long range wifi(2.4ghz) met yagi?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#1 Bericht door PD2TIM »

hallo iedereen,

Kort geleden gevraag hoe ik een 3w 2.4ghz wifi booster kan maken maar dat gaat m denk ik niet worden dus ik heb een nieuwe vraag:
Zou ik op 2.4ghz(wifi) met een 25dbi yagi 5km en wat bomen ertussen kunnen afleggen?
Er zit ook een stad in de buurt voor de verduidelijking, de rest is weiland en beetje bos.

hoor graag van jullie of het mogenlijk is, en als het niet mogenlijk is met een 25sbi yagi hoor ik graag andere ideeën.

alvast bedankt

edit:
linkje naar antenna:
http://www.ebay.nl/itm/25dbi-Yagi-2-4Gh ... SwOMdZVxJd

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#2 Bericht door elsinga »

Tim,

Hamnet werkt weliswaar op 5GHz, maar het principe is gelijk. En daar worden afstanden van tientallen kilometers overbrugd. Dus 5km moet wel gaan, mits zichtverbinding. Die bomen gaan het meeste roet in het eten gooien, ben ik bang. En je moet aan beide kanten een goede antenne neerzetten, dus dit zal alleen voor een point to point verbinding goed gaan werken, je krijgt in dat weiland geen dekking op het hele veld gok ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#3 Bericht door Randy »

Een paar takken op 2,4 GHz gaan nog wel. Bomen zijn inderdaad dodelijk op 5 GHz. Ik wil wel benadrukken dat HAMNET werkt volgens het ISM-principe. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van 'Wifi boosters', maar de standaard vermogens van maximaal 1 Watt ERP, afhankelijk van de bandbreedte. En dit ook uitsluitend op 5 GHz voor de point2point links omdat de 2,4 GHz band gewoon te vervuild is met allerlei troep. Daar ga je last van hebben, net zoals er een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat andere last van jouw signalen gaan hebben.

Meer info: hamnet.nl.

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#4 Bericht door PD2TIM »

Randy schreef:Een paar takken op 2,4 GHz gaan nog wel. Bomen zijn inderdaad dodelijk op 5 GHz. Ik wil wel benadrukken dat HAMNET werkt volgens het ISM-principe. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van 'Wifi boosters', maar de standaard vermogens van maximaal 1 Watt ERP, afhankelijk van de bandbreedte. En dit ook uitsluitend op 5 GHz voor de point2point links omdat de 2,4 GHz band gewoon te vervuild is met allerlei troep. Daar ga je last van hebben, net zoals er een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat andere last van jouw signalen gaan hebben.

Meer info: hamnet.nl.
Zou ik dan misschien beter de 5.8ghz kunnen gaan gebruiken(minder storing misschien)?
elsinga schreef:Tim,

Hamnet werkt weliswaar op 5GHz, maar het principe is gelijk. En daar worden afstanden van tientallen kilometers overbrugd. Dus 5km moet wel gaan, mits zichtverbinding. Die bomen gaan het meeste roet in het eten gooien, ben ik bang. En je moet aan beide kanten een goede antenne neerzetten, dus dit zal alleen voor een point to point verbinding goed gaan werken, je krijgt in dat weiland geen dekking op het hele veld gok ik.
maar die tientallen kilometer zijn toch wel allemaal line of sight? en staat de router nogal hoog?

edit:
extra scenario:
Wat nu als ik in de stad van een dak van en huis naar een ander dak 3km verderop wil zenden?
kan ik dan beter 5.8ghz of 2.4ghz gebruiken?
Wat voor antennas?
Kan het eigenlijk wel werken?(met bijvoorbeeld 2 flats ertussen)

pe1cmo
Berichten: 2071
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#5 Bericht door pe1cmo »

Wifiin een stad over die afstand, met misschien wel een 100000 andere gebruikers in dat bandje, vergeet het.
Waarom probeer je geen 4G, heb je een grotere kans bij.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

-Verwijderd account

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PD2TIM schreef:Wat nu als ik in de stad van een dak van en huis naar een ander dak 3km verderop wil zenden?
kan ik dan beter 5.8ghz of 2.4ghz gebruiken?
Wat voor antennas?
Kan het eigenlijk wel werken?(met bijvoorbeeld 2 flats ertussen)
Het is reeds gezegd, maar voor deze hoge frequenties is het noodzakelijk dat de antennes elkaar (letterlijk!) kunnen zien. Staat er iets in deze zichtlijn, bomen of gebouwen, vergeet het maar!
Randy schreef:Ik wil wel benadrukken dat HAMNET werkt volgens het ISM-principe. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van 'Wifi boosters', maar de standaard vermogens van maximaal 1 Watt ERP, afhankelijk van de bandbreedte. En dit ook uitsluitend op 5 GHz voor de point2point links
Als ik het goed heb, dan werkt een en ander gewoon in de 6 cm amateurband, aangezien ISM binnen deze amateurband valt. Dan hoef je toch jezelf geen beperkingen op te leggen? Mits je natuurlijk aan de voorwaarden houdt die bij onze licentie horen.


Charles - PE2CH

PD2TIM
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 apr 2017, 17:37

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#7 Bericht door PD2TIM »

oke, bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: long range wifi(2.4ghz) met yagi?

#8 Bericht door elsinga »

Nog een aanvulling op PE2CH: ja, in de amateurband, dus max 120W, maar alleen voor F amateurs. N amateurs mogen daar niet uitkomen (nou ja, gewoon als ieder ander met max 100mW of zo).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie