Inverted V

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Inverted V

#1 Bericht door pd7hww »

Beste amateurs,
Ik ben bezig met het maken van een inverted V voor mijn boot, ik heb een 1:1 balun die wordt gevoed met coax en een litze lijn van 2 x 5.02 meter (met wat overlengte) om te tunen. Ik wil deze gebruiken voor de 10 en 20 meter band. Ik kan het geheel niet spannen als dipole ivm mast die niet hoger is dan 7 meter, vandaar dat ik ga voor de schuin weggespannen inverted V. Ik ben in bezit van een antenne tuner.Voor de eenvoud wil ik het doen zonder kippenladder.
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit een goede optie is?
Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet
Edwin
pd7hww

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Inverted V

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Waarom doe je niet een enkele draad ? Tegencapaciteit in het water en je bent klaar. Geen kippenladders coaxkabels of wat dan ook ?

Zoals dit bijvoorbeeld:

http://www.bushcomm-online.com/~bushcom ... 00x600.jpg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik neem aan dat de balun dan boven in de mast zit. Op 20m zal zo'n configuratie best werken (qua stralingsrendement), maar op 10 m zal je (ferriet?)balun wellicht een dummyload worden.

Ik voel veel meer voor de optie van Sven. Geen balun, meer energie onder lagere elevatie (zeker op 20m) en geen dummyload bovenin de mast (balun + stuk kabel). Als je dan ook nog op zee- of brakwater terecht komt, wordt het helemaal leuk.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Inverted V

#4 Bericht door pa0ejh »

Ik neem aan dat Wim met de Dummyload de Balun noemt, omdat voor 10m het een hele golf dipool is, en derhalve hoog ohmig in het voedingspunt is.

Verder, als de hoek tussen de dipoolarmen richting 90 graden gaat, zal de afstraling ook minder goed zijn...zoniet slecht...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#5 Bericht door PA3DJS »

pa0ejh schreef:Ik neem aan dat Wim met de Dummyload de Balun noemt, omdat voor 10m het een hele golf dipool is, en derhalve hoog ohmig in het voedingspunt is.

Verder, als de hoek tussen de dipoolarmen richting 90 graden gaat, zal de afstraling ook minder goed zijn...zoniet slecht...
Klopt Egbert. Stel dat die impedantie zo'n 3kOhm is, dan heb je het bij 100W input (in de dipool) over 550Vrms. Dat is dezelfde spanning die 6 kW in 50 Ohm genereert. Dus die balun krijgt het v.w.b. spanning zwaar te verduren op 10 m.

Als het dan ook nog een niet zuiver symmetrische balun is (bijv gewoon een goed mantelstroomfilter), dan krijg je een behoorlijke common mode component op de coaxiale voedingslijn.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#6 Bericht door pd7hww »

Bedankt voor het meedenken!, mocht je de situatie willen bekijken kijk even op qrz.com (pd7hww) voor de situatie, de masttop staat op ca 7 meter en ik kan naar links en rechts een draad van ca 8 meter wegspannen. Aangzien ik wel wat ruimte heb wil ik jullie die situatie ook even laten zien. Ik kan me voorstellen dat een enkele draad toch wat minder ontvangst op leverd dan een dubbele draad.
Bedankt Edwin
Pd7hww

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#7 Bericht door PA3DJS »

Jouw redenatie (over enkele versus dubbele draad) gaat niet op.

Algemeen: tot grofweg 0.25lambda geldt meestal: langer=beter. Maar.... daarboven gaat dit niet meer op zonder serieuze analyse van wat er gebeurt.

v.w.b. ontvangst: je wilt ontvangen uit de gewenste richtingen. Op 20m ontvangt jouw dubbele draad veel signaal onder hoge elevatie. Daar heb je niets aan want NVIS op 20m werkt zelden tot nooit. Een verticale draad over NL water (veelal behoorlijk voorzien van meststoffen, dus aardige geleiding) ontvangt het meeste onder elevatie die je nodig hebt om ver de EU in te komen, en over de plas.

Het signaal is niet van belang, maar de S/N verhouding. Al zou een enkele draad wat minder ontvangen, dan ontvangt hij ook minder ruis, dus de S/N verhouding verandert niet (zolang antenneruis dominant over ontvangerruis).

V.w.b. Zenden: het heeft weinig zin om je schaarse 25W richting de meeuwen sturen (je maakt een "cloud burner"). Het schiet door de ionosfeer heen. Over water en beperkte opstelhoogte, gaat vertical echt beter als je enige afstand wil overbruggen (vooral voor 20m).

6 dB verlies in de ontvangstweg is meestal geen probleem, maar 6 dB verlies in de zendweg betekent gelijk dat je één S-punt lager bij je tegenstation binnenkomt. 6 dB is hetzelfde als dat je van 25 W naar 6.25W gaat.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#8 Bericht door pd7hww »

Beste pa0ejh,
Bedankt voor je gedetailleerde reactie, hmmm het wordt steeds lastiger om een goede antenne te vinden. Heb je misschien ook mijn situatie bekeken op qrz.com? Verticaal moet ik hoogte creeren en dat houd wel op bij
7 meter, wel heb ik een stalen schip onerbouw zou het dan niet beter zijn om daar gebruik van te maken en dan een enkele draad?
Ik heb nu net een g5rv gespannen met de tips 2 m boven het water ook die is zonder tuner niet onder de swr 2 te krijgen.
Ik moet nog een hoop leren op het gebied van antennes, ik heb al een aantal antennes gebouwd met heel veel plezier maar elke situatie is weer anders en deze boven het zoete water maakt het erg lastig.
Als je zo de situatie ziet wat kan je me dan adviseren? Het gaat me hoofdzkelijk over 20 meter.
Bedankt!
Groet Edwin

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Inverted V

#9 Bericht door sottezero »

Bijna 7 meter ? Dan zou ik misschien kijken naar een Diamond BB6W... die is een strakke 6,5 meter en met een tuner moet er wel iets van te maken zijn...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Inverted V

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als ik de foto op qrz.com bekijk gaat het om een woonboot.
Wat is het materiaal van het dak?


Misschien de foto even hier plaatsen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#11 Bericht door pd7hww »

Hoi Tjeerd, het dak is van hout met dakleer, en een
Aluminium trim er om heen

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Inverted V

#12 Bericht door pa0ejh »

Hallo, misschien een EndFed die is voor 20mtr bijna 10m lang, als dat gezien de lengte niet gaat een verkorte EndFed.

Die is 7mtr lang, eerst 5mtr dan een verlengspoel en daar achter nog 2mtr draad, en dat alles vertikaal langs een fiberglas mast.

De aanpassing gaat met een L-C tuner netwerk...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#13 Bericht door pd7hww »

Hoi Egbert,
Ik ga me ook verdiepen in de verticale antenne, ik moet nog een paar extra koppelstukken bestellen om wat hoogte te krijgen om een verticale te maken, goed idee om stukje in te korten met spoel. Helaas heb ik 1 hoog punt en daar moet ik het mee doen, alle horizontale komen 2,5 m boven water te hangen dat is geen ideale hoogte voor een draad. Maar heeft iemand nog een idee in welke vorm dan ook hoor ik dat graag.
Groet
Ed

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Inverted V

#14 Bericht door Willem-PA5WK »

wat een hele gemakkelijke oplossing is gewoon een z.g kattesnor antenne .
de 1:1 balun boven in met daar aan gekoppeld de draad voor 20 m en 10 m .
heeft hier altijd goed gewerkt . geen geknoei met een tuner of openlijn .
zo de coax aan de balun en naar de set ,
Bijlagen
kattesnor antenne.jpg
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#15 Bericht door PA3DJS »

Die kattesnor vergemakkelijkt de aanpasssing, maar voor 20m blijft het een cloudburner.

Als je voor eenvoud gaat, zou ik voor de 20m een kwart golf vertical pakken, met als ground het stalen onderschip. Je zit dan maar 5 m boven het water.

Een daktrim zou je eventueel ook als massa kunnen gebruiken, maar je loopt wat meer risico op RX-storing van eigen apparatuur. D.m.v. het kattesnorprincipe, zou je ook een kwart golf voor 10 kunnen koppelen. Maar... ik zou dan toch voor een losse halve golf voor 10m gaan, vooral als je die ook voor verkeer binnen NL wilt gebruiken.

Het voordeel van een goede halve golf eindgevoede antenne is dat je maar een klein beetje ground nodig hebt, de braid van de kabel is vaak genoeg. Nadeel is dat je een aanpassing moet bouwen.

Plaats reactie