Vaste opstelling loop antenne >> West <<<> Oost ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Vaste opstelling loop antenne >> West <<<> Oost ?

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi,

Na een maand proefdraaien in de tuin gaat vrijdag mijn Baby loop antenne het dak op. Ik wil het eerst even een tijdje zonder rotor proberen en twijfel hoe ik de antenne plaats. De loop heeft een voor/achter verhouding van 6db (voor/zij= 25db) dus het is wel een kwestie van een keuze maken.

Denkend aan de propagatie momenteel zou (zuid) West>Oost het meest voor de hand liggende zijn ivm States etc. Toch ben ik ook wel wat nieuwsgierig naar Azië (nog niet eerder mee gewerkt). Toch, ik draai de antenne niet zomaar even de andere kant op.

Wat zouden jullie doen?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vaste opstelling loop antenne >> West <<<> Oost ?

#2 Bericht door ----- »

Ik zou m naar het westen zetten 270 Graden, ( Dat is Zuid / Midden Amerika) met heel veel DXCC's te werken naar een gebied met een gunstig pad voor ons.
Met beste kans op openingen aangezien we nog steeds opweg zijn naar een zonneminimum en de condx komende jaren niet spectaculair zullen zijn (afgezien van de Es)

Op de achterkant ga je dan net langs t middenoosten op richting india, ook daar genoeg DXCC's te jagen. .

Je "dooie" hoeken gaan dan naar Afrika en het noorden (Japan),

Maar een rotortje van een paar tientjes moet er toch ook el vanaf kunnen als ik de prijs van die loop zie :wink:

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Vaste opstelling loop antenne >> West <<<> Oost ?

#3 Bericht door PD4VCC »

PG8M schreef:Ik zou m naar het westen zetten 270 Graden, ( Dat is Zuid / Midden Amerika) met heel veel DXCC's te werken naar een gebied met een gunstig pad voor ons.
Met beste kans op openingen aangezien we nog steeds opweg zijn naar een zonneminimum en de condx komende jaren niet spectaculair zullen zijn (afgezien van de Es)

Op de achterkant ga je dan net langs t middenoosten op richting india, ook daar genoeg DXCC's te jagen. .

Je "dooie" hoeken gaan dan naar Afrika en het noorden (Japan),

Maar een rotortje van een paar tientjes moet er toch ook el vanaf kunnen als ik de prijs van die loop zie :wink:
Dank voor je antwoord. Een rotortje van een paar tientjes moet ik nog tegenkomen :-). Gezien het gewicht wordt het een medium rotor en daarmee wordt ook de constructie op het dak weer anders (gebruik nu satelliet mount) en ik wil eerst eens even kijken hoe de boel zich houdt met wat slecht weer. Puur gevoel overigens :D

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Vaste opstelling loop antenne >> West <<<> Oost ?

#4 Bericht door PD2JHP »

Hallo,

Een Tip:

Ik had mijn Baby Loop op een (nieuw) goedkoop Channelmaster rotor staan en dat ging maar heel even goed HI! (in mijn geval een halfjaar).
De speling is inmiddels dermate groot geworden, dat ik het niet kan verkopen om dit bouwsel in een mast o.i.d. te monteren en heb daarom een halfjaartje gespaard voor een SPID Rotor.
Binnenkort ga ik die op mijn verjaardag in Drachten ophalen... :lol:

De resultaten van de loop zijn wisselend, soms is mijn Doublet beter, maar even zovaak is de Loop beter, vooral veel minder QRM in ieder geval!

Het is overigens wel aan te raden om de loop ver buiten menselijk bereik te zetten; in het juni-nummer van Radcom (pagina 44 e.v.) staat een artikel van Dr Peter DeNeef (AE7PD)
Hier laat hij visueel zien, dat bij 10W de veiligheidsafstand werkelijk tussen 2,1 en 2,9 meter ligt; bij 100W neemt dit al gauw toe naar 3,9 en 4,3 meter. Safety first zal ik maar zeggen...


Succes !

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Plaats reactie