Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#1 Bericht door PA7HS »

Wellicht interessant om deze ervaring te delen:

Volgens specificaties zijn de Diamond X-510 en de Comet GP-9 antennes zo goed als eender (lees even verder).
Beiden zijn VHF/UHF dual band rondstralers van ruim 5 meter lengte.

Na ca. 25 jaar (prima) ervaring met een Comet GP-6 (3.20m) is er een nieuwe mast gekomen waar ik maar meteen een maatje groter in wilde monteren.
Comet is in NL beperkt vertegenwoordigd dus maar voor de X-510 van Diamond gekozen (Zal gezien de populariteit van dit merk ook wel goed zijn..).

Alvorens deze 'grote jongen' van 5.10 meter lengte in de nieuwe mast te monteren heb ik hem 1:1 uitgewisseld met de oude GP-6 van Comet (in de nog bestaande mast, SWR prima, geen wind etc.).

Op 2 meter bij de test deed de X510 het gemiddeld 1 S-punt beter dan de GP6.
Op 70cm viel de X510 fors tegen, 2-3 S-punten minder dan de kleinere GP6.
Een Popovic antenne doet het op 70 beter.

De leverancier in Deventer met dit verhaal gebeld, er werd een Comet GP9 geregeld en keurig thuis omgeruild (top!).
De GP9 op dezelfde paal gezet en die doet op 2m en op 70cm (wel) wat er wordt beloofd.
Op beide banden presteert de GP9 beter dan de GP6 (zoals je volgens de specificaties mag verwachten).

Als ik de X-510 niet in een objectieve testopstelling zou hebben vergeleken dan was het wellicht niet opgevallen dat deze antenne ergens iets tekort komt omdat hij anders meteen in een nieuwe (vooral hogere) opstelling geplaatst zou zijn.

Afgelopen week hoorde ik 2 zendamateurs praten over hun ervaringen met de X510 die op 70cm tegenviel.

Zijn er wezenlijke verschillen en waar zitten die dan?

73,
Hans
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#2 Bericht door PA3HMP »

heb je de X510 eens een stukje gedraaid, ervaringen van een mede amateur waren dat de X510 richtingsgevoelig is, hij heeft dus lobben.

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#3 Bericht door PA7HS »

PA3HMP schreef:heb je de X510 eens een stukje gedraaid, ervaringen van een mede amateur waren dat de X510 richtingsgevoelig is, hij heeft dus lobben.
Had ik van gehoord en heb ik ook geprobeerd maar maakte weinig uit.
73's, PA7HS Hans

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#4 Bericht door PA1ZP »

Hi

Je moet de X510 eens testen bij behoorlijk wat wind op 70 cm moet je eens zien wat het signaal dan vreselijk op en neer gaat in sterkte.
Dat viel me altijd op bij gebruikers van deze antennes, bij stevige wind vliegen de S - meter op 70 CM erg op en neer.

Verder geen ervaringen met die plastic stokken, ik bouw al mijn antennes zelf.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#5 Bericht door PA7HS »

Het is mij ook bekend dat de x510 enorm kan zwiepen (met bijpassende gevolgen) maar ik kan de X510 (gelukkig) niet meer testen omdat ik hem na deze test heb ingeleverd.

Als een simpele (zelfbouw) Popovic of Moxon het op 70 al beter doet dan een X510 zijn we er snel klaar mee..
Dan is een zelfbouw antenne(tje) van 3 stuivers veel leuker, mede omdat vaak heel eenvoudige concepten erg leuk werken.

Maar mijn vraag, na de testopstellingen, ging over de feitelijke verschillen tussen de X-510 en de Comet GP-9.
De GP-9 presteert hier stukken beter terwijl beide antennes in het basisconcept wellicht gelijk lijken te zijn.
Ofwel, je zou dergelijke opmerkelijke verschillen niet verwachten.
Comet is een dure antenne en kennelijk toch beter dan de minder dure Diamond.
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#6 Bericht door PA3HMP »

had je overigens een originele diamond of een van de neppers want die neppers die worden ook vaak verkocht in een diamond hoes.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#7 Bericht door PA0FRI »

pd0ikv schreef:Zijn er wezenlijke verschillen en waar zitten die dan?
Bij mijn zelfbouw antennes is het opgevallen dat de opstraalhoek van collineair verticals (door de constructie?) verschillend kan zijn. De ene antenne straalt over de tegenpost antenne en lijkt dan minder te zijn dan het andere vergelijkbare type. Hetzelfde geldt voor de antennes van repeaters als de laatste als referentie dienen bij een test.
Verder geloof ik niets van de geclaimde versterking van collinears. Houdt maar eens een TL buis bij de onderste “dipool” en daarna bij de bovenste. Het verschil in lichtsterkte is groot. De geclaimde versterking is kennelijk theoretisch, terwijl in de praktijk niet elke dipool van de collineair dezelfde energie krijgt aangestuurd. Kortom, het verschil tussen vergelijkbare antennes kan mede verklaard worden door het verschil in opbouw of constructie.
Eens heb ik tijdens een vlooienmarkt een nieuwe X-510 gekocht, omdat tegen het einde van de markt de prijs gezakt was naar dat van zijn kortere broertje X-30. De kwaliteit van een x-510 is goed. Op 70 cm verandert de S-meter bij sterke windvlagen van S2 tot S9. De bandbreedte op 70 cm is qua SWR smal en dat kan de uitslag bij vergelijkende testen een rol spelen.
Als ik nu voor de keuze stond, werd een X-30 aangeschaft en op een grotere hoogte gemonteerd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#8 Bericht door PA7HS »

Voor zover ik na heb kunnen gaan ging het om een originele Diamond.

Bij de vergelijkende test heb ik gebruik gemaakt van 11 verschillende repeaters op 2m en 11 stuks op 70cm, ofwel een aardige diversiteit.

Ik heb ca. 25 jaar (op verschillende adressen) met een Comet GP6 gewerkt (320cm lang) , die voldoet prima.
De Diamond X-510 deed het een stuk minder en de Comet GP-9 (die ik nu heb) doet het een stuk beter dan de GP6.

Dit alles los van getallen die iets over gain proberen te vertellen..
73's, PA7HS Hans

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#9 Bericht door sottezero »

antennes... net zoiets als religie en belastingen...
maar misschien ga ik eens een comet uitproberen... 95% van mijn antennes is Diamond.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#10 Bericht door PA3DJS »

sottezero schreef:antennes... net zoiets als religie en belastingen...
maar misschien ga ik eens een comet uitproberen... 95% van mijn antennes is Diamond.
Antennes zijn volledig beredeneerbaar (hoewel dat vaak niet makkelijk is), dus ik wil de link met religie niet snappen...

Collineaire antennes zonder reflector zijn wel rotdingen om te ontwerpen. Als je veel elementen boven elkaar hebt, is de kans groot dat de antenne niet mooi naar de horizon straalt en, zoals Frits ook aangaf, de stroomverdeling niet netjes is. Ik snap de ervaring van Hans.

Ik wil nog steeds zo'n lange stok (nat en droog) horizontaal ophangen om de elevatie van de main beam te meten, maar het is er nog steeds niet van gekomen.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#11 Bericht door sottezero »

PA3DJS schreef:dus ik wil de link met religie niet snappen...
Antennes als religie.. iedereen heeft er een mening over en je wordt het zelden eens erover.. dat was de link.

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#12 Bericht door PA7HS »

Zo mysterieus is het in dit geval niet.

Ik heb simpelweg een paar antennes vergeleken met een vaste en exact identieke opstelling.

Daarbij viel de X-510 gewoon volledig door de mand m.b.t. de prestaties op 70 cm met signalen van 11 verschillende repeaters.
Dat had ik niet verwacht en ben blij dat ik die test heb uitgevoerd.
Anders had ik die X-510 op de nieuwe en hogere mast gezet, hoger is al snel beter en zouden de nu gemeten verschillen wellicht niet zo zeer zijn opgevallen.

De huidige Comet GP-9 doet het gewoon prima; vanavond met een antieke Icom IC211 op 144.500 usb een SSTV verbinding Zwolle-Numansdorp.
Met een 5 elements beam was het plaatje maar een weinig beter dan op de GP-9, dat is zeker niet verkeerd.
(tegenstation schakelde in een vergelijkbare situatie ook tussen een beam en een ronstraler)

Het is geen 'mening' over antennes maar gewoon een ervaring waarbij ik nieuwsgierig was of er meerdere zendamateurs zijn met een dergelijke ervaring ofwel mensen met een technische onderbouwing/uitleg over de feitelijke verschillen binnen in die witte pijpjes.
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#13 Bericht door PA3DAT »

sottezero schreef:95% van mijn antennes is Diamond.
Als jij 19 Diamondantennes hebt, wat voor antenne is die nummer 20 dan? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#14 Bericht door sottezero »

PA3DAT schreef:
sottezero schreef:95% van mijn antennes is Diamond.
Als jij 19 Diamondantennes hebt, wat voor antenne is die nummer 20 dan? :mrgreen:
Een Nagoya MAG-75EL-2W...

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#15 Bericht door PD3MCF »

Ik woon in den helder vaak en veel wind
Ik zit te twijfelen tussen de comet GP6
Of de comet GP9
Ik ben bang dat de GP9 gevoelig is voor wind
Op 70cm net als de x510
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Plaats reactie