Gebruik coax schakelaar

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Gebruik coax schakelaar

#1 Bericht door PA1GVZ »

Ik heb 2 HF transceivers en 1 antenne. Nu plug ik regelmatig de antenne om. Nu wil ik een coax schakelaar gebruiken om dit wat gemakkelijker te kunnen doen. Nu zijn er coax switches verkrijgbaar met 1x in en 2x uit. Is het mogelijk deze te gebruiken als 2x in en 1x uit? Het is een eenvoudige schakelaar dus elektrisch geen probleem. Ik vraag me af als ik zend met de set die aan de antenne geschakeld is heeft dit dan geen schadelijke gevolgen voor de ontvanger ingang van de andere set?
Zo ja, wat is dan wel een geschikte oplossing om dit te vereenvoudigen.

Alvast bedankt voor de reacties.

73 Gert

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Gebruik coax schakelaar

#2 Bericht door kenwoodts50 »

Er gaat altijd iets naar je andere TX of RX ,ik doe het nog op de oude manier .Loskoppelen en gewoon van TX wisselen,je moet maar eens verstrooid zijn ......
Groeten
Maurits
ON3MK
73,

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Gebruik coax schakelaar

#3 Bericht door PA1FJ »

Gert,

Als je b.v. een Daiwa antenne schakelaar gebruikt is dat geen probleem het niet gebruikte contact wordt naar aarde kort gesloten. Ik gebruik deze configuratie al jaren.

73 Fred PA1FJ

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Gebruik coax schakelaar

#4 Bericht door kenwoodts50 »

Met hoeveel vermogen Fred ,als ik mag vragen
Groeten
Maurits 73,

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Gebruik coax schakelaar

#5 Bericht door PA1GVZ »

kenwoodts50 schreef:Met hoeveel vermogen Fred ,als ik mag vragen
Groeten
Maurits 73,
Met 5 watt van een FT-817 zal het wel meevallen, echter met 100 watt ben ik bang dat dit problemen gaat leiden. Er zijn ook cross switches van MFJ, als je op de 2e antenne ingang een dummy load zet gaat het altijd goed.
Een eenvoudige switch is wat ik zoek.

73 Gert

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Gebruik coax schakelaar

#6 Bericht door kenwoodts50 »

5 watt is geen probleem zet je andere set dan op antenne 2 of B .Dat is altijd een optie
Groeten
Maurits

pe1hzg
Berichten: 905
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruik coax schakelaar

#7 Bericht door pe1hzg »

Ik heb de specs van een typische switch even opgezocht, De isolatie was gespecificeerd als 60dB.

Een 100W transceiver geeft, zoals de naam zegt, 50dBm. Op de andere antennepoort komt daarvan dus -10dBm uit.
Of een dergelijk vermogen (0.1 mW, 0.2Vtt @50ohm) schade geeft is niet heel waarschijnlijk,
maar het is (veel) meer als het vermogen waar ik me prettig bij zou voelen als het mijn ingangstrappen zou zijn.

Ik denk dat ik een oplossing met een patchpanel zou prefereren. Als je de constructie van sommige van die dingen ziet..

73,
Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik coax schakelaar

#8 Bericht door PA3DAT »

pe1hzg schreef:Ik heb de specs van een typische switch even opgezocht, De isolatie was gespecificeerd als 60dB.
Met de tweede transceiver-ingang aan massa, zoals bij genoemde Daiwa schakelaars, kan dat toch geen probleem zijn?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruik coax schakelaar

#9 Bericht door PA3HMP »

met een goede schakelaar als een Daiwa geeft dat geen probleem, met een namaak ding als mjf zou ik het niet zo snel doen.

ik heb bij mij er ook een Daiwa tussen zitten voor het geval ik even snel een andere set wil testen, gaat al jaren zonder problemen met 100Watt, wel natuurlijk de andere set uitzetten.

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Gebruik coax schakelaar

#10 Bericht door PA1GVZ »

PA3HMP schreef:met een goede schakelaar als een Daiwa geeft dat geen probleem, met een namaak ding als mjf zou ik het niet zo snel doen.

ik heb bij mij er ook een Daiwa tussen zitten voor het geval ik even snel een andere set wil testen, gaat al jaren zonder problemen met 100Watt, wel natuurlijk de andere set uitzetten.
Zal dat enig verschil maken met de set aan of uit?

Als ik even rond google staat er bij Daiwa niet vermeld dat de niet actieve kant aan massa wordt geschakeld. Is dit een specifiek model van Daiwa of is dit bij alle switches van dit merk het geval?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Gebruik coax schakelaar

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Gebruik coax schakelaar

#12 Bericht door PA1GVZ »

Juul - PE0GJG schreef:Een eerdere posting:


http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 34#p117033
Als ik bovenstaand topic zo lees lijkt mij een cross schakelaar 2x in 2x uit de beste oplossing. In mijn geval wordt het dan een dummy load op de 2 antenne aansluiting.
Ik vind deze types alleen maar van MFJ. Wat zou een beter alternatief zijn?

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Gebruik coax schakelaar

#13 Bericht door PA1FJ »

Ach je moet er geen drama van maken, ik gebruik al jaren voor 100 watt HF een Daiwa 2 en 4 standen die de ongebruikte aansluiting naar aarde schakelt. Wat denk je in je transceiver, het omschakelen gebeurt daar met een gewoon klein relais, ik denk dat de overspraak naar de ontvanger daar veel groter is als in een coax schakelaar! :wink:

73 Fred PA1FJ

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Gebruik coax schakelaar

#14 Bericht door PA1GVZ »

PA1FJ schreef:Ach je moet er geen drama van maken, ik gebruik al jaren voor 100 watt HF een Daiwa 2 en 4 standen die de ongebruikte aansluiting naar aarde schakelt. Wat denk je in je transceiver, het omschakelen gebeurt daar met een gewoon klein relais, ik denk dat de overspraak naar de ontvanger daar veel groter is als in een coax schakelaar! :wink:

73 Fred PA1FJ
Ja, misschien heb je wel gelijk.
Schakelen alle Daiwa's naar aarde of is dit een specifiek type? Staat er niet altijd bij vermeld.

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: Gebruik coax schakelaar

#15 Bericht door on4fra »

PA1GVZ schreef:
Met 5 watt van een FT-817 zal het wel meevallen, echter met 100 watt ben ik bang dat dit problemen gaat leiden.

73 Gert
Ik werk al enkele jaren met een FT-857 en een duplexer met aan de ene kant hf en 6m en aan de andere kant 2m en 70cm waarmee ik alles op 1 antenne CR-8900 zet. Op de hf kant zit er soms ook een cb toestelletje. Dit heeft tot hiertoe nog geen problemen gegeven...

Plaats reactie