Hexbeam halfweg op de mast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Hexbeam halfweg op de mast

#1 Bericht door ----- »

Een hexbeam is zo'n beetje het maximum formaat wat ik op mijn landgoed kwijt kan. En aangezien mn mast afgelopen winter een knik heeft gekregen heb ik besloten niet alleen de mast maar ook de antenne te upgraden, naar een Hexbeam dus. Deze is inmiddels besteld maar heeft wel wat levertijd.

Aangezien ik ook graag op 2meter werk wilde ik de 2 meter beam graag in de top houden. Vandaar het idee om de Hexbeam halfweg op de mast te monteren.

Daar ik door de 3D printer aardig handig ben geworden in SketchUp heb ik voor de beeldvorming het idee maar eens drie dimensionaal uitgetekend. En een mooie funtie van Sketchup is dat je er ook filmpjes mee kan maken.

Ben wel benieuwd of jullie denken dat dit zo gaat werken met de mast dwars door de beam heen, ik hoop / verwacht van wel.


youtu.be/L5GPRDXz4Js

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#2 Bericht door ON5RKN »

Hallo Marcel,

Dit zal zeker werken, kijk eens naar mijn opstelling,

de afstand tussen het onderste deel van de Hexbeam en hoogste deel verticale VHF beam is ca 1 meter.
Het is wat moeilijk te zien maar de verticale een x50 is gemonteerd op glasvezelbuis en loopt door de reflector.
Bijlagen
DSCN1544.JPG

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#3 Bericht door PD2R »

Mooi gemaakt. Ik zou niet weten waarom het niet zou werken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#4 Bericht door ON5RKN »

Marcel,

Het enige wat ik je nog kan meegeven hou de Hex in het midden van je constructie,
anders gaat die misschien wat zwiepen en belast je zo je constructie wat teveel.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#5 Bericht door ----- »

ON5RKN schreef:Hex in het midden van je constructie,
Dat is nu juist de uitdaging, iedereen heeft de HEX op top staan omdat je bovenop een HEX niets meer kan monteren. Maar ik wil de HEX niet boven op, daar wil ik de 2 meter beam. Vandaar de bedachte constructie.

En een sprietje er doorheen zoals jij hebt zal nog wel lukken met een zij mastje, maar ik wil een 8el longboom yagi erboven.

Hoe zie je dat dan voor je ?? Zou ik dan de mast doormidden moeten zagen en de 2meter beam op een zijbeugel zetten, dat is toch ook nooit stevig en zal de mast ook uit balans brengen.

Ik dacht het dus zo te gaan doen:
Bijlagen
Myhexbeam.jpg

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#6 Bericht door Bram PH9B »

Hoi Marcel.

Ziet er goed uit. En slim bedacht.
Ik zou zelf nog een extra steuntje maken die tussen de 20/17m elementen zit. Zo dat de hex op 2 punten ondersteund word. En de antenne niet scheef kan gaan staan in de onderste steun. Simpel te doen. Hoeft niet mega zwaar te worden. 2st stoufklem en een stip van pertinax oid.
Let wel op dat het staande deel van de hex een 50ohm 'coax' is. De alu buis is de mantel en de staaf er in de binnenkern. Dus misschien voor dat je iets defenietifs maakt. Even experimenteren met de antenne op de grond. Of het effect heeft op de Swr.
Ik denk dat er wel behoorlijk wat interesse is onder de hexbeam bezitters of het gaat werken.

Leuk id. En ben echt benieuwd naar het resultaat.

Best 73 Bram PH9B
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#7 Bericht door ----- »

Bram PH9B schreef:Ik zou zelf nog een extra steuntje maken die tussen de 20/17m elementen zit
Daar heb ik ook aan zitten denken, Het zou niet nodig zijn, want normaal heeft de hexbeam daar ook geen steunpunt.
Maar constructie technisch gezien zou een steuntje daar, de beam zeer veel steviger maken. Ga ik zeker proberen.

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#8 Bericht door PC4D »

Ik volg dit draadje. Wil ook graag e.a. boven een hex. Een van de redennen dat ik de hex nog niet besteld heb. Weet dat EAntennes aan het kijken is om e.a. erboven te maken/plaatsbaar.
73 PC4D DaveDoesIT

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#9 Bericht door ----- »

Ik hoop zelf ook dat het gaat lukken, edoch zal het nog even op zich laten wachten aangezien Waldi SP7IDX waar ik de hexbeam besteld heb een levertijd heeft van meerdere maanden.

Misschien is er ondertussen wel iemand die ook de HD versie van Waldi heeft en me kan vertellen wat de diameter van de basis plaat in het midden is. Ik wil graag weten wat de afstand tussen de mast en de centerpost van de beam kan/moet zijn. Wil de hex kort bij de mast houden. Heb deze vraag ook aan Waldi gesteld maar die lijkt de vraag niet goed te begrijpen, Engels is niet z'n beste taal volgens mij. Hij had het over 14 cm, maar weet niet of dat de straal of diameter is van de basis plaat.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#10 Bericht door ----- »

Zo even pauze, het moment van de waarheid komt steeds dichterbij, Wat is de invloed op de afstemming ?

Het frame hangt, nu de draden zelf nog.

De beugel is zelfbouw en goed gelukt, een stuk koker van 270x8x8mm, 5mm dik aluminium. 8gaten van 10mm voor de bouten, 2 gaten (60mm en 35mm) voor de buizen. dat vervolgens doormidden geslepen.


Nu even zitten voor een bak koffie en dan de draden erin rijgen, hopelijk werkt t

Plaatjes:
Bijlagen
Hex.jpg
beugel.jpg

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#11 Bericht door PC4D »

Ga deze blijven volgen.

Hier staat mijn hexbeam plannen even in de koelkast. Voorlopig toch geen tijd. Moet wat te wensen houden.

Wel benieuwd naar je ervaringen met je mast/rotor onder het dak. Geen last van "geluid" tijdens het draaien ?
Hoe heb je de doorvoer naar buiten water dicht gemaakt ?
73 PC4D DaveDoesIT

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#12 Bericht door ----- »

Nou dat liep nog even soepel, draden hangen erin en meting is gedaan,

Geen verkeerde getallen, als ik iets moet zeggen lijkt het erop dat de resonantie freq een beetje gestegen is. maar dat is moeilijk te zeggen omdat ik geen referentie op deze locatie heb. In de wei waar ik een eerste test heb gedaan dipte de HEX wat lager (ps. ik heb bij SP7IDX de CW/DATA versie besteld)


14,000 1,7
14,188 1,35
14,350 1,44

18,068 1,13
18,140 1,1
18,168 1,11

21,000 1,12
21,000 1,12
21,450 1,19

24,890 1,4
24,919 1,39
24,990 1,44

28,000 1,29
28,333 1,22
29,700 1,81

6 meter heb ik er niet in zitten aangezien ik daar al een beam voor heb

Wat Bram PH9B ook al schreef en ik zelf ook over zat te denken is een extra beugeltje aan de bovenkant.
Dat heb ik ook gedaan met een paar beugels en een stuk draadeind. Als ik de beam bij harde wind in de wind draai (doe ik toch al altijd) dan geeft dat toch wat steun lijkt me.

Paar plaatjes
Bijlagen
top_beugel.jpg
beugel.jpg

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#13 Bericht door pg3n »

Hallo Marcel,

Mooi resultaat met deze opstelling.
Heb hier ook de Hexbeam van Waldi in gebruik met de CW/Data bedrading.
Over het algemeen is de Hexbeam breedbandig, vraag mij wel af of de SSB uitvoering veel verschil maakt.
Ter vergelijking hier mijn swr meting:

14.000 1.3
14.130 1.0
14.350 1.0

18.068 1.0
18.140 1.0
18.168 1.0

21.000 1.1
21.450 1.1

24.890 1.6
24.920 1.6
24.990 1.7

28.000 1.1
28.300 1.2
27.700 1.1

73s Peter

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#14 Bericht door PA1ZP »

Hi

waarom die hexbeam zo laag.
Logisch zou zijn de hexbeam bovenin.
Want voor HF heb je het meeste de hoogte nodig om de opstraalhoek laag te houden.

Ik dacht een 6/4 meter beam te herkennen en een 2 meter beam.
ik zou die 6/4 mtr beam eronder houden en 2 mtr beam ook.
Maar het zou kunnen dat je mastje en of maststeun de mechanische windlast niet aan kunnen, ik heb namelijk geen idee wat voor een mast en besvestiging je hebt.

Ook heb ik andere voorkeuren voor banden ik heb mijn 2 meter 10-elements yagi al lang afgegeven.
6 meter noem ik niet de magic band maar de tragic band.
je moet bijna iemand opbellen om een verbinding te maken.

Maar nogmaals dat zijn persoonlijke voorkeuren.
ik zie verder geen reden dat het niet zou werken , als er tenminste in het dak geen electrisch geleidende spullen zijn verwerkt die het richt effect van de hexbeam volledig om zeep kunnen helpen, door hun paracitaire koppeling met de hexbeam.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#15 Bericht door ----- »

Met alle respect maar je redeneert wel heel erg naar je eigen interesseren Jos. De bovenste plek is de beste plek voor elke antenne. Maar ik denk dat een 2 Meter antenne meer baat heeft bij een hoge montering dan een HF antenne.

Enkele verbindingen van dit jaar:
op 2meter: Noord ierland, Scotland, Ukraine, Jersey, Bosina en nog vele meer
op 4meter: Moldavie, Baleric islands, Canarische eilanden, Western Sahara en nog vele meer
op 6meter: Japan, zuid Korea, Venezuela, Domincaanse rep, Virgin islands, Guadaloupe, Oman en nog vele meer

Of te wel ik heb het reuze naar m'n zin op VHF en deel je mening van tragic band bepaald niet.

Voor Dave PC4D. De mast door het dak heb ik al lang en dat werkt prima. De rotor staat op rubber dempers en je hoort m wel maar het is absoluut niet hinderlijk. Je moet alles uit zetten en stil zijn wil je m horen. Op m'n site staat bij station een foto van de binnen situatie. Als doorvoer gebruik ik zo'n dakpan met een gat, wordt verkocht als antennedoorvoer. Wel heb ik een extra kap gemaakt die er overheen valt en toch kan draaien, dat is prima waterdicht.
Zal binnen kort wel eens kijken of ik daar een foto'tje van kan maken (hoewel ik hoop dat ik voorlopig niet meer t dak op hoef :wink: )

Plaats reactie