praktijk gaat werken, hangt van de lokale omstandigheden af. Zit je in een kelder, dan kom je niet de straat uit. Komt je antenne op een hoge mast/gebouw te staan boven alles uit, dan kun je half Nederland werken. Het is de plek waar de antenne komt te staan die bepalend is voor je bereik.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Antenne en zender

#4 Bericht door PA3JVA »

Het gene wat je uitgezocht hebt moet bij elkaar kunnen werken, zelf zou ik voor een andere antenne gaan (met een N aansluiting) maar dat is iets persoonlijks.
Een FT7900 is best een aardig ding, ik heb zelf een FT7800 (zijn voorganger) in de auto gemonteerd.
Wil je nieuwe kopen? 2e hands is er ook genoeg. Maar daar zijn dan ook weer risico's aan verbonden.
Een porto om mee te starten is ook zeker geen verkeerd idee.
Heb je de mogelijkheid een antenne buiten te plaatsen?

En zoals anderen al aangeven, je mag een transceiver wel bezitten maar niet gedeeltelijk aangesloten hebben staan ( de microfoon loskoppelen is niet genoeg)

Je geeft aan dat je gestart bent met de cursus, waar doe je dit? Of doe je aan zelfstudie?
Voor zo ver ik weet wordt er op dit moment in Alkmaar geen cursus gegeven. Je zou eens op de verenigingsavond kunnen komen kijken mar helaas is het daar een beetje een oude mannen club en zijn daar niet veel activiteiten, er zijn regio's die een stuk actiever zijn maar dat is weer verder weg.

Joop

PA3JVA

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Antenne en zender

#5 Bericht door Ron01 »

pa3dsc schreef:Diamond X50N: 144/430MHz(2m/70cm)
goede kabel met de juiste pluggen goed gemonteerd.

Begin met een baofeng porto. Heb je alle tijd om een set uit te zoeken.
En de porto is altijd weer onderweg te gebruiken.

Maar voorlopig kun je ook gebruik maken van websdr's.
Slecht advies, een Baofeng met een X50 gaat niet goedkomen. De porto wordt compleet overstuurd.
Als je wilt luisteren, koop dan een Bearcat 125xlt icm de x50 of x30 want zoals je weet is het gebruik van een Baofeng alleen aan de houders van een machtiging voorbehouden.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#6 Bericht door Ton_O_E »

Bij deze set heb je ook nog een voeding nodig, die de 60W gedeeld door het rendement kan leveren (iets van 100W denk ik)
Op 2m vind ik de USB altijd het leukst, rond 144.300Mhz, hier maak ik mijn verre verbindingen, zover ik zie heeft deze alleen FM
Ik zou ook voor een tweedehands gaan, dan heb je veel meer voor het zelfde geld
de combinatie 2m/70cm is wel handig, hier zijn ook veel antennes voor.
Een antenne kun je natuurlijk ook zelf bouwen, voor een fractie van de prijs
dit is ook nog eens heel leerzaam
Op 2m en 70cm, maak je vooral lokale verbindingen (200km)
Als je met de rest van de wereld wilt werken, heb je een HF-set nodig met bijvoorbeeld de 20m of 40m band
Je krijgt dan ook compleet andere antenne's.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Antenne en zender

#7 Bericht door PD7P »

Om even ontopic te zijn...


Twee vragen:
Passen deze twee bij elkaar? Ja
Enige ervaring met communicationworld.nl? Ik niet persoonlijk maar er zullen vast mensen zijn hier die dat wel hebben

Verder is een 2dehands exemplaar goedkoper maar het risico dat ie niet goed is blijft aanwezig.
Voor de set (ft7900) naar antenne idd N-type pluggen en goede kabel nodig.past die niet op de antenne dan de x50 halen.Die is
bewezen goed.

73 Paul PD7P

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne en zender

#8 Bericht door pa1bvm »

stel je slaagt voor het examen ...

wat wil je dan gaan doen ?
wat zijn de mogelijkheden ??
hoeveel ruimte heb je voor antennes ??
wat is het budget ???

zenders / ontvangers zijn er genoeg te koop
het gaat erom om je wensen te " matchen" met de mogelijkheden ...
maar wat wil je gaan doen ..??


gelet op je huidige keuze zie ik VHF/UHF met een verticale antenne
dus je bereik is dan +/- maximaal 250 km
en dan denk ik aan veel QSO's via repeaters of met veel amateurs samen in een ronde op een vaste frequentie .
je kiest voor FM dat is dan gelijk ook de beste mode voor lokaal verkeer .

maar er is veel en veel meer te doen op de amateur banden ....
laat je goed inlichten over de mogelijkheden , ga bij amateurs langs
en onderzoek eerst de mogelijkheden ..

normaal is een zender / ontvanger en antenne zo gekocht ...
maar onderzoeken naar wat je wil ... dat kost wat tijd ..

en mocht je op termijn iets willen met EME ...( Aarde - Maan - Aarde op 144 Mhz )
of wil je iets doen met Meteor scatter ..dan ben je welkom in Schijndel

73 Rick
oja .. en dan nog dit ...


volgende week zaterdag is de dag van de amateur in Apeldoorn
daar zou je eens kunnen rondkijken ...
https://www.veron.nl/evenementen/dag-vo ... eur-dvdra/


misschien kan je met iemand uit de buurt van Alkmaar meerijden ...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi verhaal van Rick, kijk verder dan alleen 2M FM.

Zo begon ik in 1984 als luisteramateur op 2M, later de kortegolf.
In 1987 behaalde ik mijn eerste licentie.

http://www.pa3gnz.nl/histnld.htm
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#10 Bericht door Hylke_PA9HK »

Goedemorgen,

Ik zal in deze post even antwoord geven op alle gestelde vragen.
De eerste vraag: Het budget, als ik dit zou willen doen zonder geld was ik er niet aan begonnen. Nee, het geld is niet het probleem.
De locatie van de antenne? Ik zit hier in een huis van 6 meter hoog en ik mag op het dak een antenne van maximaal 5 meter plaatsen (volgens rijksoverheid.nl).
Hoe doe je de cursus? Ik ben online gestart en binnenkort komt het boek van de VERON binnen, als ik vragen heb over elektrotechniek enz. heb ik altijd nog een natuurkundige in huis….
Tweedehands? Ja kan, maar dan staan er meestal niet alle specificaties van de spullen en ik weet niet wat de kwaliteit is van de apparatuur.
Wat wil je gaan doen? Het leukste lijkt mij met spraak en later misschien morse. Ik ben ook wel een vliegtuig fan dus dan kan ik naar de luchtverkeersleiding luisteren, niet zenden natuurlijk.
Mogelijkheden?Ja, mogelijkheden zijn onbeperkt… Ja, wat word er bedoelt met “mogelijkheden”? Ik kan een antenne op mn dak zetten, kabels enzo kunnen samen met de kabels van de zonnepanelen naar binnen. Voor alles is een optie.
Ik zal binnenkort even kijken naar alles wat er is gepost.
Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel,

Hylke.
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#11 Bericht door PA3DAT »

Hylke, men doelt waarschijnlijk op het onderscheid HF (korte golf) versus VHF en UHF.
Jij hebt het nog niet gehad over HF, met een dergelijke transceiver en bijv. een draadantenne de tuin in
kun je wereldwijd verbindingen maken!

Je investeert je centen nu in VHF/UHF, misschien zeg je al heel snel "had ik maar..."

Er zijn ook transceivers met HF én VHF/UHF... Kun je alle kanten mee op! :D

Ik zag een gebruikte Yaesu FT-817nd, € 375. Klein, met slechts 5W output, maar wel alle banden
én alle modes (FM, USB, LSB, CW, Digitaal...)

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Antenne en zender

#12 Bericht door Bert_1 »

Er zijn dacht niet veel nieuwe transceivers te vinden die HF, VHF en UHF doen maar zoek eens of je een gebruikte IC-7000 kunt vinden. Helaas niet nieuw meer te vinden vrees ik maar dit is een hartstikke moderne transceiver en kreeg veel lof. Doet HF, VHF en UHF en alle modes, bezit prima filters dankzij DSP en is 100 watt. Daar zul je je niet snel mee vervelen. Zal denk ik rond de 800,- kosten en dat is wel een stuk meer natuurlijk.
Bert

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Antenne en zender

#13 Bericht door PA3BAS »

FT-897 en 857 hebben ook Hf, VHF en uhf. Allmode, dus je kan alle kanten op. Ook naar de airband luisteren op VHF en Hf.

Kijk hier eens: https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 37717.html
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#14 Bericht door Hylke_PA9HK »

Even als update;

Het boek van de VERON is inmiddels binnen, echt een interessant boek ;)

Ik hoorde ook een aantal mensen over portofoons, dit wordt thuis even besproken.
Ik zag ook een aantal mensen die zeiden dat je wel een transceiver mag hebben maar niet (gedeeltelijk) aangesloten, hoe moet zoiets, misschien kan iemand even een duidelijke uitleg geven ;)
Alvast bedankt.

Hylke.
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne en zender

#15 Bericht door PA3DJS »

Binnen de Europese Unie is er zogenaamd vrij verkeer van goederen. Voor veel goederen geldt de CE markering. Als een product het CE teken heeft, mag het overal binnen de EU verkocht worden. Echter gebruiken is een andere verhaal.

Je mag een auto wel hebben, maar zonder rijbewijs mag je er niet in rijden. Zendapparatuur mag je wel wel hebben (bezitten), maar mag je alleen gebruiken als je over een vergunning of registratie beschikt. Er zijn uitzonderingen. Je GSM/Smartphone, 27 MHz CB, PMR, LPD apparatuur, je WIF spullen, etc mag je wel gebruiken zonder vergunning.

Als je een compleet of gedeeltelijk aangelegde zendinstallatie hebt, gaat de wetgever ervan uit dat je hem gebruikt, en dat mag dus niet (de uitzonderingen even buiten beschouwing gelaten).

Een portofoon met antenne eraan en batterijen/accu's erin is een complete zendinstallatie. Je hoeft maar op de spreeksleutel te drukken, en je stuurt radiogolven de lucht in. Zonder vergunning/registratie mag dit niet. Nu de praktijk: Als jij een portofoon of andere transceiver koopt, er een antenne en voeding aan doet, en er alleen mee luistert, zul je niet in de problemen komen. Ga je met die portofoon op straat lopen, en je zou een oplettende diender/agent tegenkomen, dan heb je wellicht wel een probleem (lees: je bent op zijn minst je portofoon kwijt).

Mocht je een portofoon (voor 2m en 70 cm) gaan kopen, zendamateurisme is veel meer dan alleen de twee landelijke repeaters.

Plaats reactie