Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#1 Bericht door PD4VCC »

Ik heb sinds kort een diamond MR77. Een bescheiden mobiele dualbander met een even bescheiden magneetvoet.

Nu is de antenne natuurlijk gemaakt om ook bij flinke snelheden te blijven zitten op het dak van de auto. Toch, moet je er niet aan denken wat er gebeurt als dit mis gaat en dat leuke bescheiden antennetje eerst drie keer over je lak stuitert en daarna door het raam van de auto achter je gaat :D. Zo hard zal het uiteraard niet gaan maar benieuwd wat jullie ervaring is en of ik gerust met vol wind tegen 130 (of stiekem iets meer) kan rijden.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#2 Bericht door PE9H »

Ik heb zelf een hele goedkope Nagoya UT-106UV kloon van een euro of 5 op de auto.
Die van jou lijkt me qua oppervlakte van de magneetvoet een stuk robuuster.
Topsnelheid ooit in Duitsland op de autobahn rond de 220 km/u (op de teller dan).

Zo'n ding waait er echt niet af, je hebt bij hogere snelheden alleen erg veel last van flutter door het gezwiep van dat dunne sprietje.
Dat sprietje ligt bij die snelheid bijna verticaal op het dak :shock:
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#3 Bericht door PA3DAT »

PE9H schreef:... bijna verticaal op het dak :shock:
Dat noemen ze horizontaal... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#4 Bericht door PA2LO »

Toch, moet je er niet aan denken wat er gebeurt als dit mis gaat en dat leuke bescheiden antennetje eerst drie keer over je lak stuitert en daarna door het raam van de auto achter je gaat
Door het raam van de auto achter je zal wel meevallen... Hij zit aan een draadje vast. Maar bij (te) hoge snelheden een keer 'omklappen' op je dak moet je wel rekening mee houden. Proefondervindelijk vaststellen bij welke snelheid dat is, heb ik (nog) niet gedaan.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#5 Bericht door Ron01 »

Ik heb de MR77 ook en kan je vertellen dat 140km/u op de Prius geen probleem geeft.

Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#6 Bericht door PE9H »

PA3DAT schreef:
PE9H schreef:... bijna verticaal op het dak :shock:
Dat noemen ze horizontaal... :mrgreen:
Uhh, ja die inderdaad...
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#7 Bericht door elsinga »

Ik heb een 1.06m lange en rigide Diamond SG7500 op een triple-mag voet op het dat en kan uit ervaring vertellen dan 220km/u op de GPS op de duitse Autobahn geen probleem is. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#8 Bericht door PD4VCC »

elsinga schreef:Ik heb een 1.06m lange en rigide Diamond SG7500 op een triple-mag voet op het dat en kan uit ervaring vertellen dan 220km/u op de GPS op de duitse Autobahn geen probleem is. :mrgreen:
Je zeg het al..triple-magneetvoet. Deze is 5.5cm :-)

Thanks allen voor jullie ervaringen ik zal er niet teveel over nadenken als ik het 'gas' in trap.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#9 Bericht door PA1WBU »

Nu meen ik wel ergens (maar waar..) gelezen te hebben dat bij onze Oosterburen magneetvoetantennes niet
toegestaan zijn.

Hoe dat dan zit met al die Poolse autos die ik met 27Mc spriet over de A12 uit Duitsland binnen zie komen is een andere zaak..

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#10 Bericht door PE1PQX »

PA1WBU schreef:Nu meen ik wel ergens (maar waar..) gelezen te hebben dat bij onze Oosterburen magneetvoetantennes niet
toegestaan zijn.
Dat maakt mij wel heel nieuwsgierig waar dat vermeld zou zijn... Zou je AUB een bron kunnen/willen opzoeken?

Kan me n.l. niet voorstellen dat het niet toegestaan is. Afgelopen zomer nog met een kleefvoet op de auto naar de Sächsische Schweiz gegaan (en weer terug natuurlijk), en vorig jaar naar Berchtesgaden (Zuid Duitsland).
Meerdere malen een Duitse politie voertuig gezien (en bijbehorende agenten) maar geen problemen gehad.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#11 Bericht door PA3SKY »

Ik heb een MR77 op mijn auto en ben er pasgeleden mee op en neer geweest naar Kollase Niedersachsen (2x 500km) en de Eifel (2x 200km). Hij staat er nog steeds goed vast op. Maar ik ben geen snelle rijder, meestal niet harder dan 120/130km/u
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#12 Bericht door sottezero »

Ik heb die vraag ooit aan een politie agent gesteld in Duitsland..
Hij zei ' er is welliswaar geen wet in Duitsland die aangeeft dat je anders mag, maar er is een algemene richtlijn dat je met losse onderdelen op je auto, zoals een magneet antenne, dak koffer enzovoorts niet sneller moet rijden dan 130km/h.'
Er is geen wet dus die verbiedt sneller te rijden, maar de verzekeringswet in Duitsland is anders.
Net zoals je in Duitsland dus verplicht bent, volgens de VERZEKERINGWET, je auto aan te passen aan de weersomstandigheden evenzo je rijsnelheid is het dus mogelijk dat je door het niet gebruiken van winterbanden, versleten ruitenwissers, een lege ruitensproeiertank meer aansprakelijk gesteld kunt worden dan in Nederlandse omstandigheden.

Afgezien van dat moet je je afvragen wat er met jouw 4kg wegende magneetvoet+antenne gebeurt als je met 220km/h ergens tegenaan knalt (heb het regelmatig gezien in Duitsland)...

Ek = 0.5 * 4kg x 61.11 m/s = 4x3734 = 15.000 Joule... ik zou dat niet in mijn oog willen hebben, zeker niet als de punt van de antenne door het snukken van de coax kabel naar voren wijst..

en dan heb ik het nog niet gehad over het gewicht wat de lucht over de antennevoet doet met je dak (indrukken, krassen enz).

Met advies zou zijn om een wat permanentere vorm van vastmaken aan de auto te overwegen als je toch van plan bent om zulke snelheden te gaan rijden.
Beter voor de lak, beter voor het ontvangst/afstralen en veiliger voor anderen. Ook als je met lage snelheden een parkeergarage in zou gaan rijden... (de meeste vaste aansluitingen hebben een mechanisme dat de antenne achterover klapt ipv je dak indeukt als je antenne niet voor 90% uit whip bestaat.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#13 Bericht door PA0LMD »

als " je met 220 km/h ergens tegen aan knalt " maakt het niet meer uit wat er met de antenne gebeurt.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#14 Bericht door PD7CW »

PA0LMD schreef:als " je met 220 km/h ergens tegen aan knalt " maakt het niet meer uit wat er met de antenne gebeurt.

MWOAAA, als je hem een beetje heel kunt houden wil ik hem wel hebben. :wink: :wink:
Cees

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#15 Bericht door pe1cmo »

Ik denk dat er dan wel meer onderdelen dan alleen die kleefvoet op je afkomen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie