Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communications

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#31 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Henk ?,

Het is voornamelijk op de MG ratel-enz. Een beetje ondefinieerbaar. Maar als ik m'n voedings adapter van m'n MacBook eruit haal is het weer wat minder. Ook de adapter van de externe USB hub veroorzaakt veel rommel.
Aardig dat je over 77.5 kHz begint. Het hele huis hier staat vol met atoomklokken. Op de KG heb ik er minder last van.
Maar wat ik al eerder schreef ik ga me van de week maar eens werpen op al dat soort apparaten.
En dat kan ik ook doen mbv m'n Sony ontvanger .

Ook doken er inmiddels uit een verhuisdoos enkele boeken op die ik het verleden eens meegenomen heb uit Berlijn ( IFA) waar ik beroepshalve steeds naar toe ging, en daar stond een grote boek uitgever met een stand. En in 1 van die boeken staat een heel stel actieve antennes met uitleg.
DSC00815.jpg
Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#32 Bericht door PE9ZZ »

Klinkt als schakelende voeding. Dat "reutelt" altijd een beetje. Die van mij (LEDverlichting) legt een deken van prut over de bovenste helft van de middengolf. Als ik overschakel op een peertje is die vrijwel schoon. Als ik die storende muurpuist ook uitzet is er nog weer minder troep. Als m'n buren terugzijn van vakantie komt er vast weer meuk bij. DCF is een heel smalbandig signaal, dat gaat al snel goed.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#33 Bericht door PA3CQN »

Juul - PE0GJG schreef:Dag Henk ?,

Het is voornamelijk op de MG ratel-enz. Een beetje ondefinieerbaar. Maar als ik m'n voedings adapter van m'n MacBook eruit haal is het weer wat minder. Ook de adapter van de externe USB hub veroorzaakt veel rommel.
Aardig dat je over 77.5 kHz begint. Het hele huis hier staat vol met atoomklokken. Op de KG heb ik er minder last van.
Maar wat ik al eerder schreef ik ga me van de week maar eens werpen op al dat soort apparaten.
En dat kan ik ook doen mbv m'n Sony ontvanger .

Ook doken er inmiddels uit een verhuisdoos enkele boeken op die ik het verleden eens meegenomen heb uit Berlijn ( IFA) waar ik beroepshalve steeds naar toe ging, en daar stond een grote boek uitgever met een stand. En in 1 van die boeken staat een heel stel actieve antennes met uitleg.
DSC00815.jpg
Juul
Als je met Henk mij bedoelt zit je juist.
Die atoomklokken heb je geen last van, die zijn meest passief. USB troep, ongeacht afkomst, en ander schakelend spul is een ramp.
Maar waar ik eigenlijk op uit was: storing heb je eigenlijk altijd wel wat. En niet noodzakelijk uit de directe omgeving.
Ik zou dolgelukkig zijn met weilanden ipv midden tussen de flats in de stad .... laat ik het zo zeggen: die Sony ontvanger kun je hier zo bij het afval zetten.
Voor je met actieve antennes aan de slag gaat zou ik toch een draad proberen met een balun ( puristen: unun ) buiten, zodat je coax in je huis krijgt. En misschien kun je zelfs profijt van die weilanden hebben: prikkeldraad laat zich prima tunen, als er maar geen klok op zit dan. En een mooie aarde helpt ook enorm, in combinatie met een choke binnen.
Zal wel commentaar op komen, maar ik zie een actieve antenne zoals miniwhip etc. toch als een noodoplossing bij ruimtegebrek, of slechte locatie. Er gaat niks boven een 'echte' antenne.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#34 Bericht door PE9ZZ »

Ben ik niet met je eens. Een spriet van een meter is prachtig gedefinieerd en geeft overal dezelfde resultaten. Een longwire (eigenlijk shortwire want veel korter dan een golflengte) wordt enorm beinvloed door de omgeving. En het is nog maar de vraag of-ie meer opvangt. Ruisniveau van de omgeving is altijd hoger dan het ruisgetal van de versterker. Alleen erop zenden wordt wèl een uitdaging.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#35 Bericht door Juul - PE0GJG »

Vandaag even de tijd gevonden om wat te doen aan m'n langdraad antenne. Eerder vond ik op Internet een mooie 1:9 balun.
Hij werd gemaakt door Christiaan DD7LP en bestond uit wat electriciteitsdraad en een "ouderwetse" ferrietstaaf.
En die heb ik nog voldoende in tegenstelling tot ringkernen………..

Net even gewikkeld, morgen even netjes afwerken en installeren.
Bijlagen
totaalMacbook closex.jpg
totaalMacbookx.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#36 Bericht door PD7CW »

Juul - PE0GJG schreef: Neemt niet weg dat overal waar ik kijk allemaal dieren in weiland lopen…..leuk voor de dieren dat wel.

Verder lees ik met veel interesse jullie gedachten over e.e.a.


Juul
Wel, eerst zag ik een fotootje van de antenneversterker die je ooit hebt gehad met daarop een zilvermica condensator, rechts, Old School. Ik moest gelijk aan mijn Pionier met uitbreiding naar de 'Super' denken, daarin zaten er twee van 680 pF!!!

Toen moest ik aan de dieren denken zo van ; Juul zit er geen varken tussen?

Waarom?

De balun die je maakt kan het doen in een zender antenne opstelling maar voor een ontvanger pikt hij veel op uit de omgeving, denk aan de mg radio.

Nee ringkerntjes nog even niet maar wél een met een gesloten 'magnetisch' circuit dus........... een varkensneusje. Moet wel een oude zijn, van ferroxcube.
Dunne draadjes van een paar tienden zijn dik genoeg!
BILD6586.JPG
Ik heb even niet mee gekregen op welke golflengtes je mikt.

Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#37 Bericht door Juul - PE0GJG »

Inmiddels m'n 1:9 balun aangesloten en het werkt. Waarom ook niet ?

Op 9 mHz. merk ik dat met balun ik bijv. op m'n ontvanger r70 een station met S5 ontvang. Zonder de balun is dat S2.
Dat is ook het geval als ik naar "The Beeb" luister op 1053 kHz.
Erg leuk, nu nog inbouwen………
Bijlagen
Balun klaar aangesloten 3x.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#38 Bericht door PD7CW »

Ha Juul,

Je hebt de massa van de coax op het knooppunt zwart/geel-groen aangesloten,
gevolg is de winding-verhouding is 10 : 20 = (1) : (2)........ het betreft dan een 1:4 balun!
file3.jpg
Massa aan zwart en in/out op zwart/geel-groen geeft een balun 1:9.

Wij Pioniers kijken niet op een windinkie meer of minder, werken doet het evengoed wel! :wink:

Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#39 Bericht door Juul - PE0GJG »

Oh ?, heb ik het fout gedaan?
Ga ik morgen mijzelf controleren.

Dank Cees.


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#40 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Cees,

"Haastige spoed is zelden goed", dat geldt ook nu weer. Ik dacht gisteren even gauw aansluiten.
Fout dus.

Erg veel verschil in de praktijk merk ik niet, maar toch. Nu is het goed. Dank voor je opmerkzaamheid !


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#41 Bericht door PD7CW »

Ho,ho,ho, ik ben nog niet klaar met je……

Ik heb een tekeningetje gemaakt met een vervangende mogelijkheid, een idee dat ik al eerder suggereerde.

Heb je tussen al je ferriet staven geen varkensneusje zwerven?.

Compacter van vormgeving en minder gevoelig voor qrm van de omgeving.

Wikkelen gaat hetzelfde maar natuurlijk met dun geëmailleerd koperdraad, van wat je erdoor heen krijgt, denk aan 0,2 mm..

4 wikkelingen vanaf massa naar de oorspronkelijke zwart/geel-groen aftakking en vervolgens 8 wikkelingen naar de top. Totaal dus 12 wikkelingen lijken mij genoeg of anderen moeten betere ideeën hebben? Met een aftakking op 4 wikkelingen.

De aftakking kun je eerst een stukje in elkaar twisten en vanaf daar twee kanten op wikkelen.
(Zoals bij de Philips Pionier met de 20 – 40 wikkelingen.)
Ik heb alleen de bruine draad even getekend, de rest volgt als vanzelf.
varkensneusje.png
Voor als je je eens verveelt.

Cees

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#42 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Cees,

Heel veel dank voor je gedachten. Stel ik op prijs.
Maar een varkensneus heb ik vandaag niet kunnen ontdekken in m'n "verzameling". ( wel veel "varkensneuzen" hier in het bos op de Veluwe, maar daar heb ik niks aan…..hi).

Maar verder werkt het naar behoren hoor !

Nog wel een vraag, ik ben niet zo thuis in antennes e.d., m'n verkeerde aansluiting wat voor gevolgen had dat nou eigenlijk ?


Groet, vanaf de Veluwe,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#43 Bericht door PD7CW »

Ha Juul,

Gaan we naar de gelijkstroom techniek dan blijkt dat we de meeste energie uit een batterij kunnen halen als we de uitwendige weerstand, de belasting, van dezelfde waarde kiezen gelijk aan de inwendige weerstand van de spanningsbron, b.v. de batterij.
We krijgen er dan de meeste energie per tijdseenheid uit………….. niet dat de batterij dan lang mee gaat natuurlijk!
Ik zal er een rekenvoorbeeld van geven maar moet dat even voorbereiden.

Hetzelfde geldt voor de vormen van signaaloverdracht waarmee we met antennes te maken hebben.

Ontvangstantennes zijn allemaal signaalbronnen, geven wisselspanning af, de wisselspanning in de frequentie die we willen horen (of zien) is daarvan natuurlijk de belangrijke.

Echter, ook een antenne heeft een inwendige, zeg dynamische weerstand. En we willen dus dat we de antenne belasten met een gelijke weerstand om er de meeste energie uit te halen.

Hebben we een groundplane, verticale antenne dan zal de weerstand over het algemeen laag zijn, in de orde van een aantal tiental ohms. Hebben we een longwire draad antenne dan is de weerstand hoog, in de orde grootte van 4 a 5 kohm. Een longwire is nabij het begin of einde van de/een halve golf aangesloten en hier heersen hoge spanningen en lage, tot geen stroom aan het einde.

De ontvangers die we gebruiken vertegenwoordigen een weerstand van 50 ohm als belasting voor de antenne.

Om nu een longwire antenne met hoge weerstand aan te sluiten op een ontvanger van 50 ohm dan kunnen we jouw balun gebruiken.

We sluiten de antenne aan aan de top van de wikkelingen (zie tekening die ik maakte)
De spanning wordt afgetakt op 1/3 van de top.
Is de topspanning als voorbeeld 3 Volt wisselspanning (effectief) dan vinden we op de aftakking 1 Volt wisselspanning effectief.

Bij alle andere getallen, stroom en spanning telkens erachter ‘wisselspanning effectief’ anders blijf ik aan de gang.

De stroom die gevraagd wordt van de antenne is niet hoog,
De 1 volt wordt door de ontvanger belast met 50 ohm, vraagt dus 20 mA, (1/0,020). 20mA x 1 V is 20 mW wordt door de ontvanger opgesoupeerd uit de balun.

De 20 mW moet nu door de top van de balun/antenne geleverd worden bij 3 V en vraagt daarvoor een stroom van 6,66 mA want 20 mW delen door 3 Volt is 6,66 mA.

Berekenen we u de weerstanden……

Antenne moet 3 Volt leveren bij 6,66 mA = 3/0,00667 geeft 449,77 ohm impedantie.
Het signaal naar de ontvanger wordt geleverd als 1 V bij 20 mA = 1/0,020 geeft 50 ohm impedantie.

Delen we 449,77 ohm door 50 ohm dan is dit 449/50 = 9 impedantie verhouding

Negen is het kwadraat van 3, de wikkelverhouding.

Ergens klopt het verhaal natuurlijk wel.

De transformator wordt er normaal gesproken niet warm (of koud) van, net als onze voedingstransformatoren. Het vermogen wat erin gaat komt er theoretisch weer uit.
Vragen we een drie maal lagere spanning voor de ontvanger dan zal de stroom erbij 3 keer hoger zijn voor gelijk vermogen van de balun in=uit.

R=U/I………… neem ik U 3 keer kleiner in ons voorbeeld van 3 Volt naar 1 volt dan wordt I drie keer groter, van 6,67 mA naar 20 ma. De deling om R te berekenen gaat dus 9 x omlaag (omhoog).
9:1 is dus de weerstand verhouding van de balun , lees impedantie verhouding van de balun.

Voor een zendantenne balun zeggen we in deze situatie 1:9 want het signaal gaat de 50 ohms ingang in en komt er getransformeerd aan de 450 ohms uitgang weer uit.

Sluit je de balun aan waardoor de spanning gehalveerd wordt zoals in jouw eerste geval, dan nemen we het kwadraat van de spanningsverhouding is 2x2=4.
Als de antenne een weerstand zou hebben van 4 x 50 ohm(ontvanger ingangsweerstand) dan zou de balun daarvoor in dat geval ideaal zijn, een 200 ohms antenne.

Voor een half wave longwire kom je wikkel verhoudingen van 1:8 tegen, impedantie-verhouding dus 8x8 = 64
50 ohm in- of uitgang impedantie van de transceiver; 50ohm x 64 = 3200 ohm voor de longwire.

Cees, prettig weekend.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#44 Bericht door PD7CW »

Juul, het verhaal nog even gevisualiseerd.
Sprak ik over effectieve waardes van spanning, nu breng ik even de top waarden in beeld bij de wikkelingen.
In een transformator (balun) is het aantal wikkelingen per volt voor alle windingen gelijk, de belasting en andere verstoringen even niet meegenomen.
Situatie 1 zoals je de balun oorspronkelijk had aangesloten. Fasedraaiing vindt dus óók plaats.
Situatie 2 voor een 1:9 balun.
Situatie 2 is tevens vergelijkbaar met een ringkern waarin de eerste wikkelingen gezamenlijk (getwist) worden gewikkeld, het plaatje links van situatie 2.
Situatie twee wordt ook wel een 'autotrafo' genoemd omdat de ingangs (/uitgangs) wikkeling deel uitmaakt van de uitgangs (/ingangs) wikkeling.
Vergelijking.png
Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Actieve antenne artikel UKW berichte of VHF-communicati

#45 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Dat Juul weinig verschil merkt tussen beide configuraties, is omdat zijn 'Langdraad ' een sterk wisselende Impedantie heeft, en alleen een Hoge Impedantie
heeft bij die Freq waar de draadlengte een halve golf lang is....vroeger noemde men dit een Magnetic Longwire Balun..ook wel Magic Balun...

Het bestond uit een ringkern met een aantal windingen van 3 stukjes getwiste draad ondergebracht in een kunststof doosje, bij hogere Freq. deed de ringkern
niet meer mee, en vond de overdracht door inductief/capacitieve koppeling tussen de 3 draden, en je moest er toch wel een flink bedrag voor neertellen..

En dit was dan de inhoud:
MLB.JPG
Egbert.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie