Verticaal versus horizontale HF antenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Verticaal versus horizontale HF antenne.

#1 Bericht door PG7VG »

Ik zit te denken om een endfed verticaal te plaatsen met als doel een lagere afstraalhoek en daarmee een groter bereik te creëren.

Op dit moment heb ik een horizontale endfed ca. 12 meter lang op ongeveer drie meter hoogte. (10, 11, 20 en 40m, mbv de interne tuner ook op 4, 6, 12, 15 en 17meter!?!. De laatste banden zijn van later zorg uiteraard.)
Ik wil deze dan mbv een gfk mast van bijv 15 meter, verticaal plaatsen.

Het gaat om een tijdelijke opstelling en zou redelijk vlot op en afgebouwd moeten kunnen worden.

Er is best veel terug te vinden op de Engelstalige sites. Echter het lijkt er op dat de waarheid, als die er al is, in het midden ligt. ( voorzover ik de inhoud begrijp)

Zijn er OM's die een soortgelijke opstelling of test uitgevoerd hebben? Wat zijn jullie ervaringen, is het de moeite waard of slechts een leerzaam experiment geweest?

Bedankt voor het lezen.
Vrgr Peter
73, Peter.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verticaal versus horizontale HF antenne.

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi Peter

als je DX wil is verticaal zeker beter.
Als je op 40 meter lokaal wil gaan babbelen is horizontaal beter.
maar dan is 10 meter een betere hoogte dan 3 meter, wat echt wel aan de lage kant is.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Verticaal versus horizontale HF antenne.

#3 Bericht door pd0sbr »

Hallo ik het de endfet al op tig manieren gehad hor.: ver.: 1. 3 .6 10 . van de grond .
En het beste wat mijn beviel voor zowel dx en loc.: onder een hoek van 35 graden ongeveer.
Heb nu de 12 meter versie hoogste punt op 11 meter noordwest dan onder een hoek van 35 gr ongeveer naar 3 meter zuidoost waar ik hem voet .
Met deze opstelling werkt hij bij mij het beste misschien heb je er wat aan

Een tip als je gaat testen met een ant laat hem een 2 a 3 tal weken hangen of langer om het goed te beoordelen een dag of 2 a 3 is niet lang genoeg .

gr Harry

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verticaal versus horizontale HF antenne.

#4 Bericht door PA3DJS »

Maak eens een monoband vertical voor 20m met LC aanpassing, en zet voor 10/11m gewoon eens een halve golf CB antenne neer. Als je dan dat horizontale draad+kastje laat staan, kun je mooi A/B vergelijking doen.

Zenden doe je met de antenne die bij ontvangst het hoogste S-punt geeft, en ontvangen met de antenne die de beste S/N verhouding geeft.

Vanwege andere vorm stralingsdiagram van vertical vs horizontaal, kun je op andere plekken instraling krijgen.

niet te vergeten: een 10m lange verticale draad of spriet, kun je prima aangepast krijgen voor 10m band. De meeuwen en wormen zullen je in de winter dankbaar zijn, maar voor een lage opstralingshoek heb je er weinig aan.

Mijn 20m vertical (voedingspunt op 4 m boven de grond) heb ik weer weg gehaald. Reden: inspraak in de buurt.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Verticaal versus horizontale HF antenne.

#5 Bericht door PG7VG »

Dankjullie voor het meedenken! :D

Het zal altijd compromis blijven, de XYL ( en ikzelf eerlijk gezegd ook), willen geen erg opvallende antennes. Schuin afspannen is nog een eenvoudige mogelijkheid.

Storing ontvangen en veroorzaken is met een horizontal een minder probleem dacht ik begrepen te hebben. Zo hebben beide voor en tegens. De huidige endfed hoger horizontaal hangen, daar zijn misschien nog mogelijkheden voor.

Thx zover!

Vr gr Peter.
73, Peter.

Plaats reactie