Rotor voor Baby loop

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Rotor voor Baby loop

#1 Bericht door PD4VCC »

Na lang piekeren...nog meer piekeren..besluiten..wachten en nog meer wachten, staat sinds een week in mijn tuin eindelijk eenCiro Mazzoni BABY LOOP in de weg te staan. In de weg staan klinkt wellicht wat negatief maar het is nou eenmaal een flinke antenne (en blikvanger) ondanks zijn naam.

Nadat ik er straks een aantal weken mee heb proefgedraaid wil ik hem toch echt uit het zicht hebben en tien meter hoog op het (platte) dak plaatsen. Hier wil ik een tegelvoet (4x 40x60) voor gebruiken en wat rubber/kunststof tegels om de boel niet te beschadigen. De loop is behoorlijk directioneel en momenteel zit ik nog op het twijfelpunt of ik hem in een vaste west<>oost opstelling plaats of dat ik hem meteen op een rotor zet. Mijn twijfel ligt (naast de flinke kosten van een rotor) vooral bij de onzekerheid om de constructie op het dak te zetten met de gedachten hier niet (zonder hoogwerker) zomaar even bij te komen als het mis dreigt te gaan. Hier speelt natuurlijk ook een gevoel mee dat ik geen idee heb hoe de opstelling zich überhaupt gedraagt op de voet op 10km van de altijd winderige kust.

Mocht ik toch besluiten om direct voor een rotor te gaan dan kom ik (wat betreft budget) uit in de lite range zoals de Yaesu 450C (ik koop graag nieuw) maar gaat dit ook mijn 'Baby' Loop hoog houden bij storm?

Benieuwd naar jullie ervaring.

Roy pd8rw
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Rotor voor Baby loop

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Begrijpelijke vraag .

Is ook een heel gewicht die "baby"loop


Als je dak groot genoeg is zou ik een grotere voet gebruiken ipv een tegelvoet .

Briele heeft die dacht ik .
Is een mastvoet met daaraan 3 stangen plat op het dak met op het uiteinde plaats voor tegels .

De loop dient 1.5m hoog geplaatst te worden minimaal?
Een rotor onder in en dan rotorkooi met toplager en buis en dan de loop is wat ik zou monteren in dit geval.

Maar dan moet je wel de plaats hebben op het dak

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Rotor voor Baby loop

#3 Bericht door on4avt »

Ik weet niet hoeveel die loop weegt,maar als je die monteert met een buis in de rotor van zegge 1 meter ,kan je daar dan niet een

https://www.hamshop.nl/yaesu-gs-065.html
Tussen plaatsen die je steunt of trek kabels of zoiets ?


https://www.youtube.com/watch?v=_MJA-yLtXF0&t=24s
Zoals deze,bvb ?
is maar een idee.
willy

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Rotor voor Baby loop

#4 Bericht door PD4VCC »

on4avt schreef:Ik weet niet hoeveel die loop weegt,maar als je die monteert met een buis in de rotor van zegge 1 meter ,kan je daar dan niet een

https://www.hamshop.nl/yaesu-gs-065.html
Tussen plaatsen die je steunt of trek kabels of zoiets ?


https://www.youtube.com/watch?v=_MJA-yLtXF0&t=24s
Zoals deze,bvb ?
is maar een idee.
willy
De loop weegt 12 kilo inclusief beugels. Ik heb geen plek voor een enorme voet op het dak dus wil het echt proberen met de tegelvoet die ik nu heb. Dit zou in principe ook voldoende moeten zijn aangezien hier ook schotels van 1,20m+ op gezet worden. Ik kom met de buis bij de voet net onder de 1,50m uit. Dit is niet ideaal maar die discrepantie neem ik voor lief. De loop blijft dus redelijk dicht bij de grond en de paal zelf krijgt geen kans om te zwiepen.

Het filmpje wat je hierboven noemt had ik ook gezien (net als alle andere rotor filmpjes :-)) en is wel een iets andere opstelling volgens mij. Verder kom ik overal het gebruik van een top/steunlager terug. Hoe werkt dit precies? Zet je dan de rotor lager op de mast om de druk op de rotor te verlagen en bevestig je die losse lager op de top? In mijn geval zou dat betekenen dat ik (omdat de pijp van de voet al vrij laag is) een apart stukje pijp krijg die tussen de rotor en de lager loopt. Ik vraag mij in dat geval weer af wat er steviger is..rechtstreeks op de pijp of via een lager. Maar misschien begrijp ik het verkeerd...ben echt nog een rookie waar het gaat om rotors merk ik.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Rotor voor Baby loop

#5 Bericht door andre »

lig vooral niet wakker over de stabiliteit met voorgenoemde tegelvoet voorzien van 4 x 40-60 betontegels.
Je voet komt dan dik over de 115kg aan massa. Hierop kan je op de 150cm hoogte wel 4 baby loops plaatsen zonder dat de boel van het dak wappert.
Ik gebruik als nood en experimenteermast al vele jaren een zelfde basis en daar heeft al van alles in gehangen (hf-vhf-úhf) zonder dat het geheel op 13 meter hoogte in de volle wind ook maar 1 centimeter is verschoven.
Laatst gewijzigd door andre op 24 mei 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1166
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Rotor voor Baby loop

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Dit zou een mooie klus zijn voor een AlfaSpid RAK rotor.

Deze gebruik ik naar volle tevredenheid

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Rotor voor Baby loop

#7 Bericht door on4avt »

Ik denk dat je dan vooral de zijdelingse druk op de rotor wegneemt.
Ook op de zamac steunplaten die de topbuis vasthouden.
In een rotor kooi kan je die lager monteren en vastspannen rond de topbuis ;
De rotor moet dan alleen maar draaien en heeft geen verticaal gewicht meer te verwerken.
willy
ps ;ik gebruik ook de 450 rotor waar de satelliet antennes opstaan.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Rotor voor Baby loop

#8 Bericht door PD4VCC »

@andre Ik kan weer slapen :-) Leek mij stiekem ook al maar fijn dat je het nog even bevestigd.

@laurens Dat denk ik ook! Alleen echt ver boven budget........

@on4avt Wat bedoel je met Zamac platen? En hoe groot is de schotel die je op de 450 hebt staan en hoe heb je het precies gemonteerd? Zonder steunlager neem ik aan?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Rotor voor Baby loop

#9 Bericht door on4avt »

Ik gebruik de rotor voor satelliet antennes ,voor hamradio antennes, geen schotel dus.
Die zamac klemmen,bedoel ik daarmee de 2 klemmen die op de rotor zitten om je buis vast te houden.
https://www.hamshop.nl/yaesu-gc-048.html
Zoals deze.Ik meen te weten dat deze nogal gevoelig zijn aan zijdruk. Niet dat ze bij het minste gaan breken.
Ik heb er één gehad waar ik een barst in toverde wegens te hard aanspannen,vandaar.
Maar als je rotor alleen maar hoeft te draaien en geen verticale en zijdelingse druk moet verwerken,kan dat alleen maar goed zijn he ;
Vooral met het gewicht van de loop.Waar ik trouwens beetje jaloers op ben. Mooi ding!
Maar zo een Spid heeft het alle twee en sterker denk ik.
Misschien ook duurder.
Willy

Plaats reactie