End-fed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: End-fed

#31 Bericht door Bert_1 »

Steef schreef: Bla bla bla

Jeetje, nu heb je ineens een aantal vrienden minder hoor kerel!
Hoezo, zijn verhaal klinkt wel logisch. Wel jammer van jouw schreeuwerige reactie overigens, dat lijkt me niet echt nodig.
Bert

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: End-fed

#32 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb een aantal end-feds gemaakt en geprobeerd thuis rustig een paar maanden getest.
En veel vergeleken met andere antennes.

Zijn ze slechter als andere antennes.
Nee.

Ontvangen ze meer storing, bij mij niet.
Veroorzaken ze meer storing als ik QRO zond.
Nee bij mij ook niet.

Mantelstroomfilter en balun is hier standaard op alle antennes, en ja dat helpt wel, maar ook zelfs ook op mijn andere antennes zoals trapdipool of kippenladder gevoedde draaddipool.
Als je geen 2e draadje wil spannen kan je het mantelstroomfilter ook plaatsen na een meter of 8 coax van de end-fed bij mij was dat net zo makkelijk.
Bij mij liep de coax van de 80/40 meter vertical een 10 meter onder de grond (op een halve meter diep) dat is ook een heel goed mantelstroom filter.

Overigens had ik eigenlijk verbazingwekkend weinig last van mantelstromen met de end-fed, ik had die ellende veel erger verwacht.

Mijn opvatting over de antenne soort en werking is dat je die antenne moet gebruiken die het best past in jouw situatie.
Kan je een dipool goed wegspannen is dat een dipool, kan je een end-fed beter wegspannen is dat een end-fed.

Mijn ervaring is dat bij gelijke grootte van de antenne die antenne die het best geplaatst is het best werkt.
Hoogte is daar enorm van belang, zeker op 80 meter.
En ook de hoogte van de uiteinden van de antenne zijn belangrijk.

Ik ben van een 33 meter lange end-fed voor 80 en 40 meter ( met verkortingsspoel na een meter of 23 ) overgegaan naar een trapdipool voor 80/40.
En de trapdipool is net zo goed.

Trouwens de end-fed van 33 meter is niet te koop dit is een ontwerp van mezelf, deze antenne is helemaal ontworpen en bedacht op de ruimte die ik ter beschikking heb.
En de wensen die ik heb in de draadantenne, deze moet werken op 80 en 40 meter en alle andere banden van 10 t/m 30 meter heb ik een gebalanceerde rotary dipool van 2 x 7 meter, die het beter doet op al deze banden.
waarom doet mijn 2 x 7 meter V-dipool het beter op 10 t/m 30 meter, simpel deze is hoger geplaatst en heeft dus lagere opstraalhoeken en een beter stralingsdiagram, en werkt dus beter.

Waarom nu een trapdipool, omdat zelfbouw traps zo zijn ontworpen dat de antenne lengte weer precies zo is dat ik deze goed kan plaatsten.
ik zou deze zo maar met kippenladder kunnen voeden , en dan nog zou ik de traps handhaven vanwege de betere stroomverdeling op 80 meter.

Dus de juiste plaatsing van de antenne is belangrijker bijna als de antenne zelf.
Storing op ontvangst is hier rampzalig, vooral op 80 meter en 60 meter.
Maar ik heb ook een speciale shielded ontvangst loop gebouwd naar het ontwerp van PA3GZK , en die ontvangt ook net zo veel storing.
Mijn RX storing komt van een totaal vervuild electriciteitsnet door 1 van mijn buren 2 deuren verder op die op dezelfde 230V fase zit met zijn huis als ik, de buurman van me aan de andere kant heeft geluk die heeft een andere fase en veel minder storing op zijn electranet.
De storende buurman 2 deuren verder op heeft zoveel electronische rotzooi in huis dat zijn gehele huis in een "wolk" van QRM hangt, zijn hele huis hangt vol met cameras, en allerlei electronische gadgets.
Natuurlijk van de gekende volop storende Chinese Export kwaliteit.

Ik kan de electriciteits leidingen in mijn huis en om mijn huis in de grond gewoon opsporen met een kortegolf radiootje, zo veel HF rotzooi wordt er op ingekoppeld.
Heb ik geklaagd bij deze gebuur, welnee joh het is een heel leuk jong gezin, die weten niet eens waar ik het over heb.
En ik ben er aan gewend na al de jaren van storing jagen, dat meestal de stoorbron overlijdt of verdwijnt na een 2 jaar, gewoon wat geduld lost zich mijn probleem vanzelf op.
En dan had ik er 1 opgelost en binnen een paar maanden was het weer ellende door een nieuwe stoorbron.
Ik luister en ontvang op 80 nu gewoon op websdr. en mijn probleem is opgelost, zonder dat ik nog moet gaan zeuren bij de buren.

Alle oplossingen die ik heb gevonden om storingen op RX te verminderen:
Mantelstroom smoorspoelen (1 : 1 current baluns) speciaal ontworpen op 1 of 2 banden.
Draaibare RX antennes.
En een noise canceler om storingen uit te nullen.

En soms werkt zelfs dat allemaal niet.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: End-fed

#33 Bericht door pe5t »

........Het komt wel goed allemaal, als de antenne hangt en ik heb mijn eerste qso gemaakt via dat ding,.. dan laat ik het weten.........

Greetzz,,... PDØDFM.

En, werkt ie al?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#34 Bericht door PA4WK »

Goed en duidelijk verhaal Jos.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn.
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End-fed

#35 Bericht door PA0FRI »

Ik onderschrijf de argumenten van Jos.
Kortom:
Een antenne die bij mij goed werkt hoeft het bij een ander niet zo goed te doen.
Antenne zo hoog mogelijk
Zorg voor een goede stroomverdeling
Werk als het kan met een symmetrisch systeem
Werk als het kan met een ruime loop antenne
Gebruik veel mantelstroomfilters in en buiten de shack
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#36 Bericht door nkeer3 »

Hallo END-FED gebruikers.

Ik ben nieuw op HF en van plan om deze

https://www.communicationworld.nl/anten ... -watt.html

op te gaan hangen, maar weet niet hoe de swr zal worden aangezien de hoogte van de box een meter of 7 zal worden en dan schuin naar beneden tot op een hoogte van een meter of 2 boven een plat dak zal uitkomen.

Wanneer de SWR bij QRP zeg een 10W op 20m niet optimaal is, welke tuner raden jullie aan, of is elke tuner geschikt? BVB een van MFJ.

73 Ruud

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: End-fed

#37 Bericht door pa3dsc »

als je deze endfed maakt heb je geen tuner nodig en je bent voordeliger uit.
http://pa-11019.blogspot.nl/2012/04/149 ... as-35.html

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#38 Bericht door nkeer3 »

hoi bedankt voor je antwoord maar dan heb je mijn vraag niet gelezen denk ik.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#39 Bericht door PA4WK »

Geen tuner gebruiken als je antenne goed is heb je die eigenlijk niet nodig.
Elke KG antenne zul je in zijn opstel omgeving af moeten stellen en dan maakt het niet uit of hij diur of goedkoop is.
Dat moet je zelf weten maar de zelfde leverancier heeft ook leuke bouwpakketjes van deze antennes en die zijn ook nog eens een stuk goedkoper.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#40 Bericht door nkeer3 »

Hoi Jan,

Ja dat snap ik, maar als de antenne hangt kan het zijn dat ik in mijn situatie, beperkte hoogte boven dak, toch iets moet tunen.
Kan ik daar elk type tuner voor gebruiken?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#41 Bericht door PA4WK »

Je moet niet tunen maar he antenne aanpassen.
Als je dan toch perse wil tunen kun je elke asymetrische tuner gebruiken.
Maar probeer eerst maar eens om met de antenne op alle banden waar die voor gemaakt is een zo laag mogelijke SWR te halen.
Dan kun je op de band uiteinden de boel nog een beetje bij trekken als de resonantie van de ante.nne niet breed genoeg is
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#42 Bericht door nkeer3 »

dankje Jan,

Hmm word dus een moeilijke job, ik moet op dak de draad steeds iets inkorten dus.
Misschien is de swr voor 20m wel aardig maar voor 80 dan weer niet.
We zullen zien wat ie doet als hij hangt.
Oke elke asymetrische tuner dus.

Bedankt voor de info Jan

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#43 Bericht door PA4WK »

Probeer eerst de SWR van het draadgedeelte voor de spoel zo laag mogelijk te krijgen, 10, 15 en 20 meter,
het draadstuk na de spoel is voor 40 meter.
Als je van iemand een antenne analyzer kunt lenen is dat heel handig dan kun je ook de impedantie bekijken.
Het is mogelijk dat je daar wat mee moet doen omdat je zo dicht bij de grond zit.
Kun je echt niet hoger komen?
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#44 Bericht door nkeer3 »

Nee van 7m naar een meter of 2 aan het eind boven het platte dak.
Ik dacht hang ff een endfed antenne op beetje bij tunen als het nodig is, :D maar niet dus :wink:

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#45 Bericht door PA4WK »

nkeer3 schreef:Nee van 7m naar een meter of 2 aan het eind boven het platte dak.
Ik dacht hang ff een endfed antenne op beetje bij tunen als het nodig is, :D maar niet dus :wink:
Natuurlijk kan dat maar dan haal je niet het optimale rendement er uit.
Lees ook het stukje aan het begin van dit draadje over de RF choke en de extra draad.
Succes er mee.
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie