Afstraling van een 3 Lambda Spertopje

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Afstraling van een 3 Lambda Spertopje

#1 Bericht door PC1L »

Na renovatie van onder meer de zolder vond ik er een 145 MHz spertopantenne van dit type ( zie deze link http://members.home.nl/pc1l/aprs/sperto ... uction.htm even naar onderen scrollen ). Bij metingen ( checkup ) vond ik uit dat zenden op de 145 MHZ en 435 MHz eenzelfde SWR verhouding opleverden ( welliswaar vaak in conclusies bijna absolute leugendetectie te noemen maar toch informatief indien juist :D geinterpreteerd ). Heb niet de indruk dat ik hier bv een sperfilter of zo zou moeten inbouwen.

:idea: Weet iemand toevallig iets af van de afstralingen bij een dergelijke configuratie ? Zijn het de gebruikelijke lobben en hoeken of ? Wat kan men verwachten ?

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Afstraling van een 3 Lambda Spertopje

#2 Bericht door pa0ejh »

Hallo Leon.

De titel is een beetje wazig, 3 Lambda Spertopje, maar het is gewoon een J antenne met een andere aanpassing..

Stralingspatroon van Spertopf is als onderstaande afbeelding.
Spertopf.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Afstraling van een 3 Lambda Spertopje

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Ik ga er even vanuit dat je wilt weten welk stralingsdiagram de antenne heeft op 70cm.
Zo uit m'n hoofd heb je inderdaad een goede SWR maar de opstralingshoek is vrij hoog.
Dus voor "repeater" werk in de buurt lukt het wel.
Je kunt dit eenvoudig verbeteren door een "sleeve" aan te brengen waardoor het stralingsdiagram "naar beneden "klapt". Dat kan bijv een stukje pijp van alu of cu zijn geisoleerd van de straler.

Het wordt dan een "Townsman" antenne.
Google maar eens hierop mogelijk dat je bijv op de site van PA3FBK uitkomt.
Ter inspiratie : zie aanhangsel (uit Electron 19kruik Reflecties PA0SE) dit geef je indruk op welke plaats en lengte het moet zijn mocht je het willen uitproberen. Zo'n pijpje is zo gemaakt en met erop en eraf halen zie je het verschil op de S-meter.
Bijlagen
Townsman_uk.gif
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Afstraling van een 3 Lambda Spertopje Mea Culpa

#4 Bericht door PC1L »

pa3ejh : inderdaad, 3 Lambda moet je tussen aanhalingstekens zien staan, het is de spertop die gemaakt is voor 145 MHz ( 3 lambda ) en ingezet werd op 435 MHz. Ik was zo vrij om het zo even te benoemen daar ik wel wist dat de meer ervaren mensen zoals jullie het wel doorhadden ( en die weten meestal al e.e.a. t.a.v. antenne afstralingen ). Mooi plaatje is dat trouwens, Egbert. * Overigens is de J-antenne uit de spertop voortgekomen ten tijde dat er overal de welbekende FM dipolen rondslingerden.
pa3abk : daar ging je goed van uit, Jan. Dat is een interessante tip, die je geeft. Ik zou eventueel ook iets kunnen proberen met de spertop 'sleeve' zelf ( varieren ). Maar de impedantie zal mee wijzigen hi hi. Al is daar ook al weer iets op te vinden.

* toelichting Spertop - J antenne

Veel mensen denken zeer ten onrechte dat deze antenne een equivalent is van de J antenne. Niets is echter minder waar. De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren. Dat was tijdens de opkomst van de kabel en zelfs al ervoor. Met een ijzerzaagje of iets dergelijks kon nu uit deze dipool zeer gemakkelijk een 2 meter antenne gemaakt worden. Na de bewerkingen heeft de nieuwe antenne een J vorm, vandaar de naam. Even een coaxlijntje eraan en klaar. Een werkje van enkele minuten. Qua materiaal is iets dergelijks ook van toepassing voor een 2 meter spertopantenne : een afgedankte fietspomp met stalen cylinder is uitstekend basismateriaal. Het verschil met de J antenne is echter dat het nu een zeer goede antenne oplevert met perfecte, bijna ideale karakteristieken. Goed, de J antenne is met veel fantasie een equivalent te noemen. Maar het is allerminst een rondstraalantenne, de stub ( hoe kan het ook anders ) straalt zelf ook mee met desastreus gevolg. De aanpassing is veel en veel slechter dan bij de spertop. Men kan zich dus zorgen maken als radiozendamateurs ( dit zijn mensen met een licentie ! ) nieuw materiaal halen om een J antenne te gaan bouwen. Dat is niet de bedoeling bij dit ontwerp. Maar slechts de modificatie, ombouw van UKW dipool naar J antenne.

Plaats reactie