PA3CQN schreef:
PA3DJS schreef:
@PA3CQN:
In een bebouwde omgeving (ik bedoel met veel storing) kun je wellicht met een laag vermogen enkeltransistoroplossing uit. Met een klein sprietje (of vlakje) is de omgevingsruis dan snel dominant ten opzichte van de versterkerruis.
Juul zit in het buitengebied met wellicht een stuk minder storing (op impulsen van schrikdraad na?). Je hebt dan een langere spriet nodig om te zorgen dat de ruis van de antenneversterker niet dominant wordt. In dat geval loop je snel tegen grootsignaalproblemen (intermodulatie) aan.
Ik heb voor de hobby in het verleden met actieve antennes geklooid, en ik liep al snel tegen grootsignaalproblemen aan. Oh ja, ik had een afstembare preselector tussen RX en antenne, dus kon met 100% zekerheid bepalen dat het door de versterker kwam. De veroorzakers waren omroepzenders, en FM omroep. Die laatste daar kom je gelukkig makkelijk vanaf.
Het is mij nooit gelukt om een niet-push-pul oplossing met Ic = 5 mA te bouwen die voldoende presteerde.
Grappig dat twee mensen tot een totaal ander resultaat komen. Ik woon idd in een 'ontvangst-uitgedaagde' omgeving. Op een stuk draad kan ik bijkans een ledje laten branden .... en met een afgestemde kring op 169.5 ( p2000 ) kan ik waarschijnlijk mijn telefoon opladen.
Mij is het dus nog nooit gelukt om met de push-pull al of niet met trafo aan de uitgang iets fatsoenlijks te produceren. Naast die mini-whip op 8 m hoogte met aardpen onderaan de mast gebruik ik nog een niet afgestemde afgeschermde magnetische loop voor KG. Zonder versterking trouwens, want daar werd het niet beter van.
Is het jou met een BF199 op 5 mA dan wel gelukt?
Ik woon op 600m van een DVBT mast, met P2000 erin, vergelijkbaar met jouw situatie wellicht? Zelfs op onze scoutinglocatie (1.8 km van de mast) gaat al het UHF spul zonder extern BPF plat (dus ook merkspul als Yaesu). De meeste HF versterker experimenten zijn overigens van vóór P2000 en DVBT, maar "gewoon" semafoon zal al heel lang in die mast.
Bij zulke masten in de buurt leer je wel goed filters bouwen....
Overigens ben ik niet zo'n fan van breedbandversterking (dus Juul, overweeg ook je passieve oplossing met transformator), maar soms moet je toch wat.
Mijn laatste experiment was een loop (D= 1m) met een voorversterker erin. Met een extra RC netwerk piekt de loop rond 30 MHz om dan met zo'n 12 dB/oct af te vallen, en dat helpt echt tegen FM omroep en semafoon.