Afstellen 3 elements multiband HF yagi

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#1 Bericht door PD7H »

Ik heb onlangs een PKW THF3e gekocht en vraag me af of er een standaard manier is om de reflector en director af te stellen. Deze antenne is overigens een 3 bander voor 10, 15 en 20M, voorzien van 2 traps/spoelen.

Ik heb de antenne in elkaar gezet en alle maatvoeringen uit de handleiding aangehouden.
Nadat de antenne in de mast was geplaatst kon de afstelling pas echt beginnen.

Dit lukte vrij vlot, op alle betreffende banden is de SWR <1,5

Omdat de lengte van alle segmenten van de straler zijn aangepast, veronderstel ik dat dit ook voor de reflector en director zou moeten gebeuren. Ik kan er nergens iets over terugvinden en beschik niet over andere meetapparatuur dan alleen een SWR meter.

Is het voldoende om zowel bij de reflector als de director de segmenten overeenkomstig de wijzigingen bij de straler aan te passen?
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#2 Bericht door pino »

@edit
verkeert gelezen dus was ook verkeert antwoord :lol:
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#3 Bericht door PD7H »

Om maar eens een oud topic onhoog te schoppen en alhoewel de initiële vraag nog steeds actueel is, doet zich een nieuw probleem voor.
Ongeveer een jaar geleden heb ik de antenne op het dak geplaatst, nadat hij eerst in een mast in de tuin stond. Op 10M en 20M was de SWR <1.5, dus prima. Echter, sinds een maand of 2 is de SWR ineens dramatisch slecht en krijg ik hem met de interne antenne tuner met moeite enigszins acceptabel.

Omdat ik geen andere apparatuur had dan slechts een SWR meter, heb ik een antenne analyzer gekocht (Mini 60 SARK100) om wat meer inzicht te krijgen.

Prima apparaat overigens, alhoewel ik niet zo blij was met de data die er uit kwam :) De SWR is over alle banden >6 en als ik de scan laat lopen om te bepalen waar de antenne resonant is, dan einigt dit in een error. Mijn conclusie is dan ook dat hij nergens resonant is.
Om uit te sluiten dat er iets met de coax is ben ik het dak opgegaan en dezelfde meeting rechtstreeks op de antenne uitgevoerd. Resultaat was hetzelfde, dus het probleem zit in de antenne zelf. Visueel nog even een inspectie uitgevoerd, maar daar viel niet veel aan op te merken. Ook de connector aan de antenne zat nog goed vast en ik kon ook geen uitzonderlijke corrosie vaststellen.

Aangezien het vandaag niet echt (lees echt niet) antenneweer is, ben ik maar weer snel naar beneden gegaan. Mijn vermoeden is nu dat er iets mis is met de spoelen/traps, dus bij mooier weer haal ik de antenne wel naar beneden om alles na te lopen.

Nu staan de spoelen/traps in dit soort antenne's niet bekend als degenen met de meest optimale constructie (popnagels), maar ik zou niet verwachten dat dit soort issues al binnen 2 jaar optreedt.

Zijn er mede forummers die hier ervaring mee hebben en dan met name m.b.t. PKW antenne's? Mocht er iemand ook nog een reactie hebben op de iniële vraag, dan is dat zeker welkom.
Bijlagen
Mini60
Mini60
Mini60.png (177.29 KiB) 6552 keer bekeken
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#4 Bericht door PA4WK »

Hallo Hans,
als het probleem in de traps zou zitten zou in elk geval het deel voor de traps goed moeten werken (10m)
Als dit niet zo is dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Heb je al op de site van PA0FRI gekeken daar staat een mooi artikel over het onderhoud en reparatie van traps, in zijn geval van een Fritsel beam maar het principe is het zelfde.
succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#5 Bericht door PD7H »

Hallo Wim,

Daar heb je wel een punt inderdaad, voor 10M zou het niet mogen uitmaken of de trap er wel of niet tussen zit, maar ook dat deel is slecht. Zal eens kijken of ik het betreffende artikel kan vinden op de site van PA0FRI.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#6 Bericht door pa0ejh »

Als er vocht in de traps zit dan werken ze uiteraard niet goed, en kan de 10m band ook slechter worden...

Uitelkaar halen controleren is dan de beste manier om het euvel op te sporen...

Ik zie bij de Dipool de SO239 connector op een soort blokje zitten, de onderkant is niet zichtbaar, misschien toch overgangs weerstand daar..

Aan gezien alle banden een SWR van >6 hebben kan dat ook een oorzaak zijn, misschien met de Ohm meter op goed contact testen..
Laatst gewijzigd door pa0ejh op 08 jun 2019, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#7 Bericht door PA4WK »

hier de link naar het art. op de site van Frits.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Fritz ... &balun.htm
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#8 Bericht door PD7H »

@Wim: Bedankt voor de link, artikel bevat inderdaad waardevolle informatie.

@Egbert: De SO239 connector heb ik nog wel even doorgemeten vanochtend, maar dat is verder goed. Vocht in de traps, wellicht in combinatie met een slechte verbinden is dan de meest voor de hand liggende oorzaak. Maar om dat goed te kunnen bekijken zal de antenne eerst naar beneden moeten. Zal even moeten wachten op mooier weer :)
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#9 Bericht door PA0FRI »

Ik ken de antenne niet, maar meestal ligt het aan de traps. Als ik het verslag op de volgende site lees:
https://pd2rkg.com/tag/pkw/
kan het aan de popnagels liggen die geen goed contact met de spoelen maken.
Je kan voor de zekerheid ook nog de coaxkabel rechtstreeks met de antenne koppelen en de SWR meten.
Overigens als een antenne op een grotere hoogte geplaatst wordt, gaan alle frequenties omhoog
omdat de eindcapciteit van de antenne tov aarde afneemt. De straler wordt elektrisch korter.
Je hoeft de director en reflector niet extra in "resonantie" te brengen.
In het algemeen is het zo dat een element dat korter is dan de straler ervoor als director werkt.
Een element langer dan de straler erachter, werkt als reflector.
De afstand straler en reflector bepaalt grotendeels de impedantie van het voedingspunt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#10 Bericht door PD7H »

Dank voor de toelichting.

Het popnagel verhaal is me bekend, heb al eerder een PKW antenne op die manier gerestaureerd. Echter, deze heb ik c.a. 2 jaar geleden nieuw gekocht en verwacht eigenlijk niet dat ze nu al dusdanig slecht zijn. Maar dat is een kwestie van controleren.

En inderdaad toen ik de antenne verplaatst heb (c.a. 5 meter hoger), verschoof het punt waarop hij resonant was.

V.w.b. de lengte van de director en reflector bedacht ik, omdat het een 3 bander is, het wellicht noodzakelijk zou zijn om deze ook in resonantie te brengen.
Als het wat beter antenneweer is dan haal ik alles naar beneden en controleer/herstel ik de traps en ga ik waarschijnlijk terug naar de orginele maatvoering omdat de antenne nu ook volledig vrij staat, om van daaruit alles opnieuw af te stellen (indien noodzakelijk).
73, Hans
PD7H

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#11 Bericht door EA5JEX »

De traps zijn ook vaak geoxideerd en er kan vocht in zitten.

Ik zou idd de originele maten aanhouden,
want bij trap antennes is het eigenlijk niet te bepalen wat de maten moeten worden
ivm de inductie/capaciteit van de traps in de parasitaire elementen.

Kees

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#12 Bericht door pa4o »

Zou eerst aan de eind van de coax een dummy load plaatsen en dan eens kijken naar je swr of dat overal goed is. Als dat goed is dan pas kijken naar je antenne. Kan je veel werk schelen.

Peter

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#13 Bericht door PA0FRI »

pa4o schreef:Zou eerst aan de eind van de coax een dummy load plaatsen en dan eens kijken naar je swr of dat overal goed is. Als dat goed is dan pas kijken naar je antenne. Kan je veel werk schelen.Peter
Hij heeft al een meting direct aan de antenne gedaan :idea:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#14 Bericht door pa4o »

Oke, overheen gelezen. sri

Peter

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#15 Bericht door PD7H »

pa5cw schreef:De traps zijn ook vaak geoxideerd en er kan vocht in zitten.

Ik zou idd de originele maten aanhouden,
want bij trap antennes is het eigenlijk niet te bepalen wat de maten moeten worden
ivm de inductie/capaciteit van de traps in de parasitaire elementen.

Kees
Ga ik zeker doen, in eerste instantie heb ik e.e.a. aangepast omdat de antenne veel te laag stond en ik de SWR niet optimaal kreeg op de plaatsen in de banden die ik gebruik.

Maar eerst alles uit elkaar halen en onderzoeken waar het probleem vandaan komt. Gelijk een goed moment om alles weer even schoon te maken/verbeteren.
73, Hans
PD7H

Plaats reactie