hoogte Whip antenne van belang?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

hoogte Whip antenne van belang?

#1 Bericht door PA2HP »

Is de hoogte van belang bij een Whip antenne (uiteraard zo vrij mogelijk en minimaal een meter of 2 boven de grond schat ik in)
Of ook in dit geval, hoe hoger hoe beter?

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#2 Bericht door pa3dsc »

belangrijk is zo ver mogelijk van de stoorbronnen.(je huis installatie)
verder info op de site van Pieter-Tjerk pa3fwm.
met name de juiste aarding!!

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#3 Bericht door pd0sbr »

Of een goede minie whip gebruiken die niet zo veel storing op vangt ik heb de mijne op 8 meter staan werkt goed .

gr harry

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#4 Bericht door PA2S »

PA2HP schreef:Is de hoogte van belang bij een Whip antenne (uiteraard zo vrij mogelijk en minimaal een meter of 2 boven de grond schat ik in)
Of ook in dit geval, hoe hoger hoe beter?
Zie ook mijn bericht van vandaag in de draad "reciprook" http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 15#p201880

De prestaties zijn naar mijn mening 99% afhankelijk van de werking van de mast/voedingslijn naar de whip. Het is niet het plaatje/sprietje bovenaan, maar de mast eronder die het werk doet.

Omdat tegenwoordig storing de hoofdschotel is, loont het om te experimenteren met de opstelling. Ik had behoorlijke resultaten met een whip die enkele meters boven het dak stond, waarbij de onderkant van het "mastje" was verbonden met een groot massavlak. Ik zou nog wel eens een experiment willen doen door het hele dak vol te leggen met kippengaas. Dat kan prima dienst doen als aardvlak om mantelstromen (common mode currents) te verminderen en het zou helemaal mooi zijn als het aardvlak als een kooi van Faraday rondom de shack zou werken.

In het verleden had ik een shack in zo'n kooi en dat schermde uitstekend af, zowel zijn eigen HF als storing door allerlei apparatuur, zoals computers. Ik wist aanvankelijk niet dat ik in zo'n kooi zat (de shack was in een voormalige koelcel in een boerderij en de isolatie bestond uit piepschuim met aluminiumfolie, dat over elkaar lag bij de randen). Door toeval kwam ik erachter en heb toen besloten o.a. kabelinvoeren en dergelijke te verbinden met de folie. Naar dat QTH zou ik morgen terug willen, weinig man made noise en goede afstraling naar 3/4 van de richtingen, alleen richting west ging het (Limburgse) terrein omhoog en was het matig.

Experimenteren met de opstelling en de kabel naar de shack gaat je beslist van de straat houden!

Succes, 73, Henk

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#5 Bericht door PA3DJS »

PA2HP schreef:Is de hoogte van belang bij een Whip antenne (uiteraard zo vrij mogelijk en minimaal een meter of 2 boven de grond schat ik in)
Of ook in dit geval, hoe hoger hoe beter?
Een "whip" is voor mij een spriet. Kun je de situatie wat nader omschrijven? Bijvoorbeeld:
-frequentiebanden
-lengte whip
-voor TX, RX of beiden
-omgeving (platte land, huizen, flats)
-bedoeld gebruik (korte afstand (line of sight), EU, intercontinentaal, etc).

PA2HP
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#6 Bericht door PA2HP »

Ik wil graag deze bestellen,
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 91792.html

Puur voor RX, voor met name 80 meter +-.

Situatie, rijtjeshuis, sterf van de storing (zonnepanelen/inverters)...en alle ellende die je heden ten dagen helaas tegenkomt in de "lucht".

PS een Mag. Loop heb ik al.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1246
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#7 Bericht door PA9X »

Het beste uit een Mini Whip halen is een kwestie van veel experimenteren met het opstelpunt. Dat wordt in dit filmpje van VK3YE goed gedemonstreerd.


youtu.be/MTkVGN9tgQg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#8 Bericht door PA3DJS »

PA2HP schreef:Ik wil graag deze bestellen,
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 91792.html

Puur voor RX, voor met name 80 meter +-.

Situatie, rijtjeshuis, sterf van de storing (zonnepanelen/inverters)...en alle ellende die je heden ten dagen helaas tegenkomt in de "lucht".

PS een Mag. Loop heb ik al.
Ik verwacht niet dat een actieve sprietantenne (waaronder ook de miniwhip valt) het beter gaat doen dan de loop. Als de storing een dominante richting heeft, kun je die omlaag krijgen vanwege het 8-figuur stralingsdiagram van een verticaal opgestelde (getunde) loop.

Bij de miniwhip doet ook de kabel mee (zoals PA2S ook reeds in een ander draadje schreef). Het is niet alleen het vlakje dat bijdraagt aan het signaal. Als je kabel vanaf de miniwhip rechtstreeks de shack ingaat, is er een aardige kans dat storing vanuit de shack de versterker bereikt. Bij een redelijk tot goed gebouwde loop heb je dat probleem niet.

Normaal gesproken ontvangt een verticale spriet geen tot zeer slecht NVIS signalen (dus 80m binnen NL via de ionosfeer). Maar omdat bij de meeste actieve antenne opstellingen ook een deel van de kabel horizontaal loopt, zorgt de kabelmantel voor de ontvangst van nagenoeg recht naar beneden invallende EM golven. Dit heb je niet als het horizontale deel is ontkoppeld (bijvoorbeeld via een aardpunt dicht bij de grond).;

Verder weg van storing helpt altijd, ook als je daarvoor de hoogte in moet, maar je moet wel flink omhoog om verder weg van storing te komen.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#9 Bericht door PA8JDG »

PA3DJS schreef:
PA2HP schreef:Ik wil graag deze bestellen,
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 91792.html

Puur voor RX, voor met name 80 meter +-.

Situatie, rijtjeshuis, sterf van de storing (zonnepanelen/inverters)...en alle ellende die je heden ten dagen helaas tegenkomt in de "lucht".

PS een Mag. Loop heb ik al.
Ik verwacht niet dat een actieve sprietantenne (waaronder ook de miniwhip valt) het beter gaat doen dan de loop.

Als de miniwhip zich in het near field van de storingsbron bevindt, en het magnetisch veld van de storing op die plek dominant is(i.p.v. het electrische veld), is er op zo'n plek misschien een verbetering t.o.v. de loop. De storingsbron koppelt daar immers minder met een spriet dan bij een loop het geval zou zijn.

Inderdaad de kabel van de miniwhip aan de grond aarden omdat die anders gegarandeerd meedoet aan de ontvangst.

73's

Jan, PA8JDG

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: hoogte Whip antenne van belang?

#10 Bericht door PA2S »

PA2HP schreef:Ik wil graag deze bestellen, (URL)

PS een Mag. Loop heb ik al.
Best wel jammer, dat veel amateurs meteen naar de beurs grijpen en blijkbaar geen junkbox met wat onderdelen (meer) hebben. Zelfs met alleen een FET zonder de volgversterker deed het ding het al aardig.
Het was een uurtje werk om een schakelingetje te maken op een stukje printplaat, compleet met 'power inserter' om het ding via de coax te voeden. Mijn experimentele whip was ook nog erg licht zonder PCV pijp en zo, waardoor het aan het eind van een stuk installatiebuis kon worden vastgemaakt.

In de tuin een halve marathon afgelegd om de gouden plek zonder QRM te vinden, tot vermaak van de XYL natuurlijk:-)

73, Henk

PS het ding ligt in een la te wachten op die gouden plek...

Plaats reactie