Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

#1 Bericht door PD7MAA »

Door gebruik te maken van een 450 Ohm ladder kan men een 3 band antenne maken zonder spoelen.
Bij toevoeging van een 43uH spoel en eindstuk op de langste draad ontstaat een 40-20-17/15/12-10m 4 band antenne.
Als men ook een spoel en eindstuk aan de korte straler toevoegt ontstaat een vijfband antenne.

Haalbaar ?
Bijlagen
endfed wireman.bmp
endfed wireman.bmp (648.1 KiB) 3339 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi John

Ik moet je misschien teleurstellen, volgens mij kan dit niet.

Reden:

Een end-fed is gebaseerd op het heel hoog-ohmig zijn van de eindgevoede halve golf antenne.
Zodra je er een draad parallel aan hangt is het parallel deel wanneer het andere deel een halve golf is lager in impedantie als het halve golf deel en gaat dus meer vermogen trekken dan het halve golf deel.
Daardoor zal rendement slechter worden.

Het is maar even een vlugge beredenering, ben benieuwd of anderen mijn denkwijze kunnen volgen en onderschrijven, of ooit er mee hebben geëxperimenteerd.

Het is wel mogelijk om met parallel in het midden gevoede dipolen te gaan spelen omdat de dipolen die uit resonantie hoogohmiger worden als de resonante dipool, en dus weinig of geen vermogen trekken.
Dus je kan eventueel wel een "kattesnor" antenne bouwen.

Ik heb per toeval wel een end-fed gebouwd die met de automatische tuner van een Kenwood TS590S wel op 80, 40, 30, 20 17, 15, 12 en 10 meter te tunen was deze antenne was ongeveer een 35 meter lang of zo.
De ingebouwde antenne-tuner van een Icom IC7300 tuner kan dit waarschijnlijk niet omdat het bereik van zijn tuner aanmerkelijk wat kleiner is.
De SWR waarden waarbij beide tuners het voor gezien houden is bij allebei ongeveer SWR 3 alleen geeft de SWR meter van een Kenwood TS590S veel lagere waarden aan als die van de IC7300.
Op 80 meter met bandbreedte 120KHz, en de gehele 40 meter band had ik geen tuner nodig.
ik dacht op 17 meter ook niet.

In de simulatie staat 24 meter draad dan een 24 uH spoel en dan nog 8 meter draad.
Door de verkortings-factor kan dat goed eens 23.5 meter en 7.8 meter zijn of zo, maar ik weet niet van welke draad je de antenne wil maken.

Ik heb de antenne volgens mij nog ergens liggen maar ik moet even kijken waar, kan deze dan eventueel voor je opmeten en eventueel fotootje maken van de spoel die ik gemaakt heb.

Ik heb de analiser metingen niet meer bewaard, dan zou ik je ook nog de SWR metingen op de diverse banden kunnen geven.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

#3 Bericht door PD7MAA »

Hallo Jos.

Van harte bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het idee was op basis van de kattensnor antenne maar die heeft aan het voedingspunt inderdaad een lage impedantie. Terug naar de tekentafel HI.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

HB9FXF
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

#4 Bericht door HB9FXF »

Afbeelding

Zo werkt t wel, i.c.m. een (qrp) symmetrische tuner. Als je de draad een meter of 16 maakt werkt 40 ook heel behoorlijk. Ik heb deze antenne ook als Inv. V gespannen, dan heb je al 2 tuidraden. Handig als je in de bergen een SOTA activiteit hebt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Multiband Endfed idee voor sota 20-17/15/12-10m.

#5 Bericht door pa0ejh »

Ik heb daar met John al eens over gediscussieerd dat het niet gaat...
Zelf eerst geprobeerd en het ging helemaal niet....

Bij een kattesnor Antenne is de inactieve draad hoogohmig en schakelt zich daardoor af..

Maar de EndFed trafo is al Hoogohmig, en die extra draad verstoort de Impedantie cq. aanpassing
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie