Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

#1 Bericht door sottezero »

Ik kwam onlang in contact met een australier die dol is op overlanding, 4x4 enz.

Natuurlijk (tja, is het natuurlijk?) kwam op een gegeven moment het topic de radio's in zijn auto aan bod. En dan bedoel ik niet de 3m band ontvanger maar hun CB (27MHz en 476/477MHz !).
Hij had het onder andere over dat de afstraling vanaf de punt van de antenne ging...
Nu is het voor al ver in de vorige eeuw toen ik me daar mee bezig hield, maar ik dacht altijd dat die rorschach inktvlek achtige afstralings diagrammen van antennes nu juist aangaven dat antennes over hun hele lengte afstralen en de meeste zelfs meer van het midden van de straler dan vanaf de punt.

Iemand dat die dat nog vers in zijn geheugen heeft? (zoek functie hier op antenne is net zo handig als Hi Jack roepen in een vliegtuig als je gebeld wordt door je Amerikaanse vriend Jack)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

#2 Bericht door pa0ejh »

Is afhankelijk van het soort Antenne.

Altijd wordt het naar de bovenkant minder, daar is de Impedantie het hoogst, dus de stroom het kleinst...
Vertical.png
Vertical.png (2.67 KiB) 3203 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

#3 Bericht door PE4WJ »

Inderdaad, het oeroude adagium ¨stroom straalt¨ is ook hier van toepassing. Let wel, de body van de auto vormt de andere helft van de dipool, daar loopt ook HF stroom (anders werkt de antenne niet), dus Rorschach wordt het toch wel:)

Overigens, die Australiers (en Nieuw Zeelanders) pakken het veel slimmer aan dan wij qua CB. 477 MHz CB werkt op voertuigen vele malen beter dan 27 MHz CB, op 477 MHz kun je tenminste wat gain maken (in het vertikale vlak) zonder dat de antenne onhandig lang wordt. De 477 MHz antennes die je op vele jeeps in Australie ziet zijn dan ook typisch op zijn minst 1 golflengte lang, zoniet langer.

73,

Wouter Jan PE4WJ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

#4 Bericht door sottezero »

kijk, thanks... die info zocht ik... zeker ook omdat ie mij meer gelijk geeft :o

toch is het een zooitje als je kijkt over de wereld waar de cb, familie-band, pmr, lpd enz enz banden zitten..
zal nog wel een paar honderd jaar duren voordat je met een 4x4 rond de wereld kunt met 1 zend-ontvanger..
aan de andere kant, als je over 100 jaar nog met een diesel jute mag rijden...

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Afstraling antenne en plaatsing antenne op 4x4

#5 Bericht door Lennart Benschop »

ff het WIkipedia artikel erbij gepakt over de Australische UHF-CB.
https://en.wikipedia.org/wiki/UHF_CB
Ze mogen met 5 watt, 77 kanalen. Dan is onze 8 kanalen (16 voor digitaal) en 0.5W en geen externe antennes voor PMR446 wel erg karig. Daarnaast hebben we in NL nog wel 69 kanalen in de LPD band, maar 10 hele milliwatts is wel heel weinig.

En ze mogen repeaters gebruiken! Nu lijkt mij de repeatershift (800kHz) wel erg krap op die frequentie, dus hebben repeaters hele steile (en dus dure) diplexfilters nodig. Even ter vergelijking: wij amateurs hebben op 70cm een repeatershift van 1.6MHz (het dubbele) en in veel landen zelfs 7.6MHz.

Ik weet overigens niet hoe het verder zit met die repeaters op UHF CB, hoe het zit met vergunningen, wie die dingen betaalt en wie bepaalt wie erop mag.

--
Lennart (PE1MYU)

Plaats reactie