Gebruik coax schakelaar

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Gebruik coax schakelaar

#16 Bericht door PA1FJ »

De 201 en 401 in elk geval wel.

73 Fred PA1FJ

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Gebruik coax schakelaar

#17 Bericht door PA1GVZ »

PA1FJ schreef:De 201 en 401 in elk geval wel.

73 Fred PA1FJ
Ik ga is op zoek waar ik deze een beetje voordelig kan krijgen.

Iedereen bedankt voor alle reacties in dit topic! :D

73 Gert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik coax schakelaar

#18 Bericht door PA4WK »

Op deze afbeelding kun je duidelijk zien dat het niet gebruikte contact niet alleen los geschakeld word maar ook aan massa komt te liggen
http://www.dl7vdx.com/wp-content/upload ... -CX201.jpg
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Gebruik coax schakelaar

#19 Bericht door PA8JDG »

PA4WK schreef:Op deze afbeelding kun je duidelijk zien dat het niet gebruikte contact niet alleen los geschakeld word maar ook aan massa komt te liggen
http://www.dl7vdx.com/wp-content/upload ... -CX201.jpg
Ik heb zelf helaas steeds pech heb gehad met dit soort schakelaars. Het probleem waar ik tegenaan liep is dat waar het "knopje" in de strip geklonken zit, na verloop van tijd(en ook een keer direct na de aankoop) er een overgangsweerstand ontstaat. Dus niet een overgangsweerstand van "knopje" naar SO-239 middenpen, maar één in de klink/pons zelf. Deze weerstand bedroeg bij mij soms meer dan 5 ohm. Een goede aardverbinding is daarmee meteen ook twijfelachtig geworden. Ik gebruikte de schakelaars alleen voor ontvangst, dus van doorbranden, overbelasting o.i.d. door hoog vermogen was geen sprake. Betreft een reactie tussen beide metalen. Misschien dan velen enthousiast zijn over deze switches, maar bij mij komen ze er nooit meer in...

73's

Jan, PA8JDG

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Gebruik coax schakelaar

#20 Bericht door PA4WK »

Hallo Jan,
mijn Daiwa schakelaars zijn al jaren oud maar jouw probleem herken ik niet.
Maar als de overgangsweerstand tussen het contact en de veer het probleem is zou je het probleem ook bij het contact moeten hebben wat wel in gebruik is.
Bovendien als dat het probleem is is dat eenvoudig op te lossen door het contact en de veer even door te solderen. (niet te heet maken)
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Gebruik coax schakelaar

#21 Bericht door PA8JDG »

PA4WK schreef:Hallo Jan,
mijn Daiwa schakelaars zijn al jaren oud maar jouw probleem herken ik niet.
Maar als de overgangsweerstand tussen het contact en de veer het probleem is zou je het probleem ook bij het contact moeten hebben wat wel in gebruik is.
Bovendien als dat het probleem is is dat eenvoudig op te lossen door het contact en de veer even door te solderen. (niet te heet maken)
Groet Wim PA4WK
Hallo Wim,

Klopt, ook dan had ik er last van, alleen zat het probleem aan 1 zijde. Die ene veer maakte dus slecht contact met zowel aarde(indien buiten gebruik) als met de middenpen(bij gebruik). De andere veer was wel in orde. Solderen was inderdaad een optie geweest, maar omdat het de tweede keer was dat zo'n schakelaar het hier liet afweten, liggen ze al weer enkele jaren ergens in een junk-box.

Groet,

Jan, PA8JDG

PA2S
Berichten: 401
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Gebruik coax schakelaar

#22 Bericht door PA2S »

PA1GVZ schreef:Ik heb 2 HF transceivers en 1 antenne. (Knip) Ik vraag me af als ik zend met de set die aan de antenne geschakeld is heeft dit dan geen schadelijke gevolgen voor de ontvanger ingang?

73 Gert
Beter laat dan nooit, was mijn motto...dus nog een aanvulling.

Ik gebruik sinds kort zo'n oplossing om mijn 6/4 m dualband yagi om te schakelen tussen de 6 m transceiver en de 4 m transverter. Eerder had ik twee yagi's boven elkaar (erg dicht zelfs, ca 1 meter) en zelfs daarmee had ik geen problemen, ondanks dat er nog aardig wat "overspraak" tussen de antenneas was. De schakelaar is een Diawa met "aarde" in de middenstand. Connectoren zijn N, maar met PL zal het niet veel anders zijn, verwacht ik.

Met een analyser/tracking generator kan ik tot 110 MHz meten (mijn good old veel kilo's Marconi koester ik nog steeds...). Gemeten tussen "com" en A en tussen A en B. Tot 110 MHz is de overspraak demping ruim 60 dB en tot 30 MHz zelfs ca. 70 dB. Gemeten met de niet aangesloten poort op drie manieren, kortsluiten, dummy load en open. Open geeft de beste resultaten, kortgesloten of dummy load maakt niet veel uit. Kijkend naar de constructie verbaast me dat miet, want de bewegende tongen gaan als inductielus werken als je de uitgang kortsluit of afsluit. Bij open uiteinde is er alleen capacitieve koppeling.

Bij 100 W ziet de ontvanger dus maximaal 100 uW (-10 dBm) en daar moet elke doorsnee ontvanger volgens mij zeker tegen kunnen.

Wat wel opviel was dat de demping A-B in de middenstand een stuk slechter was, maar die stand is normaal niet aan de orde.

In het geciteerde soortgelijke bericht zag ik een foto van een schakelaar van Veenstra en die ziet er HF technisch een stuk beter uit. Het ontwerp is zo gemaakt dat de impedantie redelijk constant blijft en ook is er een stuk minder koppeling tussen de poort die "uit" is en de rest. Voor HF maakt het allemaal wat minder uit, maar ik denk dat een vergelijkend warenonderzoek de Daiwa op achterstand zet, vooral op hogere frequenties. Misschien heeft Egbert PAoEJH er eens aan gemeten, ik zal hem eens vragen.

73 aan allen,

Henk, PA2S

Plaats reactie