Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#16 Bericht door PA0RAB »

Jeff
Lang epistel maar goed verdeeld in onderwerpen leest prettig

Eerst de opmerking van Sottezero
Z'n opmerking snijdt hout Om onderlinge beinvloeding te voorkomen zijn er in de gebruiksvoorwaarden van bijv marifoon ed bepalingen rond antennes , hun hoogte. en vermogen opgeomen
Kort samengevat
Neerkomend voor privee netten
geen versterkende antennes of andere antenne dan waarvoor typegoedkeuring is verleend
de hoogte van de antenne bepaalt normaal gesproken de reikwijdte volgens bereik= 3,569 x hoogte^1/2
Het komt helaas voor dat bootjesvolk op het kletskanaal met vol vermogen. 1 watt doorgaans 25w . en hun antenne goed hoog >13 m flink storing veroozaken en zelf het veiligheidsverkeer onmogelijk maken

Kom ik bij de You Tube verwijzing
Bedenk dat Amerika in een andere radiozone ligt en dat daar een andere wetgeving geldt.
Het getoonde knutselwerk gebruikte vermogens e.d. is in onze Europese regio absoluut niet toegestaan
Belangrijkste reden meer inwoners per vierkante km.
Verkijk je niet op de commerciele zelfshowende praatjes in sommige filmpjes.
Onder bepaalde omstandigheden is het getoonde langeafstandsverkeer hier ook mogelijk
Bijv gebruikmaken van temperatuurverschillen tussen luchtlagen rond hogedrukgebieden
Gerbruik maken van het noorderlicht als spiegel
In Beieren gaan ze de berg op lekker hoog en dan ook lekker ver
Je opmerking over impedantie meting
De antenneuitgang ligt fabrieks matig vasr op 50 ohm daarop is de type goedkeuring
De verwijzing naar PE2ER is nietalleen gedaan om het artikel
Je laten zien dat de impedantiebrug klein en eenvoudig gebouwd kan worden en zi behoorlijk hoog in frequentie kan werken
k Heb de foto van de ALi-Expres niet gezien.Denk gelet op prijs dat het een CB SWRmeter is dus voor zeg 20-40 Mc
Goedgebouwd kunnen die eenvoudige goedkope dingen lager en hoger in frequentie betrouwbaar meten

Zo'n 50 jaar terug heb ik diverse antenne experimenten gedaan om de reikwijdte van marifoon en portofoon tijdens wadlooptchten goed te krijgen dwz meer dan de 20-25km
Met de techneuten van de toenmalige RCD flink over antennes gekletst natuurlijk .Zo veel theorethische vragen praktisch benaderd Je weet zo gezegd waar de klepel kan hangen maar niet het klokketouw
Rustig laten bezinken en evt vragen vragen
55 en 73 de ruud PA0RAB

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#17 Bericht door JeffVDM »

Dus is het eigenlijk het beste voor mij om even het BIPT te contacteren en een wijziging te vragen? of maakt dit voor deze kleine wijziging niet uit? Aan het vermogen wordt normaal niks veranderd. Het is gewoon de antenne buiten het voertuig plaatsen.

Ok! Ik had vorige week vooraleer ik dit postte op YouTube gezocht en dat gevonden. Dat ga ik dus niet meer doen :D

Ik merk heel goed dat jij spreekt over jarenlange ervaring! Ik ga dus bij uw advies blijven.
Is het goed dat ik die antenne van Marcel bestel? Of weet jij een andere met een lagere spoel?
En als ik die ontvang kom ik hier terug om ze correct af te stellen.

73 Jeff

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#18 Bericht door DK1NL »

@Jeff, ik heb deze antenne gekocht voor gebruik op mijn werk. Ik ben machinist van beroep en er zijn wel eens momenten in de nacht dat ik uren achter elkaar stil sta en dan is het leuk om op de 70cm amateurband wat verbindingen te maken via PI2NOS of andere repeater. Met een portofoon in een locomotief werkt echt niet met zoveel staal in de directe omgeving en daarom had ik ook behoefte aan een externe antenne. Net boven mijn hoofd zit een klein ventilatieluikje van 20x15cm en hier kan ik makkelijk het magneetantennetje doorheen steken en op het dak plakken. Het resultaat is prima, kan bijna door heel het land met 1W over PI2NOS werken! Helaas heb ik geen porto om de antenne op 446 Mhz te testen maar zoals je zelf schrijft voor de kosten van het antennetje kan je nog eens experimenteren. Zorg wel dat je een passende adapter hebt voor aansluiting op de porto.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#19 Bericht door PA0RAB »

Jeff
.Als je het niet weet ,lees je eroverheen
Marcel heeft een Nederlandse amateurmachtiging en die omgezet naar een Duitse DO 1CMT
Echter de Duitse voorwaarden laten o.a. niet toe dat de zendamateur spul heeft dat buiten de voor amateurgebruik
toegestane frequenties werkt zendend en ontvangend
hier in Ned . mag je het hebben maar niet buiten de amateurbanden gebruiken. Practische onzinnige ambtenaarij want PMR mag ik bezitten maar mag het volgens de regeltjes niet gebruiken als de kleinkinderen langskomen Dat ik mijn amateurzender niet kan gebruiken met 35 wat is begrijpelijk vermogen kan tot 250 mW terug , mag nog niet want er zit een "losse"antenne aanvastgeschroefd
Marcel daarom vroeg ik of ALi-Baba ook afregelgrafieken en andere data als swr grafiek meezendt '
Jeff uit taalgebruik woordkeus ed maak ik op dat je in een Vlaams deel van Belgie woont. M'n hond mocht ik uit Leuven ophalen als Spaanse asiel hond. Beest was inderdaad zielig. Maar wat een pokkeneind rijden
De DommeTom'saccu raakte leeg Dat wil ik je besparen hi in nood staat een Trappist klaar
De omzetter waar Marcel het over heeft werkt ontvangend op 431,625 Mhz en uitgaand op 430,125 Mhz k Kan er ook overwerken met 4 watts porto vanuit de tuinstoel Eerst zo.km 0f 60 naar Zierikzee en via computerlijn naar M Lopik weer erui
tZo werkte een Collega van Marcel hiervanuit de Maasvlakte havens met Bremerhafen. Reikwijdte Jeff

73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#20 Bericht door PA0RAB »

Jeff
Over contact met de Bips herstel BIPT een zeer practisch punt heen gelezen
Het kan m.i. en naar m'n ervaringen met RCD en AT geen kwaad melding te maken van testopstellingen Mocht er wat fout gaan is het niet erg .
Men verwacht dan dat het is opgemerkt en snel wordt verholpen De contacten en adviezen met/van een groep zendamateurs (m'n call mag genoemd worden ken uiteraard de Nederlandse wetgegeving wat internationale maar niet specifiek de Belgische )toont aan dat men verantwoord met kennis van zaken bezig is
Op voorhand kan er bijgestuurd worden en geadviseerd
73 de Ruud PA0RAB
eventueel naar dit forum en deze rubriek verwijzen Vraag RobertElsinga per PB eens om codes en snelle verwijzingen naar onze discussies

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#21 Bericht door elsinga »

Verwijzen naar dit forumonderwerp kan gewoon door de URL van het onderwerp te vermelden:

Code: Selecteer alles

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&p=202149
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#22 Bericht door PA0RAB »

Robert
Bedankt voor de snelle reactie
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#23 Bericht door PA0RAB »

Jeff .
Een verwijzing n.a.v de centralist in een hokje 1 hoog (hokjesgeest?) meer verdiepingen?
Geschikte antenne gezien voor die situatie Sirio CX-440o.a. bij truckerswereld.nl
geen wegknip of bijslijpen want werkt tot over 450 MHz
Zoekterm voor wikipedia Jpole antenna
Sirio goed bekendstaand merk Sirio cx-450N is een afgeleid type volgens het principe
de N duidt aan de antenne plug
is van het UHF N type dus een verloopplug S naar N
leg dat later wel uit
73 de Ruud PA0RAB

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#24 Bericht door JeffVDM »

Hallo Marcel,

Bedankt voor je gebruikservaring Marcel! Ik heb zojuist de antenne besteld.
Ik heb er maar in één keer 5 besteld. Voor dat geld kan ik niet nog eens een maand wachten als de antenne goed blijkt te zijn.
En bedankt voor de tip voor de adapter. Ik heb het nagekeken en de antenne heeft al de juiste aansluiting voor onze portofoons!

Groeten, Jeff

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#25 Bericht door JeffVDM »

Hallo Ruud,
PA0RAB schreef: Practische onzinnige ambtenaarij
Ja die regeltjes zijn inderdaad soms echt belachelijk. En het rare is dat er zo veel verschil zit tussen de Europese landen. Het komt zoals je zegt aan op kleine verschillen, maar deze zijn altijd moeilijk te vinden. Bijvoorbeeld toen we de vergunning wilden aanvragen voor de portofoons hebben we eerst op voorhand op internet gezocht. Veel vonden we terug op Nederlandse sites en op de zeer goede site van het Nederlandse AT. Maar Belgische site ontbreken aan informatie en die van het BIPT is weinig overzichtelijk en staat ook nergens goede uitleg bij. Enkel gewoon "In bijlage de betreffende wettekst" En dan kan je 10 bladzijden van dat gedoe beginnen lezen in plaats van dat zoals op de Nederlandse sit ein mensentaal uit te leggen.
Op dat vlak zijn ze in Nederland veel verder dan hier.
PA0RAB schreef: Jeff uit taalgebruik woordkeus ed maak ik op dat je in een Vlaams deel van Belgie woont.
Klopt! Ik woon in het zuiden van de provincie Antwerpen (niet te verwarren met stad Antwerpen want dat ligt op 45 km van mij). Ik woon tegen de grens met Vlaams Brabant op 20 minuutjes rijden van Leuven. Vanuit Nederland is dit inderdaad een heel stuk rijden.
PA0RAB schreef: melding te maken van testopstellingen. De contacten en adviezen met/van een groep zendamateurs en eventueel naar dit forum en deze rubriek verwijzen
Ik zal eind deze week ook een mailtje sturen naar het BIPT om dit te melden. Ik zal de link van Robert meesturen zodat ze hier even kunnen bijlezen. Alvast bedankt!

Die Sirio lijkt me ook wel interessant. Maar op deze moment heeft de centralist geen noemenswaardige problemen om de mensen op het terrein te bereiken. Enkel wanneer de operatoren van de machines vanuit hun cabine zenden was de ontvangst zeer slecht. Daarmee ook deze vraag. Dus eerst dat maar oplossen :D .

Ik heb zojuist 5 antennes besteld. Ik dacht als de antennes dan heel goed zijn moeten we niet opnieuw een maand wachten voor de andere antennes er zijn. En voor dat geld heb ik er maar in één keer 2 extra besteld als reserve.

Ik wil iedereen hier al eens even hartelijk bedanken voor alle raad en hulp! Wanneer ik de antennes uitgeprobeerd heb zal ik zeker hier mijn bevindingen zetten. Dat zal waarschijnlijk half juli zijn als de verzending vanuit China vlot gaat.

Vriendelijke groeten, Jeff

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#26 Bericht door PA0RAB »

Jeff,
Hoewel ik de Belgische regelgeving niet goed ken Ga ik uit van de internationale doelestelling
Korter gezegd de letter en de geest van een wet
Daarnaast zijn er de gebruiksbepalingen Ook een bron van info dus
Het komt er op neer de diverse bepalingen tot doel hebben onderlinge beinvloeding van netwerken te voorkomen

Dit vloeit uit tot regelgeving rond o.a. UITGESTRAALD vermogen
Nader verklaard toegestaan bijv max 1watt ERP effectief radiated power. Maar de antennekabel verzwakt bijv 2x = 3 dB
dan mag onderaan de kabel er 2 Watt ingestuurd worden om 1 Watt ERP te krijgen
of er mag met een 3 dB versterkende antenne gewerkt worden

De ANTENNEHOOGTE is reikwijdte bepalend in mijlen 3,569xHoogte^1/2
er is dus een hoogte beperking en wordt er gebruik gemaakt van een honingraat vormig raster waar binnen geen netwerken komen met dezelfde frequentie
Er kan derhalve een dwingende bepaling gelden rond die max hoogte
Voor de gebruiker speelt echter ook mee hoogte kan de ruisstoring van diverse electrische apparaten verminderen
Dus lees de gebruiksvoorwaarden of vraag de BIPT
Voor een 25km raster kan bijv 13m hoogte gelden

Dan kunnen er diverse voorwaarden gelden rond spectrale reinheid van het signaal om storingen door ongewenste harmonischen te voorkomen
Een bekend euvel is de FM zenders zo in te stellen dat het signaal ook op de naastgelegen kanalen is te horen dus onderlinge beinvloeding ( FM heb ik je niet uitgelegd) maar het valt onder de verwijtbare spectrale (on )reinheid der uitzending

Dus lees bestudeer de gebruiksvoorwaarden van de vergunning
heb contact met BIPT over onduidelijk heden
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie