Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi All,

Ik heb sinds een aantal maanden een Baby loop (i3VHF) op het dak staan. Voor mij een (fijne) compromis antenne i.v.m het niet willen/kunnen plaatsen van een grotere antenne. Antenne staat stevig op (schotel) tegelvoet.

Ik wil graag mijn Diamond X30 (die nu nog in de tuin staat) ook op het dak kwijt en gebruikmaken van de voet die er toch al staat. Nu zou ik gewoon een beugel aan de onderkant van de voet kunnen monteren en de X-30 er aan de zijkant aan willen hangen. Wellicht niet de beste opstelling maar beter dan op 1 meter hoogte in de tuin.

Waar ik erg aan twijfel is de invloed van de Diamond op de loop (andersom maakt mij niet zoveel uit). Alles van metaal zou in principe de loop kunnen beïnvloeden (in ieder geval de SWR) maar ook zo'n klein staafje metaal?

Wat is jullie mening? Hieronder situatie zoals ik het zou zien.

(De pijl is de hoofd zendrichting van de loop waarbij ik de X30 aan de (meest dove) flank kant zou monteren)

Afbeelding

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik zou zelf voor nóg een tegelvoet gaan waar je separaat een rondstraler voor VHF/UHF opzet, een stuk van deze tegelvoet verwijderd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#3 Bericht door PA3DJS »

De loop zal het stralingsdiagram van de X30 gaan beinvloeden, maar als de X30 netjes haaks op de loop staat, zal de invloed van X30 op Loop minimaal tot praktisch niet meetbaar zijn. Officieel is de loop niet volledig gebalanceerd vanwege de condensatorconstructie, maar dat gaat de pret niet bederven.

Ik neem aan dat je een beugel neemt waarbij hij 0.7..1 m van de loop af komt te staan.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#4 Bericht door PD4VCC »

PA3DJS schreef:De loop zal het stralingsdiagram van de X30 gaan beinvloeden, maar als de X30 netjes haaks op de loop staat, zal de invloed van X30 op Loop minimaal tot praktisch niet meetbaar zijn. Officieel is de loop niet volledig gebalanceerd vanwege de condensatorconstructie, maar dat gaat de pret niet bederven.

Ik neem aan dat je een beugel neemt waarbij hij 0.7..1 m van de loop af komt te staan.
Thanks beide

@PE2AAB dat is echt niet mijn plan. Ik begrijp dat het ideaal is maar de X30 weegt echt helemaal niets en de voet kan het makkelijk hebben.

@PA3DJS Ja ik zal hem er dan wel iets vanaf willen monteren. Toch, ik gebruik de X30 eigenlijk vooral om te luisteren op 70 en 2 dus daar een compromis maken vind ik niet erg.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#5 Bericht door pe5jw »

PD4VCC schreef:@PE2AAB dat is echt niet mijn plan. Ik begrijp dat het ideaal is maar de X30 weegt echt helemaal niets en de voet kan het makkelijk hebben.
Dat is niet het argument omdat te doen gewoon de antennes verder uit elkaar willen hebben.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Invloed andere antenne op Magnetische loop (Baby loop)

#6 Bericht door PE2AAB »

Ja inderdaad. Zoals Joeri aangeeft. Ik bedoelde de invloed op elkaar te minimaliseren door een tweede mast te gebruiken.
Een uithouder kan natuurlijk ook. Dat tegelvoetje zal inderdaad, zoals Wim ook al aangeeft, die X30 makkelijk kunnen houden.

Maar als je toch wat ruimte op het dak hebt... ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie