Mini whip in de buurt van zendantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Mini whip in de buurt van zendantenne

#1 Bericht door ----- »

Omdat ik de antennemast moest vervangen wegens krom gewaaid heb ik ook gelijk in het topje een miniwhip antenne gemonteerd en dat werkt prima. Maar het is een ontvangst antenne, om te zenden zal ik een andere antenne moeten gebruiken, ook prima.

Vraag: Hoe goed/slecht kan zo'n miniwhip ertegen als er op een paar meter verderop 400Watt in een antenne wordt gestopt ?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Mini whip in de buurt van zendantenne

#2 Bericht door PA3HMP »

ik verwacht dat, een beetje afhankelijk wat voor antenne, de fet de geest gaat geven

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Mini whip in de buurt van zendantenne

#3 Bericht door PA5COR »

Ik gebruik een BF 981 met de beide gates samen geschakeld en 30 mA gelijkstroom er door voor klasse A, gevolgd door een BF 96S welke als versterker werkt met ongeveer 10 dB versterking in ver klasse A en een BFW 16A als coax driver naar 50 Ohm, ook met veel stroom ;), geen verdere protectie gebruikt, alleen bij onweer gaat de spanning eraf en antenne los.

Ik plant meestal alleen 400 watt op 160 meter neer, en 200 watt uit de FT 2000 D op de ander banden en daar heeft mijn antennetje geen last van, ontvangst oppervlakte is 10 x 4 cm als probe en de antenne zit 6 meter van de 23 meter vertikale antenne af voor 160 - 10, en onder de FD-4 OCF dipool.
Ook wel eens 800 watt gebruikt, ook geen probleem.

Hoe de originele schakeling zich gedraagt zal afwachten zijn, maar de fet is denk ik het gevoeligste deel in de schakeling, en zal waarschijnlijk sneuvelen.
De J 310 is redelijk taai, de BF 245 minder.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie