80m Vertical met 4 elevated radials.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

80m Vertical met 4 elevated radials.

#1 Bericht door PA3EYC »

Afgelopen weekend is het er eindelijk van gekomen. Ik had voldoende tijd en het was mooi weer.
Ik heb een 80m vertikal opgezet m.b.v. een 18m glasfiber mast met 4 elevated radials.
Vanuit het voedingspunt gaan de radialen onder 45 graden naar ca. 3 meter hoog.
De radialen zijn getuned (Xs = 0) op 3550kHz. SWR is dan 1.1. M.a.w. de set zou direct op twee radialen kunnen worden aangesloten.
Voor de straler had ik in eerste instantie 20m draad gebruikt. Kwart golflengte van 3550kHz is ca. 21 meter. Rekening houdend met een verkortingsfactor van ca. 0,9 moest dat ruim voldoende zijn.
Niet dus. Ik moest de draad ca. 3,5m langer maken om op 3550kHz uit te komen. De draad is als een base load om de mast gedraaid net boven het voedingspunt met een spatie van ca. 10cm/winding. Xs = 0. Rs is ca. 20 Ohm. SWR = ca. 2.5. Ik heb dit even zo gelaten maar wil een hairpin match daarvoor maken.
In het voedingspunt de Current Choke die ik al had gemaakt met een demping van ca. 40dB.
De interne tuner heeft geen moeite met de SWR van 2.5.

Afgelopen weekend geluisterd tijdens de WPX contest maar hoorde een hele band voll met EU stations. Daarom in het CW deel geluisterd. Binnen EU ontvangt mijn 2x 30m dipool net zo goed of beter dan de vertical. Buitens EU doet de vertical het beter.

Iemand een verklaring dat de straler nu 23,5m en, theoretisch, veel te lang is?
Bijlagen
80m vertikal.jpg
'73, Maarten -PA3EYC-

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#2 Bericht door pe5t »

Nou ja, veel te lang?
Als ik jouw antenne modelleer kom ik op een straler van 21,9m die ik op een hoogte van 0,5m laat beginnen (dus top op 22,4m)
Met twee radialen vanaf 0,5m hoogte en eindigend op 3m hoogte, en op 20m afstand vind ik op 3550 kHz een impedantie van 18,8 + j 2 Ohm. Beide radialen resoneren dan ongeveer op 3550 kHz, en zijn inderdaad zowat 50 Ohm.
Dit is niet een vertical met een perfect niet-resonant aardnet. De lengte van de straler wordt in jouw situatie beinvloed door de lengte van de twee radialen. Die zijn door het effect van de aarde kort, mogelijk moet je dat compenseren met een wat langere straler om de zaak in resonantie te krijgen.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#3 Bericht door PA3EYC »

Hallo Kees.
Even snel gemeten. Straler begint op 45 cm van de grond. (is bovenzijde van het kastje van de choke).
De radialen beginnen ook op ca 45cm en gaan over een lengte van 4 meter onder 45 graden naar ruim 3 meter.
Daarna zijn ze nagenoeg horizontaal. De houten palen steken 3 tot 3,1m boven het maaiveld. Er zijn in totaal 4 radialen.
De uitkomst van jou berekening komt behoorlijk overeen met mijn meting. Dat geeft de burger in ieder geval moed. :D

De grond waar het antenne staat is moerassig met veel plassen maar wel zoet water.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#4 Bericht door Hans PE1KWH »

Als ik het goed lees loopt dus je radialen net vanaf de voet van de straler omhoog ?

Dan ziet de straler een extra capaciteit die moet worden gecompenseerd door meer inductie, dus meer koperdraad.

Wat zie je als voordeel om het radialen net omhoog te laten lopen i.p.v. vanaf de voet van de straler naar de echte aarde ?

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#5 Bericht door PA3EYC »

Het is een experiment met een combinatie van
Spiderbeam 80 Vertical V.1.pdf
(280.8 KiB) 230 keer gedownload
en
Tuning Elevated Radials.pdf
(233.9 KiB) 219 keer gedownload
Gisteravond VK3CWB gewerkt op 80m CW. Mijn eerste QSO ooit met VK op 80m.
Dus ik weet niet of het een ideaal antenne is maar het lijkt m.i. te werken. Dus superslecht zal die ook niet zijn HI.
Ronald Stuy PA3EWP gaf bij zijn lezing aan vaak elevated radials bij hun expedities te gebruiken. Zij zitten wel bij zout water.
Dus ik dacht: ik probeer ook eens wat.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Op http://www.k2kw.com/verticals/learning.html staat onder lesson 4 ook een stukje over de lengte van de straler die anders moet zijn bij een ander radialen net.

De veranderende capaciteit van de radialen naar de straler bepaald de resonantie frequentie van de straler.
Andersom, een radiaal laag, op de grond of elevated moet ook iedere keer een andere lengte hebben om resonant te zijn.

Leuk experiment !

Volgende experiment een phased array ?
N6BT heeft daar ook mee geexperimenteerd.
Met die spiderbeams en het veld onderaan de dijk moet dat mogelijk zijn.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 80m Vertical met 4 elevated radials.

#7 Bericht door PA3EYC »

Volgend experiment wordt waarschijnlijk een top loaded 160m Vertical met 4 elevated radials op ca 6 meter hoog op een 26m spiderpole. http://www.dj0ip.de/vertical-antennas/160m-on-26m-pole/
Daarvoor is een stuk terrein nodig van ca. 60m x 60m. Ik moet even uitmeten of ik die hier kwijt kan.
Of wat uitproberen met een 2-wire Beverage. Daarvoor ben ik de onderdelen via eBay aan het bestellen.
Aan beide heb ik in de zomer niet veel maar met dit weer is het leuker experimenteren dan in de winter.
Als het werkt hoef ik het komende winter alleen maar op te zetten en mogelijk iets fine-tunen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie