Outback antenne's aanboord

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Outback antenne's aanboord

#1 Bericht door pi314 »

Hallo Allemaal

Voor het gebruik op een vrachtschip.

Ik heb nu 2 outback antennes. De laatste 2000 in Rosmalen gekocht omdat de 1899 niet tunebaar was op 80 meter. Ik dacht altijd dat er vocht in de spoel zat. Maar de nieuwe is ook niet tunebaar met een tuner voor 80 meter

Gisteren de swr dippen gevonden op 2,6 mhz en 2,750 Mhz voor de antennes.

De antenne staat op een schuin rvs mastje van 2 m lang en 1 meter boven het ijzer van de woning. Ik heb ook plat ca 10 cm hoog geprobeerd en de minimum swr is 4
Bijlagen
20170317_155121.jpg

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Outback antenne's aanboord

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Thijs,

Verwacht geen wonderen met deze antenne.
Als je deze enigszins op 80M wil gebruiken kan je de antenne het beste op het metalen dek (aardvlak) zetten, magneetvoet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#3 Bericht door pi314 »

Ik weet het dat het geen wonder sprietjes is. Maar zelfs deze schraapt de bruggen al schoon. Ik vind het alleen zo vreemd dat ze zo laag in resonantie zijn

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Outback antenne's aanboord

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik denk dat die antennes, op dat mastje van een meter, te weinig massa (grondvlak) hebben. Op het dak van mijn
bus zet ik de Atas-antenne (Yaesu-spriet met ingebouwde tuner) gewoon in een voetje op het dak. Dat werkt goed
van 40m t/m 70cm.

Geen magneetvoet gebruiken op de lage banden: de magneet zorgt voor onvoldoende grondvlak voor 40m, om over
80m maar te zwijgen. De Atas liet zich niet op 40m afstemmen op een magneetvoet. De ingebouwde tuner draaide
steeds over het swr-minimum heen. Nu, op een vast voet, geen probleem meer.

Een hele goede antenne voor jou: kwart-golf draden in een hengel van circa 10m lengte. In het staal van het schip
zet je een amphenol-voetje (so-239), de op maat geknipte kwartgolfdraad met een bananestekker steek je in het
gat van dat voetje. Het staal van het schip is je tegencapaciteit. Geen tuner nodig, werkt perfect!
Daar kun je uiteraard niet mee varen, maar als je voor de wal ligt is dat een perfecte oplossing.

Zo heb ik kwartgolfdraadjes voor de 10, 12, 15, 17, 20, 30 en 40meterband. De stekker gaat in het voetje achterop
mijn kampeerbus:

http://www.aloys.nl/radioweekend-ommen.html

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Outback antenne's aanboord

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef:Geen magneetvoet gebruiken op de lage banden: de magneet zorgt voor onvoldoende grondvlak voor 40m, om over
80m maar te zwijgen. De Atas liet zich niet op 40m afstemmen op een magneetvoet. De ingebouwde tuner draaide
steeds over het swr-minimum heen. Nu, op een vast voet, geen probleem meer.

Zo leer ik ook weer. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#6 Bericht door pi314 »

Ik probeer de antennes een beetje te beperken (XYL). Heb er al 4 in het mastje staan 2 x vhf +AIS en een voor amateur gebruik. Meestal met losse sprieten.

40 meter en hoger werkt met een autotuner. Toch CX, YY, YC gehaald in jt65. Maar ik merk wel dat hij vlak afstraalt

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Outback antenne's aanboord

#7 Bericht door PA3DAT »

Zo'n hengel met een paar spanbandjes heb je in no-time staan, en ook heel snel weer opgeruimd. En je zult versteld staan
van de resultaten, vergeleken met die veel te korte sprietjes... :D

Misschien voor in het weekend of zo?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#8 Bericht door pi314 »

95% van mijn verbindingen maak ik varend. Als we stil liggen hebben we andere dingen te doen.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Outback antenne's aanboord

#9 Bericht door ON5RKN »

veel geld voor iets wat niet werkt...

Een oude cb-whip, deze iets lager maken tot een 9 tal meter een 9:1 un/un en een draadje overboord om een mooie
counterpoise te bekomen en je bent vertrokken.
Dit alles is in een minimum van tijd operationeel en gegarandeerd zul je succes boeken.

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#10 Bericht door pi314 »

ON5RKN schreef:veel geld voor iets wat niet werkt...

Een oude cb-whip, deze iets lager maken tot een 9 tal meter een 9:1 un/un en een draadje overboord om een mooie
counterpoise te bekomen en je bent vertrokken.
Dit alles is in een minimum van tijd operationeel en gegarandeerd zul je succes boeken.

Draadje overboord zal wel niet hoeven met > 400m2 oppervlak van staal. Denk dat die antenne (spoel) daarom zo laag resoneert

Eigenlijk bevindt zich zo'n 400 ton staal zich binnen 35 meter van de antenne

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Outback antenne's aanboord

#11 Bericht door pa0ejh »

Er is ook nog de MFJ1675T Monoband antenne voor 80m, kost iets van 30 Euro...

Zal op je schip toch wel ergens een plaatsje voor zijn, is 2,16m lang, de onderste helft is Fiberglas
en daarop zit nog een verstelbare spriet...

Antenne heeft 3/8 draad aan de voet, er is ook een bevestiging voor, de MFJ342T.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Outback antenne's aanboord

#12 Bericht door PA0RAB »

Thijs,
kMoet terug naar omstreeks 1968 naar de experimenten tbv de zich ontwikkelende wadloopsport
Veiligheid goed contact met de wal en hulpdiensten. Veel antennes en radio's geprobeerd.

Zo herinner ik me een sloepnoodzender met een antenne ,die veel lijkt op de outback antenne
Jawel de basis was de vishengel van Alloys Niet in maar om de buitenkant gedraaid en af te stemmen met een kassie belazer met daarin een glasvelspoel met flink wat litze als spoel en in die spoel 3 blokken ijzerpoeder die je in en uit kon draaien . Uiteraard had deze tuner een swr meter imp brug met stroomtrafo
Als ik de foto's van Veenstra bekijk zie ik veel bekends aan dat outbacksysteem .waar ik op de rugzak mee over het wad liep
De variabele spoel lijkt op de foto's op de spoel met aftakkingen
Nu bestaat er ook een antenne voor op de rugzak van PA3FBK (google op de call)
Ook spoel met aftakkingen met verstelbare bovenlengte whipantenne
Wat ik me herinner is dat deze antennes op de garnalenschuiten anders reageerdendan op de veerpont of de rugzak.
Zelfs klei zand en zoutwater tij had invloed
In noodsituaties kun je niet een leek die antennes laten afstemmen dus die sloepen noodzenders werden dan ook uit de rugzak gehaald en vervangen door VHF marifoon Nog steeds een zware joekel
De noodzender gebruikte dus een variabele spoel om de antennelengte te beinvloeden en had een aftak mogelijkheid voor de impedantie'
Ik herinner me ook een systeem dat de afstemming een L netwerk was- spoel tussen kabel en antenne met een C naar aarde De antenne een vishengel zo'n jongens ding met een stuk tweeling erom gedraaid.
Ergens blijkt dus je antenne te lang Het eind boven de spoel verkorten of de spoelinductie kleiner
maken.Afknippen kan wel maar bijzagen niet HII
55 en 73 de Ruud PA0RAB

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#13 Bericht door pi314 »

Ik had de bovenste 3 spoelen al overbrugd met instel draadje. Maar dat gaf weinig verschil. Ga als het lukt morgen wel weer eens verder meten

Misschien een paar extra windingen erbij en een 160 meter spriet :D

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Outback antenne's aanboord

#14 Bericht door sottezero »

als je 40 meter boot hebt, zou ik een hyendfed draadantenne doen.
werkt als een trein, geen gezeik met massa

pi314
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2017, 19:00
Roepletters: pa4th

Re: Outback antenne's aanboord

#15 Bericht door pi314 »

Klopt maar dan moet de voor mast omhoog voor de hoogte. En die is er meestal niet. Deze reis moeten we onder bruggen van 3,8 meter doorvaar hoogte door. En dat lukt al niet zoals het antenne mastje nu staat. Maar in holland gaat het op bepaalde trajecten

Thijs
www.picaro.nl

Plaats reactie