PKW All band vertikal

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

PKW All band vertikal

#1 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,
Van de week hoorde ik op een zondagochtend ronde iemand vertellen dat hij zeer gecharmeerd was over zijn nieuwe aanwinst.
Namelijk een PKW all band verticaal antenne. Lengte 8mtr.
Wat blijkt nu de beste man gebruikt deze antenne ook voor 144 en 430 MHz.
Typisch dat dit kan en het schijnt met een uitstekende SWR te gaan.
Ook vermelde hij dat de ontvangst uitmuntend was.
Natuurlijk waren er div. mede amateurs die opzochten wat of welke antenne dit dan toch is.
Ik kwam er niet uit want de site vertelt niets over de VHF - UHF mogelijkheid. De antenne is namelijk gemaakt voor 1.8 tot 30 MHz.
Toch leuk dat deze antenne kennelijk een bijna echte ALL bander is volgens de gebruiker.
Wie heeft hier ook ervaring mee ?

https://www.classicinternational.eu/ant ... s/pkw-all/

mvgr Rene .
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PKW All band vertikal

#2 Bericht door Randy »

Ik heb ook een antenne met en SWR van 0 tot 6 GHz 1:1. En erg compact. Het heet een dummyload. Een voordeel: Deze is wel gebalanceerd. En dat is de PKW niet. Om die reden hoop ik dat de man niet in een rijtjeshuis woont, want de kans op verstoringen van en aan de buren is wel erg groot, zeker door het gebrek aan een fatsoenlijke tegencapaciteit.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: PKW All band vertikal

#3 Bericht door PA0FRI »

pd0ejn schreef: een PKW all band verticaal antenne. Lengte 8mtr.
Het is in feite een heel korte #end-fed# antenne; zal het met een geschikte ATU wel doen, maar verwacht er geen wonderen van. Niet doen dus. Ik heb ooit eens mijn beddenspiraal systeem als antenne gebruikt, kon er ook verbindingen mee maken, hi!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: PKW All band vertikal

#4 Bericht door pd0ejn »

Beddenspiraal hahaha prachtig een echte horizontale dummy dus ....
Volgende zondag tijdens de ronde zal ik eens vragen hoe de PKW All band antenne het doet op HF.
Maar ja vragen is 1 maar vergelijken met de vorige is 2 en wat was de vorige antenne dan ...3 hopelijk geen dummy load want dan doet alles het goed.....
Dus ik ben benieuwd naar de antwoorden die ik zondag krijg en ik zal ze hier publiceren.
Fijne week allen en graag tot horens op de band.
73 van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PKW All band vertikal

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik mijn zinken regenpijp. Prima PSK verbindingen door Europa ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: PKW All band vertikal

#6 Bericht door PC4D »

Was tijdens onze pi4zvl ronde op pi3zvl.
Heb Ruud later nog even gesproken. Had op HF ook reeds een aantal verbindingen gemaakt.
73 PC4D DaveDoesIT

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: PKW All band vertikal

#7 Bericht door pd0ejn »

Hallo Dave pc4d,
ik ben vooral benieuwd naar de vorige antenne. Die vergelijking kan erg interessant zijn.
groeten van Rene.
Luctor-Et-Emergo

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: PKW All band vertikal

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi

In de specs lees ik dat het een halve golf antenne is voor 1.8-30 MHz.
En 8 meter lengte.
Oh ja de alumnium soort is die soort die ik ook gebruikte voor al mijn verticals, gewoon de goedkoopste aluminium dus.

Helaas de enige band dat ik zie dat hij een halve golf is, is de 16 meter band.
Dus is het zeker geen halve golf op 160 meter want dan zou de antenne 80 meter lang zijn en geen 8 meter.
Ook staat erbij dat er zeker een tuner bij moet zijn die SWR 10 kan tunen omdat je anders geen afstemming kan vinden op sommige banden.

Persoonlijk denk ik dat het een stuk aluminium antenne is gestuurd met of een 1 : 9 of 1 : 4 Unun.
Misschien zit er ook nog een 1 op 1 stroombalun tussen de unun en de coax aansluiting, maar ik ben zelfs bang dat dat er niet in zit.

Zoals zovelen van deze multiband antennes verkopen.

Werkt dat, ja misschien tot en met 40 meter, maar 80 en 160 kan je gerust vergeten, het is dan gelijk een dummyload.

Ook zal er toch een zeer groot ground netwerk aan moeten.

En ja je kan er verbindingen op maken, een kennis van me heeft net een magnetic loop gebouwd van 2 meter diameter.
En hij vind hem goed werken op 80 meter, nou dat vond ik niet.
Mijn 2 x 7 meter dipool met 11 meter kippenladder werkte net zo goed op 80 meter als zijn magnetic loop, nu weet ik dat mijn 2 x 7 meter dipool een 15 dB verlies heeft in de openlijn antenne en in de tuner.
In vergelijk met mijn trapdipool voor 80/40 klopt dit getal ook redelijk.

Dus het hele PKW verhaal is kort, redelijk op 10, 12 M (want dan is hij te lang) slecht op 6M (want dan is hij veel te lang) en goed mits er niet te gek veel coax en unun verliezen zijn op 15, 17, 20, 30M.
Redelijk op 40M mits er ook niet teveel unun en coaxverliezen zijn.

En gewoon beroerd op 80 en 160 M.
En dan kan je er op 80M misschien nog gewoon een aantal verbindingen mee maken , maar dan moet je deze antenne eens met een echte vertical mee vergelijken van 20M lengte.
En ja de ontvangst is goed, mijn 2 x 7 mtr dipool met kippenladder ontvangt prima op 80 en 160.
Ik heb op 80 al 15dB verlies en op 160 op zijn minst 30 dB maar dat is voor ontvangst nog zeer acceptabel.

Dus een redelijke antenne op 15, 17, 20 en 30 mtr, te gebruiken op 10, 12 en 40 Mtr en echt waardeloos op 6, 80 en 160 mtr.

Laat u niet gek maken door onzin verhalen van de fabrikant, en wishfull thinking van gebruikers.
Deze antenne is gewoon een 8 mtr vertical en zeker geen halve golf.
Natuurkundige regels maken de werking van de antenne, niet de onzin van de fabrikant en wishfull thinking van de gebruiker.

Let wel op deze antenne heeft een zeer goede 1 op 1 stroom balun nodig en zeer veel tegencapaciteit of radialen.
Ook heeft u door de hoge SWR zeer goede coaxiaal kabel nodig of een automatische tuner aan de voet van de antenne.

Als u die toch al wil gaan gebruiken pak dan gewoon een 8 mtr vertical en laat het hele unun verhaal weg en stem de antenne gelijk af met de tuner aan de voet van de antenne, en vergeet nog steeds niet de 1 op 1 stroombalun tussen de coax en de tuner aan de coax die naar de set gaat en nog steeds zeer veel radialen heel veel.
Vergeet ook niet dat als u deze antenne gaat gebruiken u die tuner toch al moet hebben, zet hem dan ook bij deze antenne aan de voet van de antenne, anders krijgt u bij de standaard af fabriek mindere werking van de antenne ook nog grote coaxiaal verliezen bij.

Ik durf er ook gewoon om te wedden dat een hyendfed verticaal aan een vishengel geplaatst net zo goed of beter werkt op 10, 20 en 40 meter, en voor deze antenne heeft u geen tuner nodig buiten misschien de automatische van uw set op 10, 20 en 40 M.
En de topend-fed of hyendfed heeft een betere SWR en minder coaxiaal verliezen.
Deze antennes zijn namelijk elektrisch gezien wel halve golf antennes op 20 en 40 Mtr, en op 10 meter zijn ze ook gewoon te lang, werken ze ook niet goed als ze verticaal zijn opgesteld.
Maar bij deze end-fed antennes klopt in ieder geval de unun onder aan de antenne nog op de opgegeven banden.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: PKW All band vertikal

#9 Bericht door pd0ejn »

Dank u Jos !
Flink verhelderend,
helaas was ik afgelopen weekend niet aanwezig tijdens de ronde en kon niet vragen aan de eigenaar met wat deze PKW all bander nu vergeleken wordt.
Hopelijk komt dat volgende zondag nog ter sprake.
Groet van Rene.
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie