afstemming ferrietstaafantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

afstemming ferrietstaafantenne

#1 Bericht door pa2st »

Beste medeamateurs,

Ik heb een tweetal ferrietantennes, waarvoor ik een afstemcondensator nodig heb. Volgens de specificaties een met een bereik van 20pF - 1,6nF.

Wie weet waar ik die kan vinden?
CWops #2897

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#2 Bericht door Jan pa3abk »

Ik weet niet of dit bruikbaar is, hij is nogal fors. (zie foto)

4x 535pF = 2140pF als je 3 secties gebruikt 1605pF

"Open" meet ik bijna 0 pF

14X6,5cm elke sectie is geisoleerd, dus de as is niet gemeenschappelijk.
As is van "porcelein".
As diameter 11mm, aan beide kanten.
Ik heb er meerdere :-)
Bijlagen
2017-09-06 12_25_05-P9060187.JPG - wo 6-9-2017 11_20 - JPEGView.jpg
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#3 Bericht door pa2st »

Hoi Jan, dat is een ding! Wat bereik betreft zit dat wel goed zo te zien. Is deze zo groot omdat ze voor een zender gebruikt werden? Zijn er voor ontvangers kleinere oplossingen? Misschien een variabele C met een aantal vaste in serie te schakelen C's?
CWops #2897

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#4 Bericht door Jan pa3abk »

Deze C komt uit een professionele ontvanger een RH2000 van Radio Holland.
Die zijn zo robuust omdat ze voor gebruik op een schip werden ontworpen en bij "paaltjes pikken" op frequentie moesten blijven.
Ze waren ook ingebruik icm een zgn TOR installatie. (Telex Over Radio)
De ontvanger kon je "in vrij loop" afstemmen en daarna "locken" met een "huff and puff" stabilizer.
Bij radioamateurs bekend als de PA0KSB schakeling.
Met gelockte decade schakelaars kon je een 1kHz raster met 10Hz doorstappen. Een clarifier zorgde voor 10Hz fine tuning.

Hij had dus 3 afstembare preselector trappen en een VFO (PA0KSB gestabiliseerd), deze waren zo "scherp" dat je met een 1,5kW zender een SSB duplex gesprek kon voeren met een kanaal afstand van enkele honderden kHz, terwijl de ontvangantenne slechts enkele tientallen meters ervandaan stond.

De oplossing die je zelf al aanvoert is eigenlijk beter, je moet voor deze C zeker een vertraging gaan gebruiken vooral als je aan de lage kant (minder dan 30pF gaat zitten.) Je kunt dan wel genoegen nemen met een klein type en een schakelaar om C's parallel te schakelen.

Ik weet niet waarvoor je hem gaat gebruiken maar mogelijk wil je vanaf VLF tot 160m de staven afstemmen?
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#5 Bericht door pa2st »

Interessant stukje achtergrond! Leuk om te lezen.
Jan pa3abk schreef:Ik weet niet waarvoor je hem gaat gebruiken maar mogelijk wil je vanaf VLF tot 160m de staven afstemmen?
Inderdaad afstemmen van de volgende ferrietantennes:
15-70kHz bij een C van 20pF - 1,5nF
2-14MHz bij een C van 20pf - 1,6nF
CWops #2897

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#6 Bericht door Jan pa3abk »

pa2st schreef: Inderdaad afstemmen van de volgende ferrietantennes:
15-70kHz bij een C van 20pF - 1,5nF
2-14MHz bij een C van 20pf - 1,6nF
Hmmm best een uitdaging :-)
Ik neem aan dat het voor ontvangst is en mogelijk moet het "klein" en "draagbaar" zijn.
Je zou een decade bankje kunnen maken met kleine C's, bijvoorbeeld 0, 20, 40, 80, 160, 320, 640, 1280pF
Die schakel je met een "digitale potmeter".
Vroeger zoiets gemaakt met een "bitgever" (rotary encoder) en 2x 4516 IC. ( 4bit up/down counter)
Er zal nu wel een betere oplossing zijn met een PIC processortje.
In stappen van 20pF heb je een varco van 0 tot 2,5nF.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#7 Bericht door EA5JEX »


pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#8 Bericht door pa2st »

Deze bestrijken maar een klein stuk van het bereik wat ik nodig heb.
Jan pa3abk schreef: Hmmm best een uitdaging :-)
Ik neem aan dat het voor ontvangst is en mogelijk moet het "klein" en "draagbaar" zijn.
Je zou een decade bankje kunnen maken met kleine C's, bijvoorbeeld 0, 20, 40, 80, 160, 320, 640, 1280pF
Die schakel je met een "digitale potmeter".
Vroeger zoiets gemaakt met een "bitgever" (rotary encoder) en 2x 4516 IC. ( 4bit up/down counter)
Er zal nu wel een betere oplossing zijn met een PIC processortje.
In stappen van 20pF heb je een varco van 0 tot 2,5nF.
Het is inderdaad alleen voor ontvangst, dus niet al te groot zou wel fijn zijn. Ik heb hier nog even naar gezocht en kwam digitally tuned capacitance (DTC) ICs tegen. Misschien interessant. Denk dat een decade bankje makkelijker te maken is. Vraag me nog wel af of de afstemming in stappen voldoende is, of dat er een heel nauwkeurige afstemming nodig is. Dan is een combinatie met een variabele condensator een mogelijke oplossing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_ ... apacitance
CWops #2897

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#9 Bericht door Jan pa3abk »

pa2st schreef: Vraag me nog wel af of de afstemming in stappen voldoende is, of dat er een heel nauwkeurige afstemming nodig is. Dan is een combinatie met een variabele condensator een mogelijke oplossing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_ ... apacitance
Ik realiseer me ook dat als je 8 bits gaat draaien je iedere keer op gebied komt waar niet moet wezen.
Voor VLF is het de verstemming vaak in nF tegelijk, terwijl je op 14MHz in de pF zit te tunen.

Dus zoals je al opmerkt is een combinatie met een varco beter. Je zou dan met een 4 bit bankje kunnen proberen, 0 -250-500-1000 en een kleine varco van 250pF. Om het simpel te houden zou je dat met een rotary 4 bit schakelaar kunnen doen.

Het is me niet duidelijk wat je precies wilt ontvangen, kan zijn dat je detector poortjes wilt testen ofzo, maar als het om "echte" ontvangst van VLF stations gaat, is tegenwoordig een ferriet antenne meer een QRM catcher. De meeste werken met een E-probe om die signalen naar binnen te halen.
Bijlagen
2017-09-11 11_08_18 8bit varco.gif
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: afstemming ferrietstaafantenne

#10 Bericht door pa2st »

Bedankt Jan, nuttige info.
Jan pa3abk schreef: Het is me niet duidelijk wat je precies wilt ontvangen, kan zijn dat je detector poortjes wilt testen ofzo, maar als het om "echte" ontvangst van VLF stations gaat, is tegenwoordig een ferriet antenne meer een QRM catcher. De meeste werken met een E-probe om die signalen naar binnen te halen.
Het gaat (ook) om ontvangst met ferrietantennes in het VLF-bereik. Ik heb dat eerder gedaan met een ontvangertje en een telescoopantennetje, ik hoopte dat een antenne voor het magnetische veld minder elektrische storing zal ontvangen. Een ander voordeel is dat ze directioneel zijn en kan zo misschien wat storing wegdraaien. Goed, dat gaan we aan den lijve ondervinden!
CWops #2897

Plaats reactie