Pa0fri loop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
lofty
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:47

Pa0fri loop

#1 Bericht door lofty »

Beste allemaal,

Heeft iemand van u de actieve magnetic loop van Pa0fri getest?
Zo ja hoe ver kan hij naar beneden ontvangen, ik bedoel in de lange en middengolf en met welk resultaat?
De frequenties boven 30mHz zou ik liefst afknippen, maar als ik een laagdoorlaat voor de loop zet wordt die dan niet instabiel?
Ik dacht van de antenne te bouwen van zodra het wat warmer wordt, en intussen eens hier te luisteren.

Met hoop op uw lichten die schijnen in deze donkere tijd.

Dank ik u,

Marcel

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Pa0fri loop

#2 Bericht door PA0RAB »

Lofty
Neem een antenne, in dit geval een grote afgestemde spoel, zet er een breedband versterker achter
Zie daar de Frits PA0FRI gedachte
Eerder de gewone loopantenne met wat versterking gedachte
Wanneer je een iets korter 1/4 golf stuk rondbuigt krijg je een grote spoel die je met een condensator kunt afstemmen Afhankelijk van de condensator heb je een bepaald bereik 'Wil je hoger of lager >> vergroot of verklein dan de zeg winding van de spoel/loop
Die spoel kun je ook op verschillende manieren aansturen Google maar op loopantennes en loopantenne berekening
Poog het systeem en werking ter begrijpen en je kunt zo je eigen idee er in verwerken tot een tevreden werkend ding
succes en 73 de Ruud PA0RAB
Frits is niet te beroerd om je verder te helpen via PB ,maar wel eerst zelf je best doen en gericht vragen

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#3 Bericht door PE2AAB »

Ik denk PA0FRI zélf :-)

Hij leest mee op dit forum dus zal ongetwijfeld reageren
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

lofty
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:47

Re: Pa0fri loop

#4 Bericht door lofty »

Beste beantwoorders, bedankt!

Heb al wel enkele loops voor middengolf gebouwd in de tijd toen de dieren spraken en er weinig storing was.
Woonde toen in een bakstenen huis maar nu in een betonbouw met veeel ijzer dus moet de antenne buiten. De vroegere loops werkten perfect binnen, en heb daar ooit veel US en zelf Bermuda mee gehoord.
Al de harde waren voor de antenne van PA0fri liggen klaar dus zal ik zelf de test doen en nog iets laten weten kwestie van LG en mg.

Grts en 73 de mgo!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#5 Bericht door PA0FRI »

lofty schreef:Beste allemaal, Heeft iemand van u de actieve magnetic loop van Pa0fri getest? Zo ja hoe ver kan hij naar beneden ontvangen, ik bedoel in de lange en middengolf en met welk resultaat?
Het is geen PAØFRI loop. Hoewel PA3GZK en ik veel samen experimenteren en resultaten uitwisselen, is de loop uitsluitend een PA3GZK ontwerp. Hij krijgt ook veel enthousiaste reacties uit binnen en buitenland. De loop doet het laag bij de grond (50 cm hoogte) ook goed, maar zoals het met veel antennes geldt: hoe hoger hoe beter. Bij mij ontvangt de antenne op 1.70 m hoogte van VLF tot en met UHF. Sommigen zetten een nog een band-pass filter tussen RX en ANT om bepaalde frequentie te onderdrukken of uit te filteren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

lofty
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:47

Re: Pa0fri loop

#6 Bericht door lofty »

Beste Pa0fri,

Dat was een klaar en duidelijk antwoord, zelf ga ik regelmatig op uw site kijken en sta steeds weer in bewondering voor uw kennis.
Gebruik hier twee R500 van kenwood en stukje draad van ongeveer 12m met de kent aanpasser, resultaten zijn goed, maaaar dan mag mijn buur zijn plc bucht niet gebruiken. Wilde ook de miniwhip gebruiken maar die brengt nog meer qrm / qrn binnen.

In ieder geval bedankt voor de reactie!

73 Marcel

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#7 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef: Het is geen PAØFRI loop. Hoewel PA3GZK en ik veel samen experimenteren en resultaten uitwisselen, is de loop uitsluitend een PA3GZK ontwerp
Toch maar zelf weer bezig geweest met de actieve antenne, vooral omdat de gebruikte IC steeds moeilijker te verkrijgen is.
Daarom teruggekeerd naar transistors. Dit is een van de ontwerpen waarmee geëxperimenteerd wordt.
Zie ook https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Activ ... ntenna.htm
Ook PDØEEA is ermee aan de gang gegaan.
Bijlagen
Actieve antenne.gif
Actieve antenne.gif (11.7 KiB) 7723 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Pa0fri loop

#8 Bericht door PA8JDG »

PA0FRI schreef:
PA0FRI schreef: Het is geen PAØFRI loop. Hoewel PA3GZK en ik veel samen experimenteren en resultaten uitwisselen, is de loop uitsluitend een PA3GZK ontwerp
Toch maar zelf weer bezig geweest met de actieve antenne, vooral omdat de gebruikte IC steeds moeilijker te verkrijgen is.
Daarom teruggekeerd naar transistors. Dit is een van de ontwerpen waarmee geëxperimenteerd wordt.
Zie ook https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Activ ... ntenna.htm
Ook PDØEEA is ermee aan de gang gegaan.
Grappig, ben toevallig zelf met net zo’n soort schakeling bezig. Gebruik hiervoor echter 2N2219’s. 2x in gemeenschappelijke basis schakeling om de ingangsimpedantie zo laag mogelijk te maken. Daarachter nog een keer 2x 2N2219 in gemeenschappelijke emitter schakeling. Bias is wel anders. Spectrum plaatje is helaas nog niet recht. Komend weekend daarom maar weer sleutelen aan de schakeling. Erg leuk werk om te experimenteren met actieve loop antennes!

73’s

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#9 Bericht door PA0FRI »

PA8JDG schreef: Grappig, ben toevallig zelf met net zo’n soort schakeling bezig. Gebruik hiervoor echter 2N2219’s. 2x in gemeenschappelijke basis schakeling om de ingangsimpedantie zo laag mogelijk te maken.
Aan 2N2219 heb ik ook gedacht, maar kon ze niet zo gauw tussen mijn componenten zooi vinden.
Een geaarde basisschakeling heeft hier te weinig versterking en soms heeft een misaanpassing bij een emitterschakeling meer voordelen dan nadelen.
Succes!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#10 Bericht door pa3dsc »

Vorig jaar in de regio Eindhoven een bouwproject gedaan.
Gebruikt zijn 2 BZX79B.
Mijn combinatie shielded loop 120 cm diameter met de versterker
In de eerste plaats voor de ontvangst van AM stations middengolf met mijn antieke Erres KY468
Maar ik heb een signaaltje afgetapt naar mijn DXpatrol sdr ontvanger.
Frequentie bereik van tot 40MHz
zoeken op de trefwoorden : norton antenna amplifier
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Pa0fri loop

#11 Bericht door pa0ejh »

De BZX79B is een zener diode, bedoel een Tor uit de ZTX serie ??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#12 Bericht door pa3dsc »

Dom van mij het moet zijn 2N5109 en ook wel de BFW16A.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#13 Bericht door PA0FRI »

pa3dsc schreef:Dom van mij het moet zijn 2N5109 en ook wel de BFW16A.
De bedoeling was om een 2N5109 te gebruiken, maar die waren bij mij verbruikt.
Vandaag krijg ik van een gulle gever originele NOS old stock, zodat er verder geëxperimenteerd kan worden.
Overigens de goede Norton (voor)versterkers zijn bekend, maar het streven is naar KISS ontwerpen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Pa0fri loop

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk om jullie experimenten te volgen.

Maar ja, altijd die ringkernen. Daar heb ik nauwelijks iets van in m'n "doosjes". Ik kom niet verder dan FT37-43...........


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Pa0fri loop

#15 Bericht door PH2UN »

Ik heb hem net 10 minuten klaar.
Met de INA 02186.

Vanavond eens proberen op 160 meter.

Plaats reactie