Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communications

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#46 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Egbert en Cees,

Hardstikke veel dank voor jullie overpeinzingen zeg. Ik leer daar een hoop van.
Het was tenslotte november 1975 toen ik in Den Haag "aan de tand gevoeld" werd door wat toen nog de PTT heette……hi
En ik kan mij ook niet veel herinneren of er veel gevraagd werd over antennes.

Enfin, mijn langdraad is zo'n 15 mtr lang en hangt op 3 mtr hoogte tussen twee bomen langs het huis. ( 4 mtr. afstand.)
De draad ( 4 aderig telefoondraad waarvan ik de einden "doorgelust" heb.) Dus electrisch is het 4x 15 mtr. Of dat wat uitmaakt weet ik niet.
M'n 1:9 balun ligt nog even binnen op de vensterbank. Verder heb ik nog 3 groene ringkernen 3E1 en een paar kleine zwarte waar ik niks van weet. Die laatsten moet ik maar eens met behulp van m'n Griddipper berekenen.
Misschien kan ik die gebruiken om iets van mantelstroom weg te halen? Of geldt dat alleen voor zenden? ( dat doe ik nog niet op de HF ).


Maar nogmaals ik ben reuze blij met jullie "input". Het lijkt allemaal zo simpel, maar zo is het vaak niet.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#47 Bericht door PD7CW »

Ha Juul,

Ik was je nog een rekenvoorbeeld schuldig om te laten zien dat de meeste energieoverdracht plaats vindt als we een antenne belasten met een weerstandswaarde (impedantie) gelijk aan de inwendige weerstand van de antenne.

We kunnen dit het beste in een gelijkstroom voorbeeld duidelijk maken. Fase draaiingen en dergelijke komen dan niet in beeld maar deze benadering komt er aardig mee overeen.
Als voorbeeld hebben we een batterij van 10 Volt met een inwendige weerstand van 10 ohm.
Sluiten we de uitgang kort, dan loopt er wel 10 Ampère maar de spanning over de kortsluiting is 0 Volt. Vermogen ‘uit’ is dan 0V x 10A = 0Watt

Een belasting van ‘oneindig’ laat geen stroom lopen…… dus natuurlijk óók 0 Watt 'uit'.

Rond de belasting weerstand van 9, 10 , en 11 ohm zien we wat in de grafiek is weergegeven, een piek van 2,5 Watt bij 10 ohm. Het maximale vermogen wat we eruit kunnen halen is dus 2,5 Watt als we de uitwendige weerstand gelijk maken met de inwendige weerstand.
R in en uit.png
Hetzelfde geldt eigenlijk voor antennes, zij het dat er wat meer factoren bijkomen.

Ben vandaag nog naar ‘De Lichtmis’ geweest bij zwolle, en……. gescoord, van de Philips Pionier voor de 7MHz cw zend-ontvanger.

Cees

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#48 Bericht door PD7CW »

Juul,

Je hebt de aders doorgelust, 4 x 15 m, houdt dit in dat ze in serie staan?
Als dat zo is lijkt het mij niet de beste oplossing.
Ik zou alle beginnen? en alle einden met elkaar doorverbinden, parallel.
Ze lopen parallel in elkaars nabijheid, enig nut van serieschakeling zie ik niet, alleen het nadeel dat de ohmsche (Old School) weerstand daardoor groter wordt.

Over de impedantie is alleen wat te schrijven als je aangeeft op welke golflengte(s) je wilt ontvangen.
Het kan zelfs zijn dat de balun zoals je deze zelf eerst aansloot, als 4:1, massa aan de aftakking, gunstig is voor het aansluiten.

Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#49 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Cees,


Allereerst dank voor je weer uitgebreide uiteenzetting. Ik ga het allemaal printen want dat leest toch makkelijker……."net als een krant".
Ik heb het niet goed opgeschreven, de aders zitten parallel.
De frequentie die ik wil beluisteren is de KG ( 5-15 mHz ). Daar zitten toch de meeste nog in de lucht zittende omroepstations.

Ja, de Lichtmis, in eerste instantie had ik wel het plan om er langs te gaan. Ik denk zo'n 45 minuten hier vandaan.
Maar er kwam toch wat tussen die ik effe belangrijker vond. Dan maar naar de DVA in A'doorn. "Gouden speld op" en ziedaar…………

Heb je nou een hele Pionier "gescoord?" of onderdelen?

Ik ga de eerst komende dagen dan maar eens experimenteren met de aansluitingen op de balun.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#50 Bericht door PD7CW »

Juul - PE0GJG schreef: Heb je nou een hele Pionier "gescoord?" of onderdelen?
Ha Juul,

Naast wat variable en instelbare condensatoren, kleine zwarte ringkernen, een kleine SWR meter en nog wat geneuzel vond ik een hele doos vol.......
Philips Pionier knoppen.JPG
Heb er vier meegenomen voor mijn transceiver project.
Het was wel sterk dat ik juist deze zag liggen, temeer daar het een tijdje ter sprake is.


Radio Morningstar heeft een leuke pagina over draadantennes.
http://members.home.nl/radiomorningstar/antennesAA.htm

Cees

Plaats reactie