Draadantenne wereldontvanger

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Draadantenne wereldontvanger

#1 Bericht door boop »

Goedenavond!

Nieuweling hier, en complete leek, maar raak steeds meer geïnteresseerd en nieuwsgierig in radiotechniek. Ik dacht, ik begin eens met luisteren. Had al eens eerder wat rondgeneusd op de WebSDR van UTwente. Alleen al door te luisteren en te babbelen met de stamgasten daar (hoi PE9PE :) ) leer ik veel. Maar vandaag ook voor de gein een simpel wereldontvangertje gekocht bij de kringloop: een Sangean ATS505.

FM doet het prima maar op de kortegolf heb ik er helaas nog niets mee kunnen ontvangen. Nu heb ik begrepen dat een lange draadantenne de ontvangst op de kortegolf voor zo'n radiootje als dit aanzienlijk zou moeten verbeteren. Ik kan volgens mij een draadje aan de telescoopantenne vastmaken maar het radiootje heeft ook een speciale antenne aansluiting en ik vroeg me af of er niet eenvoudig iets beters is te maken?

De aansluiting is 'mono' minijack. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Een draad de lucht in en de ander ergens aarden? Of twee draden twee kanten op? En zou het zin hebben iets van een balun te maken of te kopen en hoe zou die dan in het plaatje passen?

Ik heb ook ergens gelezen over het 'tunen' van een antenne. Gaat het dan over de lengte? Ik wil natuurlijk het liefst verschillende banden ontvangen natuurlijk dus het zou toch een soort alleskunnertje moeten worden denk ik?

Als iemand tips heeft, graag!

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Draadantenne wereldontvanger

#2 Bericht door PA3BAS »

Draad eraan en lekker luisteren. Gewoon proberen. Als je alleen luistert komt het allemaal niet zo nauw.
.... But will it blend?

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Draadantenne wereldontvanger

#3 Bericht door Lennart Benschop »

Helemaal niks op de korte golf ontvangen? Weet je zeker dat je radio niet stuk is?

Ik ken je woonsituatie niet, maar in sommige gebouwen is inderdaad binnen helemaal NIKS op de KG te ontvangen, alleen brom en storing. Probeer het eens buiten, ga naar het dichtsbijzijnde park.

Op de omroepbanden moet je dan zeker wat kunnen horen, ook op het sprietje. Overdag is er op 19 meter (15100-15700) altijd wat te horen, als is het maar China Radio International. De 49 meter (5800-6200) kan overdag erg rustig zijn, maar na zonsondergang moet er het nodige te horen zijn. Controleer ook even of je Groot NIeuws Radio op 1008kHz kunt horen, dan weet je of de middengolf het doet.

Wil je amateurs ontvangen, dan is de ATS505 geen ideale radio, want SSB zit er wel op maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wat antenne betreft, een draad van ongeveer vijf meter aan de middenpen van het 3.5mm plugje zal zeker wat doen, zeker als je hem buiten op het balkon of in de tuin kunt spannen. Zelfs binnen kan die draad redelijk werken (bij het raam), maar dan moet je niet het soort gebouw hebben waar binnen niks te ontvangen is. Wel of geen aarde aansluiten, dat kun je uitproberen wat het beste werkt.

Als je een echt goede antenne aansluit loop je de kans dat je radio volledig over zijn nek gaat en je op alle banden dezelfde stations door elkaar hoort. De ATS505 is geen professionele communicatieontvanger en niet gemaakt voor grote antennes die bijvoorbeeld door zendamateurs gebruikt worden om te zenden.

--
Lennart (PE1MYU)

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: Draadantenne wereldontvanger

#4 Bericht door boop »

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb net m'n radio uit het raam gestoken en op 19m inderdaad iets Chinees ontvangen. Hij is dus in ieder geval niet defect, dat is al fijn. Dat het geen bijster goede radio is, wist ik al, maar voor 5 euro bij de kringloop vond ik het toch leuk.

Op de korte golf kun je kiezen uit 120m, 90m, 75m, 60m, 49m, 41m, 31m, 25m, 21m, 19m, 16m, 15m, 13m en 11m. Als ik op de websdr van UTwente kijk zijn dit de 'broadcast' banden en niet de amateurbanden. Ben dus bang dat ik sowieso niets amateurs zal ontvangen, of het moet een piraat zijn?

Sangean levert zelf ook een externe antenne, en deze heeft een mono mini jack, geen stereo. Maar het lijkt erop alsof er maar een enkel dun draadje uit komt, dus tenzij ze een klein schakelingetje in de jackplug hebben verstopt denk ik dat ze maar een contact van de mini jack daadwerkelijk gebruiken (vermoedelijk de tip?). Of is er een antenne ontwerp waarin het zin heeft een twee-aderige kabel te gebruiken? Ik heb een aantal youtube reviews over deze antenne gekeken (waaronder deze: https://www.youtube.com/watch?v=41oO2jkS-VI ) maar op de een of andere manier lukt het ze allemaal 5 minuten vol te kletsen over de prijs, de lengte en het handige klemmetje, zonder verder de diepte in te gaan.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Draadantenne wereldontvanger

#5 Bericht door 19DT2120 »

boop schreef:Hoi,



Op de korte golf kun je kiezen uit 120m, 90m, 75m, 60m, 49m, 41m, 31m, 25m, 21m, 19m, 16m, 15m, 13m en 11m. Als ik op de websdr van UTwente kijk zijn dit de 'broadcast' banden en niet de amateurbanden. Ben dus bang dat ik sowieso niets amateurs zal ontvangen, of het moet een piraat zijn?

.
Dat zijn alleen maar de preset banden!
Meestal kan je ook gewoon de Ham frequenties beluisteren door de gewenste frequentie in te voeren !
Soms weet ik het ook niet meer.........

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: Draadantenne wereldontvanger

#6 Bericht door boop »

19DT2120 schreef: Meestal kan je ook gewoon de Ham frequenties beluisteren door de gewenste frequentie in te voeren !
he, inderdaad zeg! ben alweer een stuk blijer met m'n radiootje van 5 euro :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draadantenne wereldontvanger

#7 Bericht door PA3DAT »

En hij heeft ssb, zag ik op Google. Hij wordt nog steeds verkocht, nieuw, rond de € 160.
Hij heeft kortegolf van 1,7 tot 29,9 MHz, dus alle banden zitten erop. Grappig, voor € 5,00 :mrgreen:

Een handleiding vind je ook wel, met Google.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: Draadantenne wereldontvanger

#8 Bericht door boop »

Ja, ze wisten bij de kringloopwinkel niet precies wat het was, scheren waarschijnlijk alle transistorradio's over één kam, tenzij ie er 'vintage' uitziet :wink:

Handleiding had ik gevonden inderdaad, maar over de externe antenne staat daar verder niets in.

Hij heeft inderdaad SSB. Tuning gaat met stappen van 10 of 5kHz (afhankelijk van de band) of 1kHz voor finetunen, maar er zit ook een 'clarity' draaiknop op die volgens mij als een soort extra finetune dient. Voor bijvoorbeeld CW lijkt het dat effect in ieder geval wel te hebben.

Ik heb net een draad van ~5m in de nok van m'n slaapkamer gehangen met een krokodillenklem om aan de telescoopantenne te klemmen en ontvangst lijkt wel beter maar vooral veeeel meer ruis. Is dat eigenlijk het overloaden van de radio? Dat er een sterker signaal van de antenne komt dan de ontvanger raad mee weet? Ik stel het me een beetje voor als het oversturen van een audio-versterker maar geen idee of het inderdaad vergelijkbaar is?

Moet ook zeggen dat hier net een onweersachtige bui over komt dus dat zal ook niet helpen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draadantenne wereldontvanger

#9 Bericht door PA3DAT »

Voor een té sterk signaal aan de ingang van de ontvanger moet je wel een wat langere draad hebben.
Dat is ook vooral op de lagere banden, 's avonds, onder de 10MHz (LSB).

Ik denk eerder dat je last hebt van allerlei storingen, Chinese voedinkjes, ladertjes etc. Er is een boel
wat stoort tegenwoordig. Helaas...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Draadantenne wereldontvanger

#10 Bericht door PE9DX »

Voor boop, dit is een uitstekende KG radio hoor die je daar hebt gekocht. Het moet zeker lukken om daar de hele wereld mee te ontvangen. Mits je op de juiste tijd op de juiste freq luistert.

Kijk hier eens voor meer info over KG luisteren dan wordt het misschien meer duidelijk:

http://members.home.nl/radiomorningstar ... istere.htm

http://www.qsl.net/on7px/Ontvangen.html

http://www.bdxc.nl/

Johan-PE9DX
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 907
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Draadantenne wereldontvanger

#11 Bericht door 19DT2120 »

Soms weet ik het ook niet meer.........

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: Draadantenne wereldontvanger

#12 Bericht door boop »

Hee, bedankt voor de linkjes! Dat is alweer een paar uurtjes klik en leesplezier.

Vooral de oude legerontvangers waar je met een granaatwerper op moet schieten om hem van z'n frequentie af te krijgen spreken tot de verbeelding :)

Ik begrijp wel dat een draadantenne het liefst vrij moet hangen. Ik dacht juist ik doe hem zo ver mogelijk in de nok van m'n dak, zo ver mogelijk weg van alle stoorzenders.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Draadantenne wereldontvanger

#13 Bericht door PD0JSB »

zet er deze ook maar bij ,deze is ook smullen http://www.fenu-radio.ch/
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: Draadantenne wereldontvanger

#14 Bericht door boop »

Nou mense, we zijn een paar dagen verder en ik moet zeggen ik ben niet echt onder de indruk van mijn draadantenne.

Dat er hier in dit pand veel storing te vinden is moge inmiddels duidelijk zijn. Niet alleen doen verschillende telecomproviders hun uiterste best 4g dekking te bewerkstelligen, maar ik heb ook nog m'n eigen WIFI netwerk dat rustig staat te knorren, en een draadloze telefoon natuurlijk, en m'n buren ongetwijfeld ook plus een magnetron en radiografisch bestuurbare vaatwasser. Ja zelfs m'n thermostaat loopt via de ether m'n kachel aan te sturen. Om maar te zwijgen van alle voedingkjes van dat alles.

Dus ik dacht, zo ver ver mogelijk weg van dat alles, helemaal in de nok van m'n huisje span ik een draad. Ongeveer 5 meter elektradraad, waarvan zo'n 2,5 meter horizontaal langs de dakbalk. De overige 2,5 meter bungelt naar beneden en eindigt in een krokodillenklemmetje die ik, wanneer ik daar zin in heb, vast laat bijten in de tip van m'n antenne. Het gevolg? Vooral veel meer ruis. Het kan zijn dat de signalen ook beter door komen, maar dat kan ik moeilijk beoordelen, vanwege alle ruis.

Het maffe is, als ik de draadantenne losmaak en gewoon m'n hele radio met gestrekte armpjes boven m'n hoofd steek, dan is de ontvangst in sommige gevallen wel een heel stuk beter. Dus of de spriet is gewoon veel beter dan de 2,5mm geweven koperdraad. Of de positionering van de draadantenne is toevallig toch bijzonder ongelukkig. Of (bedacht ik me net) het contact van de krokodillenklem is niet optimaal?

Hoe dan ook zat ik er aan te denken een magnetic loop antenna te knutselen. Maar dat is weer voor een ander topic hier :wink:

-Verwijderd account

Re: Draadantenne wereldontvanger

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Leuk he, experimenteren. Wat gebeurde er nu eigenlijk?
Door het verlengen van de telescoopantenne ontvangt de radio meer signaal, dus ook meer ongewenste signalen.
En aangezien die behoorlijk sterk zijn en uit de directe omgeving komen, krijg je dus het resultaat wat jij beschrijft.
Kort en krachtig samengevat is dit wat er gebeurde.

Je doet er goed aan om die radio van -nieuwe- batterijen te gaan voorzien en dan naar een open gebied gaan. In elk geval op royale afstand van de stad of het dorp. Zeg, minstens een halve kilometer maar hoe verder weg hoe beter.
Je zal verbaasd zijn wat je dan kan horen, zonder hinder van storingsbronnen die je in de bebouwde omgeving hebt. Die extra draadantenne kan je natuurlijk daar ook gebruiken, gooi het eind ervan in een boom als dat kan.


Charles - PE2CH

Plaats reactie