Polarisatie GSM antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
aheus
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2017, 10:22

Polarisatie GSM antennes

#1 Bericht door aheus »

Beste Ham's, dit is misschien niet helemaal een amateur onderwerp, maar ik weet dat (veel) zendamateurs werkzaam zijn in deze branche zeg maar.
OK, nu m'n vraag: een kennis zit in een gebied waar nauwelijks GSM dekking is, dus dacht ik aan een Yagi, log-priodiek (zeg maar de "long-wing" uit de TV tijd) of voor twee banden. Die antennes zijn gewoon te koop, dat is niet het probleem.
Maar wat ik niet weet is de polarisatie. Het zal zeker niet horizontaal zijn, maar of het "echt" verticaal is? Ik heb ook wel ergens iets gelezen over +45 of -45, lijkt me ook wel iets, want je hebt je mobieltje niet vaak kaarsrecht omhoog (wat verticaal zou vereisen).
Dus wat is wijsheid? Gewoon verticaal monteren of toch 45 graden, en dan - of +, wat dat ook moge betekenen.
Ik hoor graag.
Vriendelijke groet,
Anton

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Polarisatie GSM antennes

#2 Bericht door pe1cmo »

De antennes zijn diversity, dus twee antennes die het signaal ontvangen en dat gaat een diversity ontvanger in die bepaald welk signaal het beste is.

De meeste antennes bestaan uit vele dipoolgroepen met reflector, waarvan de ene helft -45 graden is, de andere helft +45 graden.

Door reflecties treden polarisatie verschuivingen op. Verticaal uitgezonden zou zelfs horizontaal binnen kunnen komen. Een paar jaar terug hebben ze in den Haag een test gedaan.
Op 210 MHz liep een radio verslaggever door de stad richting paleis Noordeinde, waarbij de ontvanger op de tweede kamer stond met alleen een verticale antenne. Ook de zender had een verticale antenne. Met een 10 Watt zender was het bereik maximaal paleis Noordeinde, daar kwamen de eerste ruisvlagen door het geluid heen. (Breedband audio)
Nadat bij de ontvanger een tweede maar dan horizontaal gepolariseerde antenne was gezet, en de ontvanger in diversity mode, heeft men dat stuk nog een keer gelopen, en het was nu helder zonder ruisdipjes. Men kon zelfs ruim 2x zo ver wandelen, iets wat daarvoor niet ging. Het geluid bleef spatzuiver. De technicus bij de ontvanger kon duidelijk zien dat in de helft van de tijd het horizontaal beter binnen kwam dan verticaal, en de andere helft van de tijd verticaal.

Bijkomend verschil is, de tweede test was niet met 10 Watt, maar 400 mWatt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

aheus
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2017, 10:22

Re: Polarisatie GSM antennes

#3 Bericht door aheus »

@pe1cmo,

Dank voor de leerzame uiteenzetting.
Wat zou je adviseren voor m'n kennis? Gewoon verticaal of ook iets van 45 gr?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Polarisatie GSM antennes

#4 Bericht door pe1cmo »

Een kleine beam richting de mast, gewoon verticaal houden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie