BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#1 Bericht door PC1L »

Vraagje. BeO bevattende case, weerstand chip.

Sommigen van jullie hebben waarschijnlijk ervaring opgedaan met dummyload chip weerstanden, vanwege de minieme grootte met BeO gevuld inzake koeling ( minimale Rth => maximale warmtestroom Pc ). Zie bv deze link als voorbeeld :

http://www.ebay.com/itm/RF-MICROWAVE-RE ... 2919154386

Als je daar 100 watt 'op zet' dan kun je je iets voorstellen in vergelijking bv met een soldeerbout met 15 Watt. Dat kleine blokje wordt ongelooflijk snel heet. Te heet ? Je zou aan een melt down denken waarin de zaak smelt en het BeO vrijkomt.

Is de warmtestroom van de chip naar de heatsink, als is deze laatste nog zo fors uitgevoerd, wel haalbaar om die weerstand in voldoende mate koel te houden ? De thermische weerstand RthJ->C->H heeft een zekere waarde .. Volgens Delta TJ->H = Pc *Rth zal bij P = 100 Watt Rth zeer ( onmogelijk ? ) klein moeten zijn om alles onder controle te houden. Sterker nog, het toevoegen van koelpasta geeft alleen al mogelijk een te hoge Rth, i.p.v. dat het juist beter zou koelen .. maar dat onder voorbehoud. Als de chip behuizing en het opp van de heatsink gepolijst zouden zijn en die twee op elkaar geperst zouden worden, zou dan de Rth gunstiger uitvallen als met koelpasta ? Etc. etc.

Heeft iemand weleens de temperatuur van de chip ( behuizing ) zelf gemeten bij dergelijke belastingen ?

Met dank voor eventueel antwoord / toelichtingen,

Leon PC1L.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#2 Bericht door Bert_1 »

100 watt zou moeten kunnen denk ik maar dan zal de weerstand wel tegen zijn maximale temperatuur gaan lopen, ook bij maximale warmteafvoer naar een heatsink en ik denk niet dat je dat wilt. Je zou mogen verwachten dat het huisje de warmte voldoende naar buiten kan afvoeren en daar inderdaad een flink stuk goed warmtegeleidend materiaal tegen aan. Hoe kun je anders 150W aangeven?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#3 Bericht door PC1L »

PE1KVL schreef:Hoe kun je anders 150W aangeven?

Bert
Inderdaad .. dat is het juist .. als de verschiltemps bekend zijn voor een bepaalde montage en gebruik op een bepaald koelblok dan weten we het zeker hi. Maar inderdaad, Men geeft 150 Watt op. Maar dan moet werkelijk alles ook perfect OK zijn, anders haal je nooit de limiet. Denk ik.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#4 Bericht door pe1cmo »

Misschien een datasheet opzoeken, zoals deze:
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sh ... 838CBF.pdf

oja, jullie beryllium is in feite Al2O3
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#5 Bericht door PC1L »

Ja, hoe dan ook, het is ook wat PE1KVL schrijft : dat je op de info van de fabrikant zult moeten kunnen vertrouwen. Maar ik ben echt benieuwd of er iemand is die zoals ik vroeg, temps gemeten heeft bij 150 Watt input ..... en het overleefd heeft :lol:

Dan : Al2O3 ? Even opgezocht .. Aluminium oxide | Al2O3 | CID 9989226 .. weet je zeker dat die stof in dat case zit ? En geen BeO ?

Kan beveiligde transactie niet afmaken

Het adres https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sh ... 838CBF.pdf dat je probeerde te bereiken, is momenteel niet beschikbaar. Controleer of het webadres goed is geschreven, probeer daarna de pagina te herladen.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#6 Bericht door PE9ZZ »

Link doet het gewoon. Volgens de doc is het substraat BeO en het dekseltje Al2O3. Kan me niet voorstellen dat het ding RoHS compliant is. Maar zolang het berylliumoxide substraat heel blijft is er niks aan de hand.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#7 Bericht door pe1hzg »

Ik heb wel eens een dingetje gehad waarbij wat losse transistoren in TO220 behuizing, met draadjes vastgesoldeerd, plots op de grond lagen omdat ze zichzelf losgesoldeerd hadden. Ze waren zo heet geworden dat het soldeertin weer gesploten was. Torren waren prima in orde en doen het nog steeds.

Voor wat betreft BeO onderdelen, niet te benauwd doen: BeO is niet gevaarlijk, het stof van BeO is gevaarlijk.
Zolang je onderdelen heelhoudt en niet openbreekt, openfreest of er een stuk afvijlt of afzaagt valt het allemaal wel mee.
De waarschuwing is voornamelijk voor mensen die dit wel doen.

73,

Geert Jan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#8 Bericht door Bert_1 »

Er is niet veel te vinden over deze weerstand maar deze kwam ik wel tegen en geeft wat info over de heatsink. Misschien heb je er iets aan?

http://studylib.net/doc/18564127/bourns ... rminations

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#9 Bericht door PC1L »

Ja, bedankt .. misschien heb ik er iets aan, zal het lezen, vanmiddag. Verder, ik heb zojuist dit ( zie hieronder inzending : Gepost donderdag 27 juli 2017 10:25:12) bijgevoegd in circuitsonline. Om duidelijker te maken wat ik wilde weten hi. Dus om los van de info van de fabrikant zelf te bepalen ( of dat een andere OM dat al heeft gedaan ) of je tegen de limiet aan zit, marge overschrijdt etc. etc. Nogmaals, mijn indruk is dat het wel erg krap bemeten is ..... Die chip in dat huisje, dat gaat nog maar als ik sommige andere typen zie, en dan inderdaad met BeO .....

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137641

Hopenlijk mag dat, hier die link neerzetten :mrgreen:

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: BeO bevattende cases, weerstand-dummyload-chips

#10 Bericht door PC1L »

PE9ZZ schreef:Link doet het gewoon. Volgens de doc is het substraat BeO en het dekseltje Al2O3. Kan me niet voorstellen dat het ding RoHS compliant is. Maar zolang het berylliumoxide substraat heel blijft is er niks aan de hand.
Link : is de browser aan deze kant.

Doc : van deze ? RF MICROWAVE RESISTOR POWER LOAD Dummy Load TERMINATIONS 150W 50 Ohm DC-2.5GHz .. waar vind ik die ?

Plaats reactie