Antenne voor Alan42 multi

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bolle1961
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2017, 17:51

Antenne voor Alan42 multi

#1 Bericht door Bolle1961 »

Ik wil de standaard antenne van mijn Alan42 vervangen voor iets beters (wel portable)
Nu heb ik deze 3 gevonden :
https://www.portoshop.nl/portofoon-ante ... -1275.html
https://www.cbshop.com/27MC_radio/27Mc_ ... t_CL27_BNC
https://www.portofoonweb.nl/htx-cb2702- ... -2dbi.html deze heeft een magneetvoet, maar als ik het goed zie op de foto heeft de antenne zelf een BNC aansluiting

Geven deze een merkbare verbetering of is dat zonde van het geld en kan ik beter iets anders zoeken?

Arie aka Bolle1961
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne voor Alan42 multi

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Arie,

Welkom hier, succes met de N studie.

Als ik het goed begrijp zoek je een antenne voor op je 27mc portofoon, correct?
Wat verwacht je hiervan? Ik heb namelijk geen enkel idee hoe de activiteit daar is. Wat bereik je met de huidige antenne?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Bolle1961
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2017, 17:51

Re: Antenne voor Alan42 multi

#3 Bericht door Bolle1961 »

Klopt, een betere antenne voor mijn Alan 42

Redelijk wat aktiviteit hier (Rozenburg ZH)
Als ik langs de Waterweg zit hoor ik wat boeren, soms een station uit Maassluis? dat verbinding maakt met Hellevoetsluis (die hoor ik overigens niet). Als ik antwoord komt er geen reaktie, wss toch te ver weg voor deze porto / antenne.
Op de scanner thuis (flat, 1 hoog) 's avonds meestal Polen, geen idee of ze in Polen zitten of hier in het dorp.

Een iets groter bereik dan ik nu heb zou leuk zijn, zodat vanaf de Waterweg bv het gebied Hoek van Holland - Vlaardingen te bereiken is.
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne voor Alan42 multi

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Arie,

Zeer waarschijnlijk is het Pools wat je hoort van mensen die daar in de buurt verblijven. Ik zie nogal veel Poolse auto's met cb antennes.

Gezien de frequentie moet je niet al teveel verwachten met een andere antenne op de portofoon. Hoeveel vermogen geeft de portofoon bijvoorbeeld?

Ik zou investeren in ontvangst spulletjes voor de kortegolf en/of 2M. Zodat je alvast daar wat kan luisteren en ervaring op kan doen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#5 Bericht door PA0RAB »

Arie,
Sluit me wat antenne betreft bij Tjeerd aan
Antenne laag en de grondgolf moet het werk doen Zit je max op zo'n 15 km over land en dan moet er niks tussen zitten
Maar zeg nooit nooit .Tijdens een test met een 1,5 watts porto aan een afgestemde draadantene toch even met nieuw Zeeland gewerkt Verder gaat niet
Die Polen die je hoort zijn meestal uit Polen zelf.Ze zitten zogezegd op de eerste hop
Naast de grondgolf is er ook een ruimtegolf Die kan weerkaatsen tenen de inossfeer en weer de aarde bereiken Wordt weer teruggekaatst en zo hop je over de áarde rond
Dat is ook de reden dat je vaak Italianen Spanjaarden Bierbeiers en ex Yugoslaven hoort naast Russen en Balten
De Polen die rond Brielle in de kassen werken hebben onderling contact en soms naar Thuis
Rozenburg > H,sluis lijkt mij voor een grondgolf verbinding wel heel moeilijk k Heb al in het verleden moeite met Rozenburg gehad De afstand is aardig dichtbij die genoemde 15 km grondgolf hemelsbreed.
Alvorens je je geld spendeert aan een CB antenne kun je beter even wat goedkoop experimenteren met antennes en dat later met N ook goed werkt of door solider spul kan worden vervangen.
Snuffel in de antenne rubriek eens naar 1/2 golf antennes ringkern afstem C en een lengte tweelingsnoer pvcpijp lasstukken als isolatoreitje wat tijd en je kunt met een smile zeggen zelfgemaakt is leuker dan zelf gekocht.
k Kan wel zeggen hoe en wat je moet doen ,maar met zelf zoeken en ervaren leer je veel meer
55 en 73 de Ruud PA0RAB, Brielle tegenover Plusmarkt
Bij vragen kun je vragen

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne voor Alan42 multi

#6 Bericht door PA3DJS »

Vergeet die korte sprietjes als je enige bereiksverbetering wilt hebben. Wil je toch een spriet rechtstreeks op de porto, pak dan de langste. Bedenk wel dat het voor de plug op de porto niet zo best is.

Voor thuis:
Ik neem aan dat het balkon een metalen hekwerk heeft. Zo ja, dat kun je mooi als tegencapaciteit gebruiken voor een kwartgolf antenne. Je zult vanaf het hek tot aan het balkon van de bovenburen geen 2.7 m hebben, maar dan laat je het bovenste stuk gewoon horizontaal lopen (zo'n 30 cm bij het beton vandaan).

De binnengeleider van de coaxkabel gaat naar de draad, en de buitengeleider (het haar) moet elektrisch aan het hek vastzitten.

Investeer in een SWR meter en een paar tussenkabeltjes, die heb je nodig om experimenteel de juiste lengte te bepalen.

Ik ben ruimdenkend v.w.b. portable... Een 7 m glasfiber (dus geen carbon) insteekhengel met daaraan een eindgevoede halve golf draadantenne is voor mij ook portabel. Waarom die halve golf? dan heb je nagenoeg geen tegencapaciteit/ground nodig en dan gaat het meeste vermogen de lucht in (in plaats van dat het je arm/hand verwarmt).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#7 Bericht door PA0RAB »

Arie en Wim
Arie ik beschouw Wim als een soort Goeroe , een schat aan kennis Theoretisch en kan die goed vertalennaar de praktijk vertalen (Wim houd je schoenen in de gaten :wink: )

55 en 73 de Ruud PA0RAB
wil wel verder maar straks komen zoon en moeders van werk terug en hebben trek in prak

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne voor Alan42 multi

#8 Bericht door PA3DJS »

PA0RAB schreef:Arie en Wim
Arie ik beschouw Wim als een soort Goeroe , een schat aan kennis Theoretisch en kan die goed vertalennaar de praktijk vertalen (Wim houd je schoenen in de gaten :wink: )

55 en 73 de Ruud PA0RAB
wil wel verder maar straks komen zoon en moeders van werk terug en hebben trek in prak
Ik ben niet zo van Goeroe's en Religie, maar dat wist je wellicht al. Wat schoenen betreft, ik kom net uit de tuin, en doorgaans loop ik buiten op slippers en binnen op sokken. Het naast mijn schoenen lopen zou eventueel kunnen gebeuren als ik veiligheidschoenen aan heb....

Over mijn mams, dat is toevallig, daar ga ik nu heen (omdat die nu niet naar mij kan komen).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#9 Bericht door PA0RAB »

Wim , als ik struikel over die dingen van zoonlief is het me moeilijk voor te stellen dat je naast die sloffen kunt lopen met al die veiligheidslagen en extra versterkingen. Hij heeft er 3 paar hoge temp,zuur bestendig en extra grip op gladde ondergrond
Dus geen snelle respons maar tijd nemen voor persoonlijke veiligheid

Tjeerd Waarschijnlijk heb ik een andere variant van het Lighthous virus
Als ex wadloopgids waren licht- en geluidsignalen bij avond en nachttochten belangrijke orientatie middelen
Daarbij was menige toren ook luisterpost
De Noord Hinder in H sluis ken ik evenals de witte vuurtoren
De Brandaris op Skilge geldt als oudste vuurtoren, maar eerder waren er al echte vuurtorens
De toren van Goederede had die functie bovenin brandde een vuur als baken
Ook de ingang van de Oude Maasmond - Nu Brielse meer - kende een vuurbaken waar ook regelmatig een ploeg actief is tijdens de lighthouse meeting
Uit de 13e eeuw is me verteld -dat is ouder dan de Brandaris
Het torentje van Vlieland ken ik door mil diensttijd
Ik was toen in 1967 vredescentralist op de telefooncentrale van de Vliehors maar deed veel meer door opleiding en andere ervaringen
Een van m'n taken was de restauratie van die verwaarloosde telefooncentrale door m'n voorganger De officiele weg van een reparatie aanvragen duurde veel te lang Kon het zelf wel Pa had het me al in de kleutertijd geleerd en als schooljongen mee om telefooncentrales te slopen en de spullen reparen om te hergebruiken De telefooncentrale van het Frieze verzet stond bij ons op zolder
Zo had toen in 1967 de vuurtoren een slechte telefoonverbinding met het dorp en de Wal Zoals het op een dorp gaat ieder kent iedereen kwam het verzoek of ik die telefoon kon maken
Via Pa en z'n collega in Franeker had ik een voorraadje reserve onderdelen opgebouwd buiten de officiele weg om Dus op een vrijedag en na schooltijd - gaf ook nog les als onderwijzer aan de dorpsschool onder de vuurtoren - het nicrofoonelement vervangen Door een Rijks Luchtvaart dient ding en iedereen weer blij
Dus je foto van Vlielands toren aandachtig bekeken . Helaas het enige herkenbare was de waddijk
Zoveel is er in die 40 jaar veranderd
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Antenne voor Alan42 multi

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ruud,

Je dwaalt nu wat af. Maar inderdaad, vuurtorens is ook een passie van mij. In 2008 op de vuurtoren van Vlieland gezet, Lighthouse weekend.

Nu weer on topic!
:D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#11 Bericht door PA0RAB »

Tjeerd je vermaning begrepen
Nog een ding dan op de grens
Voor de dijkknik richting dorp woont/de de postbode
Ook een zendeling call kwijt maar de menige babbel niet
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Bolle1961
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2017, 17:51

Re: Antenne voor Alan42 multi

#12 Bericht door Bolle1961 »

Ok, bedankt voor de tips, ben wijzer geworden :
Liever geen grote spriet op e porto ivm kwesbaarheid ansluiting porto
Op het balkon een kwart golf, ik neem aan dat ik daar een magneetvoet antenne voor een auto voor kan gebruiken?

Arie aka Bolle1961
Yupiteru MVT-7100, Commtel COM205, Alan 42 Multi

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#13 Bericht door PA0RAB »

Bolle ,magneet voet kan ,maar kost enige pegels.Daarbij kunnen die dingen niet de lengte- en de moment- zeg hefboomkracht der lengte verdragen Kijk eens op de site van SMoVPO rubriek antennes daar staat er eentje. Materiaal kun je halen bij de DIY in de Emmastraat Je maakt dan ook een ding voor later
73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Antenne voor Alan42 multi

#14 Bericht door PA0RAB »

Bolle, 'k Zie dat een deel van de respons is weggevallen
SWR meters zijn goed zelf te maken en is nog leerzaam ook
Dan had ik je verwezen naar de site van Larry SM0VPO die een balkon antenne heeft gemaakt
Het rekenwerk bij 1/2 of 1/4 golf
golflengte is lichtsnelheid:frequentie >> 300/f (MHz)
1/2 golf dus 150/f
1/4 golf 75/f
Stroom door draad/buis werkt magnetisch veld op die de stroom tegenwerkt. Voor wisselstroom is dan de stroom eerder bij zijn volgende 0 doorgang De geleider wordt dus korter
voor een blanke geleider geldt meestal 0,95 en voor geisoleerd 0,92
Kijk eerst maar op de site van Larry.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie