End-fed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: End-fed

#76 Bericht door PD7CW »

je had je bericht al weer gewijzigd dus ook dit bericht maar even ´ge-edit´

Wat ik ermee wou aangeven is dat ik je bericht beschouw als ´spijkers op laagwater zoeken´.
Cees

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: End-fed

#77 Bericht door Steef »

PA2RU schreef:
PA4WK schreef:
PA2RU schreef:Onder symetrisch versta ik een open dipool gevoed met open lijn en een symetrische tuner om het zaakje af te stemmen....
Dat is inderdaad een mooie opstelling waar je op elke band de antenne goed krijgt.
De tuner bedoel je , want die stem je af..niet de antenne ;)
Veel gemaakte fout...
Bekijk deze film eens.
Er wordt onder andere een impedantie aanpassing gebruikt.

Zeer leerzaam;

https://youtu.be/s2H3u-OPSIE
Wie praat luistert niet

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: End-fed

#78 Bericht door pe5t »

Techniek uit de beginjaren van de radio, dat zulks nog steeds discussie oproept geeft te denken.
.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#79 Bericht door PA3DJS »

pe5t schreef:Techniek uit de beginjaren van de radio, dat zulks nog steeds discussie oproept geeft te denken.
Er studeren nog steeds mensen af op onderwerpen van ver voor onze jaartelling, en dat geeft (opbouwende) discussies. Mensen gaan nu eenmaal dood, en nemen kennis mee in hun graf.

Er zijn toch boeken en andere informatiedragers? Aan kennis in een boek of andere drager heb je pas iets, als er mensen zijn die er iets mee kunnen.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: End-fed

#80 Bericht door pe5t »

En die mensen, daarvan zijn er mogelijk minder dan je zou wensen..

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: End-fed

#81 Bericht door Steef »

Nog een oud en leerzaam filmpje.

Rond 19.25 min kan je zien wat er gebeurd als je niet op het juiste punt de kring aanstoot :wink:

BTW: een miljoen volt met 1 Mhz en een retourstroom via de huid :shock:

https://youtu.be/j2gOh39IyPM
Wie praat luistert niet

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#82 Bericht door Geen belang »

Steef schreef:Ken PA5HB niet, maar ik mag hem nu al :mrgreen:
Jawel je kent me wel 8)

En ja ik mag mezelf ook wel :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: End-fed

#83 Bericht door Ron01 »

PD7CW schreef:je had je bericht al weer gewijzigd dus ook dit bericht maar even ´ge-edit´

Wat ik ermee wou aangeven is dat ik je bericht beschouw als ´spijkers op laagwater zoeken´.
Cees
Je bent een beetje aan het zeuren. Geef anderen ook de ruimte ipv zure opmerkingen te posten.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: End-fed

#84 Bericht door PD7CW »

Ron01 schreef:
PD7CW schreef:je had je bericht al weer gewijzigd dus ook dit bericht maar even ´ge-edit´

Wat ik ermee wou aangeven is dat ik je bericht beschouw als ´spijkers op laagwater zoeken´.
Cees
Je bent een beetje aan het zeuren. Geef anderen ook de ruimte ipv zure opmerkingen te posten.


Het ging me hierom, de eerste opmerking.

PA2RU schreef:
PA4WK schreef:
PA2RU schreef:Onder symetrisch versta ik een open dipool gevoed met open lijn en een symetrische tuner om het zaakje af te stemmen....
Dat is inderdaad een mooie opstelling waar je op elke band de antenne goed krijgt.
De tuner bedoel je , want die stem je af..niet de antenne ;)
Veel gemaakte fout...
Veel gemaakte fout…….
Kom je hiermee aan:

PA2RU schreef:Niks moeilijks aan , ik hoor vaker dat ze met de tuner een antenne moeten afstemmen...
Sorry maar een antenne afstemmen doe je bij voorkeur op het dak / in de mast
Met een tuner stem je geen antenne's af maar enkel de tuner met dat wat er aan hangt : een willekeurig stuk draad , een open dipool met kippenladder of een loop gevoed met kippenladder etc etc
En nu?
Wat verwacht je nu?

De hele wereld schrijft en spreekt over ‘antenne tuners’ en jij probeert het roer om te gooien, wil het schijnbaar tunertuners gaan noemen.

Cees

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#85 Bericht door Geen belang »

Zo leuk altijd, dat ze enkel open-lijn al symmetrisch beschouwen, maar dit is fout, want coax zonder mantelstromen is dat ook :lol:

De afstand tussen de kern en de binnenmantel is overal gelijk, het is niet omdat het er a-symetrisch uitziet dat het dat ook is.

Enkel bij mantelstromen wordt de boel a-symetrisch omdat je dan geen 2 maar 3 stromen krijgt.

Moet altijd wel lachen dat ze coax als minderwaardig beschouwen, wat tegenwoordig helemaal niet waar is voor de betere soorten.

Kom maar op mannen, schiet me maar af :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#86 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Zo leuk altijd, dat ze enkel open-lijn al symmetrisch beschouwen, maar dit is fout, want coax zonder mantelstromen is dat ook :lol:

De afstand tussen de kern en de binnenmantel is overal gelijk, het is niet omdat het er a-symetrisch uitziet dat het dat ook is.

Enkel bij mantelstromen wordt de boel a-symetrisch omdat je dan geen 2 maar 3 stromen krijgt.

Moet altijd wel lachen dat ze coax als minderwaardig beschouwen, wat tegenwoordig helemaal niet waar is voor de betere soorten.

Kom maar op mannen, schiet me maar af :lol:
Sinds wanneer is bij een coax kabel die je als transmissielijn gebruikt (jouw voorbeeld van 2 stromen) de spanning op de binnengeleider gelijk maar tegengesteld aan de spanning op de mantel (dus ook op de overgang binnenzijde/buitenzijde mantel)?

Sinds nooit, daarom is een coaxiale kabel een asymmetrische transmisiselijn. Voor symmetrie heb je op zijn minst spiegelgelijkheid nodig, en dat heb je bij een kippenladder gebruikt als transmissielijn zowel in spanning als stroom, oh ja en constructie.

Ik hoop dat je een beetje aan het trollen bent, of je hebt vanavond iets vreemds gegeten :lol:

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#87 Bericht door Geen belang »

Graag het bewijs van mijn ongelijk.

Want de gerenommeerde antenneboeken schrijven dit ook....enkel blijven velen stug volhouden dat het niet zo is.

Je kan coax dan ook perfect op een symmetrische tuner/uitgang aansluiten, als je maar even zorgt dat de mantelstromen niet kunnen optreden, vanaf dat moment is het even symmetrisch als open-lijn.

Raar dat zo'n hardnekkige onwaarheid zo lang kan voortduren. De constructie heeft er verder niets mee te maken.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#88 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Graag het bewijs van mijn ongelijk.

Want de gerenommeerde antenneboeken schrijven dit ook....enkel blijven velen stug volhouden dat het niet zo is.

Je kan coax dan ook perfect op een symmetrische tuner/uitgang aansluiten, als je maar even zorgt dat de mantelstromen niet kunnen optreden, vanaf dat moment is het even symmetrisch als open-lijn.

Raar dat zo'n hardnekkige onwaarheid zo lang kan voortduren. De constructie heeft er verder niets mee te maken.
Link naar zo'n "gerenommeerd" antenneboek?

Over het bewijs van jouw ongelijk: pak eens een RF voltmeter of scoop en kijk eens wat eruit die coaxiale plug komt van je TRX of Signaal Generator. Bij mij meet ik op de mantel van de plug niets, en op de binnengeleider heel veel. Als je het met je TRX doet, dan wel met heel laag vermogen, of even een dikke attenuator ertussen.

Over het aansluiten van coax op een symmetrische ingang of uitgang, dat kan alleen als de lengte van dat stukje coax veel korter dan een kwart golflengte is. Zo niet, dan wordt de boel zo asymmetrisch als het maar kan. Als ik jou goed begrijp, zijn baluns dus overbodige dingen. Die balun heb je nodig om juist de mantelstroom te voorkomen (dus geen spanning op de buitenmantel van de coax).

Bij een coaxiale verbinding heb je alleen stroombalans indien je volledige spanningsonbalans hebt. Bij een kippenladder treedt spanning- en stroombalans altijd gelijktijdig op (dus stroom in beide geleiders in tegenfase en spanning in tegenfase). Ook hier geldt weer dat dit voor stukjes << 0.25 lambda niet hoeft te gelden.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#89 Bericht door Geen belang »

Je kan het leuk omdraaien.

Baluns zijn inderdaad overbodige dingen.

Volgens mij, en dat is mijn mening is het niets anders dan een transformator van bv 200 Ohm naar 1000 Ohm, of te wel een onbalans in impedantie op te lossen.

Want van a-symetrisch naar symatrisch te gaan heb je niet meer nodig dan mantelstromen kwijt te spelen, wat ze ook wel een 1:1 balun noemen of in andere woorden een mantelstroomfilter :lol:

Ik heb je lezingen en andere zaken gezien alsook je bedrijfje. Dus opnieuw, gezien je adviseur bent, graag het bewijs van mijn ongelijk.

Ik daag je uit dit te meten aangezien je graag alles meet, neem bv 20m coax van goede kwaliteit, aan beide kanten zet je er bv 1 meter ferriet op en je sluit het aan in plaats van een open-lijn op een dipool zoals de meesten doen en aan de andere kant aan een symmetrische tuner.

Bewijs me dat het niet werkt. Immers jij zegt dat het niet kan omdat het a-symetrisch is. Wel je hebt in de Baofeng-antenne topic gezegd hoe je moet meten, dus kan je dit ook meten.
Kan niet wachten op je verbaasde gezicht als je ziet dat het klopt.

Baluns zijn transformatoren van de ene impedantie naar de andere, maar er treed zoveel verlies op dat je beter niks gebruikt (buiten een mantelstroomfilter) en een tuner inzet.
Tenzij je echt niet anders kan omdat je tuner het botweg niet kan aanpassen, zoals bv een EndFed, wat ik bezie als een dummyload met een stuk draad in de "standaard" uitvoering.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#90 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Je kan het leuk omdraaien.

Baluns zijn inderdaad overbodige dingen.

Volgens mij, en dat is mijn mening is het niets anders dan een transformator van bv 200 Ohm naar 1000 Ohm, of te wel een onbalans in impedantie op te lossen.

Want van a-symetrisch naar symatrisch te gaan heb je niet meer nodig dan mantelstromen kwijt te spelen, wat ze ook wel een 1:1 balun noemen of in andere woorden een mantelstroomfilter :lol:
Met bovenstaande geef je je ongelijk aan dat een coaxiale kabel symmetrisch is, en het lijkt er sterk op dat je niet weet wat baluns doen (anders maak je die opmerking over overbodig zijn niet plus het verhaal over onbalans in impedantie).

Je geeft aan dat je namelijk twee mantelstroomfilters nodig hebt om de overgang van symmetrisch naar coax te kunnem maken. Die mantelstroomfilters functioneren in jouw voorbeeld toepassing dan als balun, die volgens jou overbodig zijn.

Je gooit de boel met onbalans in impedantie aardig door elkaar (net als de dB's en kabel/mismatch verlies in een ander draadje). Dat is niet erg, maar ga dan niet gelijk roepen dat anderen het fout hebben.

De gerenommeerde boeken vergeten we maar even, want gerenommeerde boeken die schrijven dat een coaxiale kabel elektrisch symmetrisch is, ga je niet vinden.

Plaats reactie