GRID antennes koppelen EN configureren

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

GRID antennes koppelen EN configureren

#1 Bericht door PC1L »

https://www.amazon.com/Premiertek-Direc ... 21&sr=8-14

Hoe kan ik het beste twee van deze grid antennes koppelen ? Is er toch een bepaalde onderlinge afstand aan te bevelen ? En hoe de coax aan te sluiten ? De radio waves moeten RHCP zijn. ( LHCP 'in / op de grid ? ). Goede raad en tips zijn welkom :).

Dank voor antwoord,

PC1L.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#2 Bericht door pe1cmo »

gewoon een goede parabool met straler nemen.
Stackafstand is kleiner dan de afstand tussen de stralers in de grid antenne
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#3 Bericht door PC1L »

Tnx re. Dat wil ik best doen hoor no prpblem. Het moet wel op een rotor combi gemonteerd kunnen worden ( satelliet ).

Misschien kun je nog iets schrijven over de verschillen tussen GRID en parabool ? De voor en nadelen ? Ik heb geen ervaring met GRID antennes maar had de indruk dat ze compact en toch effectief kunnen zijn. Ik probeer er zonder er eentje te testen meer te weten te komen hi.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#4 Bericht door pe1cmo »

De grid is een vorm van een parabool, echter van spuit aluminium. Werkt hetzelfde, alleen die straler is lineair en van 2400 - 2500 MHz
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#5 Bericht door PC1L »

Ja, inderdaad een afgeleide van de parabool. Uit de natuurkunde is de parabool mijn favoriete antenne, bijna ideaal te noemen. Onder fysieke condities binnen onze dimensies hi uiteraard :lol: Heb alle berekeningen en dergelijke ermee gedaan, maar de GRID was mij niet bekend.

De optredende kaustische lijn en dus ook de daarmee samenhangnde voorkomende sferische abberatie zijn zeer goed te berekenen en te 'handlen' :)

Voor de rest de V/A en gain subliem te noemen.

Maar mijn gedachte was dat men de GRID ( met de klemtoon op afgeleide ) zodanig aangepast / verbeterd heeft dat met voordeel in dit geval er een paar gekoppeld op een rotor combi te zetten waren en QRV ermee. Twee GRIDS op zo'n combi is makkelijk te construeren en stabiel is dat in mechanisch opzicht ook. Twee stuks geeft al zo'n 25 dB .. bij ca 1 meter breedte dacht ik te zien. Het spuit ALU zal wel diverse nadelen met zich brengen etc.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren - aanvulling

#6 Bericht door PC1L »

Aanvulling

Uiteraard was ik niet op de hoogte v h feit dat bij een GRID alleen maar lineaire polarisaties mogelijk zijn. Dat is wel jammer zeg :(

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#7 Bericht door PA3DJS »

Als je zo'n grid parabool zo plaatst dat het grid verticaal staat (zeg maar kromme staven staan verticaal), dan werkt het grid alleen als reflector voor verticaal gepolariseerde golven. Als je een horizontaal gepolariseerde belichter plaatst, gaan je golven er gewoon doorheen.

Als je een circulair gepolariseerde belichter wilt gebruiken, heb je op zijn minst een gaasreflector nodig (dus zowel draden die verticaal als horizontaal lopen).

De oude "luxaflex" zonwering met horizontale alu stroken laat heel goed verticaal gepolariseerd veld door, maar horizontaal gepolariseerd veld wordt flink gereflecteerd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#8 Bericht door PC1L »

PA3DJS schreef: 08 jul 2022, 10:56 Als je zo'n grid parabool zo plaatst dat het grid verticaal staat (zeg maar kromme staven staan verticaal), dan werkt het grid alleen als reflector voor verticaal gepolariseerde golven. Als je een horizontaal gepolariseerde belichter plaatst, gaan je golven er gewoon doorheen.
Vraag mij af of ik twee GRID parabooltjes ( op een rotor combi ) plaatsen kan net zoals dat bij twee yagi's gebeurt. En dan ook circulair polariseren met een phasing harness en een grid horizontaal, de ander verticaal. Als dat zou kunnen ook nog de onderlinge afstand uitvinden.
PA3DJS schreef: 08 jul 2022, 10:56Als je een circulair gepolariseerde belichter wilt gebruiken, heb je op zijn minst een gaasreflector nodig (dus zowel draden die verticaal als horizontaal lopen).

De oude "luxaflex" zonwering met horizontale alu stroken laat heel goed verticaal gepolariseerd veld door, maar horizontaal gepolariseerd veld wordt flink gereflecteerd.
Inderdaad. Dat is duidelijk.

En nog iets, als ik een RHCP signaal van een satelliet wil ontvangen ( een snelle sat een Leo, bv ISS ), en ik werk met een grid combinatie van twee stuks resulterend verticaal, dan heb ik het volle voordeel van de grid ( -3 dB + 3 dB = 0 dB ) gekoppeld aan de compacte opbouw in fysieke zin. De gain liegt er dan niet om, is meer dan voldoende dan. Bij die compacte opbouw dus.

Maar ik weet niet of je grid antennes zo kan gebruiken. Ik weet ook niet of jij dat misschien eens zo gedaan hebt. In geval ja, houden we ons aanbevolen voor info/hints/tips :D hi.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#9 Bericht door PA3DJS »

In eerste instantie dacht ik dat het om een vaste verbinding (zeg maar point to point) zou gaan.


RHCP met twee losse antennes
Als het je lukt om goed gericht te blijven, kun je RHCP maken met twee antennes naast elkaar.

Volgens de datasheet hebben ze een HPBW van 10..14 graden, dan mag je zo'n 3 graden mis zitten (kijkende naar de bundelbreedten).

Het midden van de antennes zal minimaal 0.85 m uit elkaar komen. Als je niet goed richt, komt het signaal van de ene antenne eerder aan dan dat van de andere, en dan gaat je circulaire polarisatie niet goed meer. Als je een kwart lambda weglengte verschil hebt (31 mm), is er van de circulaire polarisatie niets meer over omdat je reeds een kwart lambda in je phasing harness hebt zitten.

31 mm weglengte verschil heb je als je 2 graden ernaast richt. Het richten moet dus echt goed gaan als die RHCP van doorslaggevend belang is.

Twee antennes met gelijke polarisatie koppelen.
Ja dat kan. Als je ze tegen elkaar zet, naast elkaar, zit het midden van de antennes 0.62 m uit elkaar (dan zijn ze horizontaal gepolariseerd omdat het grid dan horizontaal ligt). De eerste nul zit dan 5.7 graden links en 5.7 graden rechts van de hoofdrichting. De -3 dB punten zullen dan ongeveer 2.5 graden links en 2.5 graden rechts van de hoofdrichting liggen (dus HPBW = 5 graden). In het verticale vlak verandert de bundelbreedte niet omdat je in dit voorbeeld naast elkaar stacked.

het wordt wel experimenteren, vanwege dat als je ze zo dicht bij elkaar hebt staan, de ene antenne wat zal stralen tegen/in de schotel van de andere.

Over de afstand tussen de antennes
Hoe groter, hoe beroerder het wordt. Je bent je RHCP eerder kwijt bij beetje richtfout

Als de afstand verdubbelt, komen de nullen in het stralingsdiagram twee keer zo dicht bij elkaar te liggen. Een beetje richtfout wordt dus eerder zichtbaar/hoorbaar. Je krijgt zogenaamde grating lobes, en dat is irritant als je met de hand gaat zoeken/richten. Het kan dan zijn dat je in een zijblob zit wat je niet in de gaten hebt.

Ik heb nooit twee lineair gepolariseerde schotels gebruikt zoals we dat hier bespreken.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#10 Bericht door PC1L »

Met dank voor de uitvoerige info :-).. dat is een mooi begin v h avontuur met twee GRIDS.

En enkele opmerkingen nog :
PA3DJS schreef: 09 jul 2022, 12:02Het midden van de antennes zal minimaal 0.85 m uit elkaar komen. Als je niet goed richt, komt het signaal van de ene antenne eerder aan dan dat van de andere, en dan gaat je circulaire polarisatie niet goed meer. Als je een kwart lambda weglengte verschil hebt (31 mm), is er van de circulaire polarisatie niets meer over omdat je reeds een kwart lambda in je phasing harness hebt zitten.

31 mm weglengte verschil heb je als je 2 graden ernaast richt. Het richten moet dus echt goed gaan als die RHCP van doorslaggevend belang is.
Ja, dat is inderdaad kritiek bij skewed orientation antenna's, al snel is de toelaatbare squint ( fout ) hoek overschreden. Op SHF zeer snel.
PA3DJS schreef: 09 jul 2022, 12:02Twee antennes met gelijke polarisatie koppelen.
Ja dat kan. Als je ze tegen elkaar zet, naast elkaar, zit het midden van de antennes 0.62 m uit elkaar (dan zijn ze horizontaal gepolariseerd omdat het grid dan horizontaal ligt). De eerste nul zit dan 5.7 graden links en 5.7 graden rechts van de hoofdrichting. De -3 dB punten zullen dan ongeveer 2.5 graden links en 2.5 graden rechts van de hoofdrichting liggen (dus HPBW = 5 graden). In het verticale vlak verandert de bundelbreedte niet omdat je in dit voorbeeld naast elkaar stacked.

het wordt wel experimenteren, vanwege dat als je ze zo dicht bij elkaar hebt staan, de ene antenne wat zal stralen tegen/in de schotel van de andere.
Hier gaat het dan dus over lineaire polarisatie en verticaal plaatsen is dan geen probleem. Mechanisch is dat hier in verband met een van de constructies ook te prefereren in geval bij lineaire polarisatie.

PA3DJS schreef: 09 jul 2022, 12:02Over de afstand tussen de antennes
Hoe groter, hoe beroerder het wordt. Je bent je RHCP eerder kwijt bij beetje richtfout
Op 13 zal de squinthoek inderdaad wel onpraktische vormen aannemen ..
PA3DJS schreef: 09 jul 2022, 12:02Als de afstand verdubbelt, komen de nullen in het stralingsdiagram twee keer zo dicht bij elkaar te liggen. Een beetje richtfout wordt dus eerder zichtbaar/hoorbaar. Je krijgt zogenaamde grating lobes, en dat is irritant als je met de hand gaat zoeken/richten. Het kan dan zijn dat je in een zijblob zit wat je niet in de gaten hebt.

Ik heb nooit twee lineair gepolariseerde schotels gebruikt zoals we dat hier bespreken.
Ik heb heb het zelden gezien .. weet niet of dat hier werkelijk het geval is https://www.youtube.com/watch?v=ez4iPlvWtWE

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#11 Bericht door PA3DJS »

Ik ging in mijn vorige bijdrage even uit van 13 cm (eigenlijk 12.5 cm...). In jouw voorbeeldvideo zie ik 23 cm staan.

Ja, de opstelling die ik in gedachte had voor lineaire polarisatie, is zoals in zijn antenneopstelling in het begin van de video (dus horizontale polarisatie).

Voor CP moet je een van de antennes een kwartslag draaien, en dan gaan de centers verder uit elkaar. Bij een kleine richtfout wordt je CP dan een stuk minder, of in het geheel verdwijnt (en je met scheefstaande lineaire polarisatie achterblijft).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: GRID antennes koppelen EN configureren

#12 Bericht door PC1L »

Duidelijk zo. Nog even verder orienteren tav de mogelijkheden * en dan opstarten ermee. Inderdaad bedoeld voor 13 cm, ondanks de voorbeeld video hi. Kon zo snel niks anders vinden.

* Misschien zal het aantrekkelijk blijken te zijn om met twee grids ( lineair, verticaal ) een RHCP satelliet signaal te gaan ontvangen, te denken ook aan de omloopsnelheid ( LEO bv ISS, indien dit laatste ooit nog van toepassing zal zijn : DATV ( 13 of 23 cm ) .. hoe dan ook, ondanks de snelheid is zo'n type 3 link ( LP-CP ) wel te doen hi.

Als er LP gezonden kan worden en de sat is voor ontvangst ook uitgerust met CP antenne is het helemaal interessant.

Plaats reactie