50/70mhz op één boom

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

50/70mhz op één boom

#1 Bericht door PA7ES »

Al diverse jaren maak ik gebruik van een combi antenne voor 50/70mhz. Echter kwam ik laatst onderstaande website tegen met een antenne die me erg aanspreekt.
Namelijk 2 antennes op één boom maar wel met ieder zijn eigen coax. Waarom zou dat ideaal zijn vraag je je af. Voor 70Mhz gebruik ik een andere radio dan voor 50mhz. Op deze manier krijg je 2 monobanders in de mast zonder kostbare ruimte te verliezen. Ik heb immers niet veel stapel ruimte. Ook het werken met selectieve preamps werkt op die manier beter. Op dit moment schakel ik met een goed coaxrelais tussen de 2 radio's maar dat zorgt er dus voor dat je op 1 band niet meer kan luisteren.
Is er iemand bekend met dit concept ? Ik zou graag zo'n antenne bouwen maar ik kan er geen info over vinden.

http://www.antennas-amplifiers.com/Dual ... 0MHz-70MHz
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 50/70mhz op één boom

#2 Bericht door PA2S »

PA7ES schreef: ... Op dit moment schakel ik met een goed coaxrelais tussen de 2 radio's maar dat zorgt er dus voor dat je op 1 band niet meer kan luisteren.
Is er iemand bekend met dit concept ? Ik zou graag zo'n antenne bouwen maar ik kan er geen info over vinden.
Het is opletten met overspraak. Te veel vermogen van de 'andere' band kan een ingangstrap defect maken en ook kan breedbandruis uit de 'andere' band hoorbaar worden, wat ook beperkingen kan opleveren. Ik verwacht dat de 4 m antenne veel signaal gaat ontvangen, omdat deze in een sterk veld zit. Andersom zou het wat mee kunnen vallen, omdat de 6 m straler achter de 4 m reflector zit.

Afgelopen zomer had ik een YU7EF 5/5 in de mast met schakelaar tussen 6 en 4 TRX en dat beviel niet slecht. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wat meer focus had op 4 meter omdat ik er pas in 2016 actief werd. Voor mij was ook het verticale stralingspatroon belangrijk en de YU7EF heeft een beter verticaal patroon dan een aantal andere combi-antennes. Veelal wordt alleen naar het horizontale diagram gekeken, maar bij man made noise uit de directe omgeving kan het schelen. Het is aan te raden het patroon te berekenen.

http://www.dx.nl/?p=718 voor meer info.

73 en GL, Henk

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 50/70mhz op één boom

#3 Bericht door EA5JEX »

Dk7zb heeft verschillende van dit soort yagi's beschreven.
PA0O heeft een aantal gebouwd die goed werken.
Kees

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: 50/70mhz op één boom

#4 Bericht door PA1PDB »

EPS heeft hier ook oplossingen voor :D

http://www.eps-antennas.de/50-en-70-mhz ... ennes.html
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 50/70mhz op één boom

#5 Bericht door pa1bvm »

even navragen bij de verkoper zou ik zeggen ...het lijkt me een zeer logische vraag ..

qua overspraak verwacht ik geen echte zware problemen .. de 4 en 6 meterband hebben geen " harmonisch " verband
en de toegestane vermogens ( 50 en 120 W pep ) zijn relatief klein ...

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: 50/70mhz op één boom

#6 Bericht door PA7ES »

Er zijn inderdaad een aantal modellen te koop of zelf te bouwen. Momenteel gebruikt ik een 13 elements dualbander 6 voor 50 en 7 voor 70mhz van YU7EF. Maar alles via 1 voedingskabel. De modellen die bij dk7zb staan hebben sowieso één voedingskabel.( die van eps ook ga ik van uit.) Dat is dus niet hetgeen ik zoek. Ik schakel momenteel dus middels een goed coaxrelais en het vermogen dat het relais te verwerken (dempen) krijgt is Ca 10watt. Ik heb deze setup enkele jaren en geen problemen met overslag. Maar gezien de reacties werkt er niemand op de manier waar ik aan zat te denken HI.
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: 50/70mhz op één boom

#7 Bericht door PA1Bj »

Het voordeel zal zijn dat de 4 meter antenne meer 'individueel' gemodelleerd kan worden wat betreft stralingsdiagram en gain.
Db'tje meer gain.
Bij een combi is de 4 meter dipool a.h.w. een gekoppelde staaf, waarbij enige beperkingen gelden.
Ook de bandbreedte van de 4 m sectie is smaller bij een combi. Maar die band is niet zo breed.
Dus denk niet dat je er veel op vooruit gaat met dit 9m lange 'gevaarte'..

Plaats reactie