Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 17 aug 2017, 04:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 17:55 

Een hexbeam is zo'n beetje het maximum formaat wat ik op mijn landgoed kwijt kan. En aangezien mn mast afgelopen winter een knik heeft gekregen heb ik besloten niet alleen de mast maar ook de antenne te upgraden, naar een Hexbeam dus. Deze is inmiddels besteld maar heeft wel wat levertijd.

Aangezien ik ook graag op 2meter werk wilde ik de 2 meter beam graag in de top houden. Vandaar het idee om de Hexbeam halfweg op de mast te monteren.

Daar ik door de 3D printer aardig handig ben geworden in SketchUp heb ik voor de beeldvorming het idee maar eens drie dimensionaal uitgetekend. En een mooie funtie van Sketchup is dat je er ook filmpjes mee kan maken.

Ben wel benieuwd of jullie denken dat dit zo gaat werken met de mast dwars door de beam heen, ik hoop / verwacht van wel.

youtu.be/L5GPRDXz4Js

website: PG8M

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 19:37 

Hallo Marcel,

Dit zal zeker werken, kijk eens naar mijn opstelling,

de afstand tussen het onderste deel van de Hexbeam en hoogste deel verticale VHF beam is ca 1 meter.
Het is wat moeilijk te zien maar de verticale een x50 is gemonteerd op glasvezelbuis en loopt door de reflector.

Bijlagen:
DSCN1544.JPG
DSCN1544.JPG [ 891.71 KiB | 794 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 19:50 

Mooi gemaakt. Ik zou niet weten waarom het niet zou werken.

TRX: Elecraft K3 / Yaesu FT 857D
Ant: SP7IDX Hexbeam / End Fed t.b.v. 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 21:17 

Marcel,

Het enige wat ik je nog kan meegeven hou de Hex in het midden van je constructie,
anders gaat die misschien wat zwiepen en belast je zo je constructie wat teveel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 11:24 

ON5RKN schreef:
Hex in het midden van je constructie,

Dat is nu juist de uitdaging, iedereen heeft de HEX op top staan omdat je bovenop een HEX niets meer kan monteren. Maar ik wil de HEX niet boven op, daar wil ik de 2 meter beam. Vandaar de bedachte constructie.

En een sprietje er doorheen zoals jij hebt zal nog wel lukken met een zij mastje, maar ik wil een 8el longboom yagi erboven.

Hoe zie je dat dan voor je ?? Zou ik dan de mast doormidden moeten zagen en de 2meter beam op een zijbeugel zetten, dat is toch ook nooit stevig en zal de mast ook uit balans brengen.

Ik dacht het dus zo te gaan doen:

Bijlagen:
Myhexbeam.jpg
Myhexbeam.jpg [ 289.22 KiB | 667 keer bekeken ]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 13:05 

Hoi Marcel.

Ziet er goed uit. En slim bedacht.
Ik zou zelf nog een extra steuntje maken die tussen de 20/17m elementen zit. Zo dat de hex op 2 punten ondersteund word. En de antenne niet scheef kan gaan staan in de onderste steun. Simpel te doen. Hoeft niet mega zwaar te worden. 2st stoufklem en een stip van pertinax oid.
Let wel op dat het staande deel van de hex een 50ohm 'coax' is. De alu buis is de mantel en de staaf er in de binnenkern. Dus misschien voor dat je iets defenietifs maakt. Even experimenteren met de antenne op de grond. Of het effect heeft op de Swr.
Ik denk dat er wel behoorlijk wat interesse is onder de hexbeam bezitters of het gaat werken.

Leuk id. En ben echt benieuwd naar het resultaat.

Best 73 Bram PH9B

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 mei 2017, 18:50 

Bram PH9B schreef:
Ik zou zelf nog een extra steuntje maken die tussen de 20/17m elementen zit

Daar heb ik ook aan zitten denken, Het zou niet nodig zijn, want normaal heeft de hexbeam daar ook geen steunpunt.
Maar constructie technisch gezien zou een steuntje daar, de beam zeer veel steviger maken. Ga ik zeker proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 14:33 

Ik volg dit draadje. Wil ook graag e.a. boven een hex. Een van de redennen dat ik de hex nog niet besteld heb. Weet dat EAntennes aan het kijken is om e.a. erboven te maken/plaatsbaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2017, 17:28 

Ik hoop zelf ook dat het gaat lukken, edoch zal het nog even op zich laten wachten aangezien Waldi SP7IDX waar ik de hexbeam besteld heb een levertijd heeft van meerdere maanden.

Misschien is er ondertussen wel iemand die ook de HD versie van Waldi heeft en me kan vertellen wat de diameter van de basis plaat in het midden is. Ik wil graag weten wat de afstand tussen de mast en de centerpost van de beam kan/moet zijn. Wil de hex kort bij de mast houden. Heb deze vraag ook aan Waldi gesteld maar die lijkt de vraag niet goed te begrijpen, Engels is niet z'n beste taal volgens mij. Hij had het over 14 cm, maar weet niet of dat de straal of diameter is van de basis plaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur