4m/70MHz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

4m/70MHz

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik bezit een 70MHz transceiver en dat is de AT5189.
Nu heb ik ook een antenne daarvoor en dat is de AT5189A.
Je zou haast gaan beweren dat die twee bij elkaar horen, afgaand op de typenummers.

Echter, de transceiver is van het merk Anytone en de antenne is van Nevada. Beide gekocht (internetaankoop) in United Kingdom.
De bedoeling was om deze antenne op de ijzeren balkonrailing te zetten, maar dat gaat helaas niet. De magneetvoet is een beetje groot, 18cm in diameter. Dus zet ik deze sprietantenne gewoon op een metalen plaatje aluminium op de vloer :)
Omdat de plaatsing nu binnenhuis gaat worden heb ik de rubber bescherming -welke los onder de magneetvoet zit- niet nodig.
Zal vast wel een prima oplossing zijn, toch?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 4m/70MHz

#2 Bericht door PA4WK »

Ik denk omdat je het over een plaatje hebt, het aan de (te) kleine kant is.
Het zou beter zijn een metalen plaat met beugels aan je balkon hek te maken en daar de antenne op te zetten, en waarom zou je het rubber er af halen, het zit toch niemand in de weg?
Wil je het helemaal goed doen, probeer dan iets te realiseren op het dak van de flat.
Best 73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: 4m/70MHz

#3 Bericht door -Verwijderd account »

PA4WK schreef:Wil je het helemaal goed doen, probeer dan iets te realiseren op het dak van de flat.
Was dat maar net zo makkelijk als dat je het zegt.
Ik kan je alvast zeggen dat de woningbouw/VvE dit beslist niet gaan goed vinden. Vroeger deed men daar nog niet al te moeilijk over, maar tegenwoordig is dat totaal anders. De regels zijn flink strenger geworden en je moet ook officiële bevoegdheid hebben om het dak op te mogen. Heeft vooral te maken met veiligheid. En zulke regels gelden landelijk.
Ow ja, ik ben gewoon een huurder...

Een soort constructie maken aan de balkonreling en daar dan de magneetvoet op zetten. Ik heb dat zeker overwogen als een mogelijkheid, maar ik kies voor een meer praktische oplossing. Een aluminium plaatje van 50x50cm binnenhuis op de vloer leggen (vlakbij het raam) en daar de magneetvoetantenne op plaatsen. Dan is de aangegoten coaxkabel precies lang genoeg om de transceiver te bereiken. En voor lokaal/regionaal verkeer lijkt mij deze opstelling prima. Met een Wouxun porto in de hand ging het ook vanuit huis, dus dan zal het met deze magneetvoetantenne vast ook lukken :D
Voor de duidelijkheid: het is een 1/4 golf straler en het rubber matje eronder is natuurlijk alleen voor het autoblik bedoeld. Om te voorkomen dat er krasjes of andere beschadigingen op de lak komt natuurlijk.

Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 4m/70MHz

#4 Bericht door PA4WK »

Ok zelf weten
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie