Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#1 Bericht door JeffVDM »

Hallo iedereen,

Wij hebben enkele TYT TC-3000A die we professioneel gebruiken op het werk op low power. We hebben hier een vergunning voor voor 446 MHz juist boven de PMR frequenties.

Nu hebben we ons laten zeggen dat de standaard antennes meer getuned zijn voor de frequenties van zendamateurs rond 433 MHz. En dat we met een antenne afgestemd voor onze frequentie meer bereik kunnen hebben.

We hebben vooral problemen als we de portofoons in een voertuig gebruiken. Dan verminderd de kwaliteit van de ontvangst drastisch. Dit zou blijkbaar te maken hebben met het metaal dat het signaal hindert.

Nu is mijn vraag waar we afgestemde antennes kunnen kopen voor onze frequentie? Voor de voertuigen zouden we dan ineens voor een buitenantenne met magneetvoet opteren.
Ik heb elders gelezen dat een antenne van 16 cm ideaal zou zijn omdat dat iets can 1/4 golflengte is. Maar ik ken er spijtig genoeg te weinig van.

Ik heb al gekeken op internet en ik vind enkel antennes voor de hele UHF band van 400 tot 470 MHZ. En ik vermoed dan dat deze dan vooral geschikt zijn voor het midden van deze band rond 435 MHZ.

Alvast bedankt voor de hulp!
Jeff

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#2 Bericht door PA3DJS »

Of een magneetvoet praktisch is binnen jullie operatie weet ik niet, maar een zogenaamde kwartgolf monoband magneetvoet antenne voor de 70 cm amateurband, heeft op 446 MHz nog een acceptabele SWR (dus beneden 2), en goed stralingsdiagram.

Merken als Kathrein en Procom hebben wat jij zoekt, bijv:
http://procom.dk/products/341-mu-1-nm

De goede swr komt ook een beetje door het vermogensverlies in het stuk kabel dat er bij zit.

Dat je vanuit de voertuigen problemen hebt, is niet vreemd. Een deel van de ramen heeft wellicht een metaalcoating die UHF EM velden slecht doorlaat.

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#3 Bericht door JeffVDM »

PA3DJS schreef:Of een magneetvoet praktisch is binnen jullie operatie weet ik niet,
Zou een vaste antenne op de wagen volgens u beter zijn? We zouden wel graag de portofoons blijven gebruiken en geen mobilofoons aanschaffen. Want dan moet onze vergunning weer aangepast worden.
PA3DJS schreef: maar een zogenaamde kwartgolf monoband magneetvoet antenne voor de 70 cm amateurband, heeft op 446 MHz nog een acceptabele SWR (dus beneden 2), en goed stralingsdiagram.
Een kwartgolf is dus de beste oplossing? Zijn deze antennes van deze merken niet zeer duur. Ik kan niet direct een prijs vinden van de link die u doorgestuurd hebt. Maar andere antennes van procom kosten al 50 euro. Dat vind ik toch wel veel aangezien de portofoons maar 70 euro gekost hebben.


Zou het misschien ook een oplossing zijn om zelf een antenne op de juiste lengte te knippen?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#4 Bericht door PA3DJS »

Opmerking over wel of niet geschikt is met mechanische aspecten in het achterhoofd.

Wat wil je als bedrijf, een onbetrouwbare oplossing, of iets dat werkt en productiviteitswinst oplevert? Is EUR 50,-- dan echt een probleem? Ook in de amateurwereld is het niet ongewoon dat de kosten van de antenne-installatie hoger liggen dan de kosten van de transceiver.

Als je over een antenneanalyzer of goede VSWR meter beschikt, kun je een antenne inkorten. Als je je spullen beroepsmatig gebruik zou ik zorgen voor toegang tot een analyzer en op regelmatige basis checks uitvoeren. Je zult niet de eerste zijn waarbij de kabel beschadigd raakt.

Zoals gezegd hoef je een kwartgolf amateurantenne gepiekt op 435 MHz niet in te korten voor gebruik op iets boven 446 MHz. Wil je het toch, dan is 5mm inkorten doorgaans voldoende. Zorg dat na het inkorten de antenne nog waterdicht is.

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#5 Bericht door JeffVDM »

PA3DJS schreef:Opmerking over wel of niet geschikt is met mechanische aspecten in het achterhoofd.

Wat wil je als bedrijf, een onbetrouwbare oplossing, of iets dat werkt en productiviteitswinst oplevert? Is EUR 50,-- dan echt een probleem? Ook in de amateurwereld is het niet ongewoon dat de kosten van de antenne-installatie hoger liggen dan de kosten van de transceiver.

Als je over een antenneanalyzer of goede VSWR meter beschikt, kun je een antenne inkorten. Als je je spullen beroepsmatig gebruik zou ik zorgen voor toegang tot een analyzer en op regelmatige basis checks uitvoeren. Je zult niet de eerste zijn waarbij de kabel beschadigd raakt.

Zoals gezegd hoef je een kwartgolf amateurantenne gepiekt op 435 MHz niet in te korten voor gebruik op iets boven 446 MHz. Wil je het toch, dan is 5mm inkorten doorgaans voldoende. Zorg dat na het inkorten de antenne nog waterdicht is.
Ok, bedankt! Over een antenne analyzer beschikken we niet. Ja je hebt misschien gelijk, dat wist ik niet dat dat veel voorkomt om duurdere antennes te gebruiken.

Bedoel je dan om bovenaan het dopje er terug op te zetten om het waterdicht te maken na het wegknippen bovenaan?
Maar ik zal eerst proberen om de gewone antenne te gebruiken.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#6 Bericht door PA0RAB »

Wim, Jeff en meelezers
In het antennewoud heerst veel onbegrip en het is een materie waarover veel meningen heersen
Wim ,als ik het verkeerd zeg, corrigeer maar. heeft beroeps matig veel kennis . Ik heb door het opzetten van de veiligheid tijdens wadlooptchten veel ervaringen opgedaan.
Nu is de antenne een onderwerp van vele gesprekken helaas vaak wilde voetbal verhalen

De belangrijkste functie van een antenne is het signaal in de lucht te persen met gunstig rendement en het eruit plukken met zo min mogelijk storing
Je hebt info gekregen en/of krijgt nog Allemaal onbekende begrippen.rond een elektrieke luchtprikker
Stel je een staafje koper voor
(zou een antenne kunnen zijn)
Zet er een (Ultra) Hoog Frequente spanning op elektrisch veld
Er gaat een stroom lopen waardoor een magnetisch veld opgewekt wordt
Dat magnetisch veld werkt de stroom tegen
De stroom gaat achterlopen bij de spanning en zal een constante tonen vaste verhouding tussen spanning en stroom. Die constante is de schijnbare weerstand of impedantie uit gedrukt in Ohm
Niet meetbaar met de universeel meter maar met een impedantie meetbrug.
Door het magnetisch veld dat de stroom tegenwerkt bereikt de spanning of stroom eerder het maximum of minimum.
De mechanische lengte is korter dan theoretische verschijnsel heet verkortingsfactor en is o.a. afhankelijk van elementdikte en soort isolatie
Een antenne krijgt zo bij een bepaalde frequentie een rekenkundige golflengte die korter wordt door de verkortingsfactor mee te rekenen naar de werkelijke mechanische lengte,
Is de lengte korter of langer dan zal ook de stroomloop anders zijn,Daarmee ook de stroom/spanning verhouding = impedantie
De meeste energie overdracht vindt plaats bij een gelijke bron- en afsluitimpedantie.
De gestandariseerde impedantie waarde is 50 Ohm
Is er een afwijking tussen bron en afsluit zal het verhoudingsgetal 1 :1 afwijken. Wim had het over een SWR waarde van 1naar bijv 1: 1,5 en veilig naar 1:2
Let op verhoudingsgetal kan dus hoger dan 50 Ohm(75) of lager (33,3 )zijn
Dat verhoudingsgetal tussen gewenste en werkelijke impedantie is de SWR waarde
De impedantie van een antenne met de juiste mechanische lengte voldoet niet altijd aan de standaardwaarde van 50 Ohmzie o.a. antennegrafiek bij fabrikant/handelaar
Afknippen of slijpen naar 50 Ohm is dus niet altijd een goede manier

In jullie praktijk is gebleken dat begrijpelijk een slechte werking van de porto's optreedt.Wim heeft al verklaard waarom het voertuig in een conservenblik veranderdt
Er zal een buitenantenne kunnen komen
Probleem erbij.
Instappen antenne los van de porto schroeven wegleggen en buitenantenne aanschroeven
Uitstappen omgekeerde volgorde
bezwaar plugje kan er niet tegen
M.i. beter elk voertuig eigen verstopte porto met buitenantenne en de vox mogelijkheid activeren
Kent volgens mij geen bezwaar bij politie (handsfree) en AT (gebruiksvoorwaarden)
Wanneer je een antenne hebt gevonden kunnen we eens babbelen met 2 vingers op welke zaken je dient te letten
55(succes) en 73(gegroet) de(van/door) Ruud PA0RAB

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#7 Bericht door JeffVDM »

PA0RAB schreef:Wim, Jeff en meelezers
In het antennewoud heerst veel onbegrip en het is een materie waarover veel meningen heersen
Wim ,als ik het verkeerd zeg, corrigeer maar. heeft beroeps matig veel kennis . Ik heb door het opzetten van de veiligheid tijdens wadlooptchten veel ervaringen opgedaan.
Nu is de antenne een onderwerp van vele gesprekken helaas vaak wilde voetbal verhalen

De belangrijkste functie van een antenne is het signaal in de lucht te persen met gunstig rendement en het eruit plukken met zo min mogelijk storing
Je hebt info gekregen en/of krijgt nog Allemaal onbekende begrippen.rond een elektrieke luchtprikker
Stel je een staafje koper voor
(zou een antenne kunnen zijn)
Zet er een (Ultra) Hoog Frequente spanning op elektrisch veld
Er gaat een stroom lopen waardoor een magnetisch veld opgewekt wordt
Dat magnetisch veld werkt de stroom tegen
De stroom gaat achterlopen bij de spanning en zal een constante tonen vaste verhouding tussen spanning en stroom. Die constante is de schijnbare weerstand of impedantie uit gedrukt in Ohm
Niet meetbaar met de universeel meter maar met een impedantie meetbrug.
Door het magnetisch veld dat de stroom tegenwerkt bereikt de spanning of stroom eerder het maximum of minimum.
De mechanische lengte is korter dan theoretische verschijnsel heet verkortingsfactor en is o.a. afhankelijk van elementdikte en soort isolatie
Een antenne krijgt zo bij een bepaalde frequentie een rekenkundige golflengte die korter wordt door de verkortingsfactor mee te rekenen naar de werkelijke mechanische lengte,
Is de lengte korter of langer dan zal ook de stroomloop anders zijn,Daarmee ook de stroom/spanning verhouding = impedantie
De meeste energie overdracht vindt plaats bij een gelijke bron- en afsluitimpedantie.
De gestandariseerde impedantie waarde is 50 Ohm
Is er een afwijking tussen bron en afsluit zal het verhoudingsgetal 1 :1 afwijken. Wim had het over een SWR waarde van 1naar bijv 1: 1,5 en veilig naar 1:2
Let op verhoudingsgetal kan dus hoger dan 50 Ohm(75) of lager (33,3 )zijn
Dat verhoudingsgetal tussen gewenste en werkelijke impedantie is de SWR waarde
De impedantie van een antenne met de juiste mechanische lengte voldoet niet altijd aan de standaardwaarde van 50 Ohmzie o.a. antennegrafiek bij fabrikant/handelaar
Afknippen of slijpen naar 50 Ohm is dus niet altijd een goede manier

In jullie praktijk is gebleken dat begrijpelijk een slechte werking van de porto's optreedt.Wim heeft al verklaard waarom het voertuig in een conservenblik veranderdt
Er zal een buitenantenne kunnen komen
Probleem erbij.
Instappen antenne los van de porto schroeven wegleggen en buitenantenne aanschroeven
Uitstappen omgekeerde volgorde
bezwaar plugje kan er niet tegen
M.i. beter elk voertuig eigen verstopte porto met buitenantenne en de vox mogelijkheid activeren
Kent volgens mij geen bezwaar bij politie (handsfree) en AT (gebruiksvoorwaarden)
Wanneer je een antenne hebt gevonden kunnen we eens babbelen met 2 vingers op welke zaken je dient te letten
55(succes) en 73(gegroet) de(van/door) Ruud PA0RAB
Best Ruud,

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg!
Het is inderdaad niet makkelijk om er als leek wijs uit te geraken. En er is ook weinig documentatie te vinden over antennes op het internet.

Het is dus best dat ik zo'n universele SWR meter aanschaf om mije antennes af te stellen?
Het is normaal geen probleem om porto's vast in de voertuigen te bouwen. Het gaat om 3 voertuigen die constant rondrijden op het terrein (kraan, wiellader en vrachtwagen). En we hebben nog 5 reserve portofoons liggen, dus dat is geen probleem.

Aangezien het om een vaste opstelling gaat, is het dan beter om een vast antenne te nemen? Of toch een magneetvoet?
Wim zei ook al dat een gewone zendamateur antenne ook goed zou zijn voor deze toepassing. Maar als we toch die kosten doen, is dan een volledig juiste antenne nie they beste?

Ik leer hier veel bij! :D

Vriendelijke groeten 73 :-),
Jeff

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#8 Bericht door PA0RAB »

Jeff en Meelezers
Eerst even het verzoek niet gehele teksten te quoten
Onnodig want het staat al ergens ,de rubriek wordt onrustig te lezen
en er wordt onnodige computerruimte gebruikt
Je respons maakt het gebruik me overduidelijk. M'n oom en m'n neef waren draglinemachist en schovel driver bij een steenfabriek

Eerst de SWR vraag trachten te beantwoorden
k Heb getracht je het stroom-spanningsverloop in een antennestaaf te verklaren
Bij een te lange antenne is de stroom voor het einde op zn minimum en bouwt zich opnieuw op, maar kan dan niet
meer verder Er wordt nu een stroom terug gereflecteerd
Bij een te korte is de stroom nog niet minimaal en treedt er eerder een reflectie op
Dus als een antenne niet de juiste lengte heeft treedt er reflectie op en loopt er een stroom terug
Er is je al verteld dat het stroom/spanningsverloop de impedantie van de antenne bepaalt
Die teruglopende stroom ook invloed hebben op de impedantie
Ook is je verteld dat bron- en afsluitimpedantie voor je meeste overdracht aan elkaar gelijk dienen te zijn.
Is dat niet het geval dan is er ook sprake van reflectie
zoek eens de sites op van PE2ER zelfbouwimpedantie meter laag vermogen gaat door in het GHZ gebied
AA5TB eb EA3GCY hebben ook bouwsetjes laagvermogen in het HF gebied
Het gaat erom dat je ziet hoe de stromen en spanningen worden gemeten en met elkaar vergeleken.
Frits PA0FRI heeft op zijn site ook iets over SWR meter.
Bespaart mij het getyp met een oog want m'n bril is kapot door stoeien met 45 kilo hond
Voor het VHF en SHF gebied is het principe hetzelfde ,echter de mechanische nauwkeurigheid is door de hogere frequentie moeilijk te halen en zo zijn die dingen heel duur
'Er is en oplossing voor Je maakt van een stukje printplaat een transmissielijn etst er netjes 2 dunne stroomvoellijntjes bij in de vrije ruimte de bovenste sluit je bijv rechts af met een trimpotmeter van 100 ohm en onderste links het uiteinde met een laagdrempellige diode die een condensator laadt
De stroom door de transmissie lijn wordt getransformeerd op de voelerlijntje en die spanning richten we gelijk meten de spanningen en met wat rekenwerk hebben we de SWR.
Hoe kun je nu met zo;n swrmeter uitvinden of de antenne te lang of te kort is
Ik zeg dat doen we morgen Eerst Bril ophalen Want nu is eenoog typen vermoeiend

73 de Ruud PAoRAB

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#9 Bericht door sottezero »

Een externe antenne gebruiken is vaak ook al vergunnings gevoelig. Het zou dus kunnen zijn dat door gebruik van een externe antenne in de voertuigen de vergunning alsnog veranderd dient te worden, niet op basis van mobilofoon maar op basis van antenne gebruik (en soms bijbehorende afstraling, die wellicht door grotere/andere antenne hoger kan zijn dan waar de vergunning voor afgegeven is).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#10 Bericht door PA0RAB »

Jeff en meelezers,
Wanneer je van een 1/4 antenne de lengte wilt weten ,kun je de lengte meten en met 4 vermenigvuldigen.
Geeft een groffe indicatie want ik heb ook rekening te houden met een nog onbekende verkortings factor ergens tussen 0,91 en 0,97
Andere manier is verbindt een griddipper uhf generator met de antenne en meet de uhf spanning die in de afgestemde kring aanwezig is Het wijzigen van frequentie zal opeens een scherpe afname te zien geven.
De frequentie komt overeen met de frequentie van de antenne
Verkorten of bijknippentot juiste freq is bereikt
Helaas heeft te vaak die dip ook invloed op de freq van de oscilator Dus daar weer een frequentieteller op
Weer een andere methode is met een ruisgenerator
Ruis is een samenstelling van heel veel frequenties
Zoek met een ontvanger voor het beoogde freq.gebied de meeste ruis op = werkfreq
.Weer het plak en knip werk
Weer anders gebruik maken van het impedantiegedrag
Een antenne heeft de laagste impedantie op de werkfrequentie en die hoeft niet 50 ohm te zijn is het ook meestal niet
Een 1/4 golf op het cabinedak heeft meestal iets van 35 Ohm en de bijhorende SWR van 1:1,5
Nu kunnen we precieser meten met een aan de SWR meter of impedantiebrug oscilator en een stuk automatisch reken werk
De ANTAN een door ANTenne ANalyser tot zo'n 60 Mhz bedacht door zendamateurs gebasseerd op een ruisgenerator
De huidige Analysers hebben een Oscillator die meerdere banden bestrijkt eneen computer voor het nodige rekenwerk.
Dat was weer wat Theorie om over na te denken
Voor jullie gebruik denk ik niet aan een 1/4 golf maar een 5/8 straler die hebben een verend spoeltje aan de voet. Wat ze meer schokbestendiger maakt in het ruige werk

55 en 73 de Ruud PA0RAB

De opmerking van sottzere meegenomen .Inderdaad betreft het gebruik van versterkende antennes
Daarom PMR met vaste antenne
mag ietstie versterken om plug en kabelverlies te compenseren

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#11 Bericht door DK1NL »

Probeer onderstaande antenne eens, ik gebruik deze regelmatig en de kwaliteit is gewoon goed te noemen!

http://www.ebay.de/itm/282245849898?_tr ... EBIDX%3AIT
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#12 Bericht door PA0RAB »

Jeff Marcel en meelezers
Jeff ,opgelet :je vraag is nu international hi
Het is gewoon een poging waard om uit te zoeken of de magneet het ruwe veldwerk kan hebben
Zo prijzig is het ding niet
Mijn voorkeur gaat ook uit naar dit type evt met iets lagere spoel en vaste voet
De antenne wordt elektrisch verlengd door de spoel onder het midden.
Die spoel maakt tevens de antenne flexibeller Vangt beter schokken en tikken op zodat er minder belasting is op de magneet voet resp de dakdoorgang
Marcel je hebt gebruikservaring met het ding waar hoogstwaarschijnlijk Jeff erg benieuwd naar is.
Je zult ook wel gelezen hebben dat de antennes bij een grondverzet bedrijf worden gebruikt rond 446,2 of hoger
vergunningplichtig.
De antenne zal voor het mooie ietsie ingekort dienen te worden
Weet je of er voldoende info bij deze antenne wordt verstrekt als bijv een knip tabel of swr grafiek e.d.?
Prettig vervolg van de Pinksterdagen de Ruud PA0RAB

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#13 Bericht door JeffVDM »

PA0RAB schreef: Eerst even het verzoek niet gehele teksten te quoten
Hallo Ruud,

Ok, sorry daar had ik nie aan gedacht. Ik zal er rekening mee houden!

Ah dan heb je al veel ervaring met dit soort machines als het in je familie zit. De omstandigheden zijn inderdaad soms heel stoffig of regen, constant shocken...
Zo'n spoelke kan inderaan mischien al wat druk van de magneet halen door al dat heen en weer gewiebel.

Ok, nooit gedacht dat er zoveel wetenschap achter een antenne zit!
Jouw uitleg is zeer duidelijk en ook simpel uitgelegd voor een leek zoals mij.

Ik heb de sites die jij gegeven hebt even bekenen. Op de site van PE2ER heb ik inderdaad de handleiding en uitleg voor de impedantie meter gevonden.
Ik heb ook even online gezocht om een SWR meter te kopen. Maar goedkope modelletjes op Ali-Express kosten al 50 euro.

Ik moet dus zorgen dat ik de impedantie van de portofoon meet en dan die van de antenne gelijk maken.
Ook moet ik zorgen dat de antenne een juiste lengte heeft. Maar bij die lengte heb ik een vraag. Er vanuit gaande dat het uitgangssignaal naar de antenne sinusvormig is, is die stroom toch enkel minimaal bij een halve golflengte en na een hele golflengte? Terwijl de meeste antennes 1/4 of zoals u aanraadt 5/8 golflengte zijn.

Ik kan dus best zo'n printplaatje zoeken en dan een trimpotmeter en diode. En met de spanning die ik dan meet kan jij deze omrekenen naar SWR of mij de formule bezorgen?

Ik denk dat ik beter eens een dag kom les volgen bij jou. Je kent er echt veel van! Bedankt voor de zeer deskundige uitleg!

Dus ik kan best opzoek gaan naar een 5/8 antenne. Ik weet de exacte frequentie niet vanbuiten maar ervan uitgaande dat deze 446,2 MHz is (het was juist boven de pmr), moet de lengte dan ongeveer gelijk zijn aan:
Golflengte = c/f = (3*10^8)/(446,2*10^6) = 0,6723 m
5/8 golf = 42,02 cm
1/4 golf = 16,8 cm
Dus voor een 5/8 antenne moet die ongeveer 42 cm zijn.

Dit heb ik ook nog gevonden vorige week: https://m.youtube.com/watch?v=u1GuNy7f_B8
Ik heb gezocht op pmr antennes toen omdat dat toch kort in de buurt ligt.

Prettige feestdag voor jou morgen ook!
Jeff

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#14 Bericht door JeffVDM »

Ah zo is Marcel van Nederland dan?

Ja voor 1,6 euro kan ik het wel eens uit proberen. Het duurt wel lang om naar hier te verzenden, maar voor die prijs... Ik ben ook benieuwd of de magneetvoet het zware werk aan kan. In de beschrijving op ebay staat dat die magneet 3,5 cm doorsnede is. Dat is toch al redelijk veel. En 3 m kabel is ook meer dan voldoende voor ons denk ik.

Je spreekt over een andere antenne met lagere spoel en geen magneetvoet. Weet je misschien waar ik zo een kan bestellen?
Voor mij persoonlijk maakt een magneetvoet niet uit. Het is misschien beter, want dan moeten we geen beugel voorzien of een gat boren in het dak. Dan is het gewoon er op plakken en testen. Nadeel is dat de magneet echt wel sterk genoeg moet zijn.

Ook zie ik in de beschrijving op ebay dat de antenne voor 433 MHz geschikt is en dan +- 15 MHz. Dus dan kan de antenne tot 448 MHz gebruikt worden. Is dat geen probleem dat de 446 MHz zo kort bij die grens ligt?


Beste Marcel, Op welke frequentie hebt u de antenne al gebruikt? Zou je het eventueel zien zitten om deze antenne even te testen op 446 MHz en uw ervaringen ermee mee te delen?


Vriendelijke groeten 73,
Jeff
Laatst gewijzigd door JeffVDM op 04 jun 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

JeffVDM
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2016, 19:51

Re: Mobiele UHF antenne voor professioneel gebruik

#15 Bericht door JeffVDM »

sottezero schreef:Het zou dus kunnen zijn dat door gebruik van een externe antenne in de voertuigen de vergunning alsnog veranderd dient te worden
Gaat dat echt zo veel verschil maken? Ik zou het spijtig vinden om de vergunning nu opnieuw te laten aanpassen, want daar rekenen ze ook administratiekosten voor.

In de vergunning van nu is er dacht ik ook geen rekening gehouden met het feit dat de portofoons ook gebruikt worden door iemand in de bureau. En die bureau is ook op het 1ste verdiep. Ofwel heeft het BIPT daar zelf rekening mee gehouden.

Vriendelijke groeten, Jeff

Plaats reactie