Inac loop antennes ervaringen gezocht

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Inac loop antennes ervaringen gezocht

#1 Bericht door Roy pd8rw »

Hallo
Omdat ik niet gek veel plaats heb ben ik aan het kijkeb naar loop antennes.
Iemand ervaringen met de loops van inac ?
En dan met name de INAC AH-1430 ? ( eham is niet mijn ding qwa reviews)

Ik weet dat er ook een Italiaanse loop is echter die is toch wel prijzig ( tenzij de verschillen het geld waard zijn natuurlijk? )


Groetjes Ry

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#2 Bericht door on4ma »

je kan een emailtje sturen aan ON4LL ... hij werkt met een loop v Inac. Zie qrz.com

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#3 Bericht door PA1ZP »

Hi Ry

Ik heb geen ervaring me Inac , wel de MFJ magloopjes gezien.
Zelf 3 magloopjes gebouwd.

Ze zijn zelfs om zelf te bouwen duur lastig te bedienen, bouwen en af te stellen, maar vooral gruwelijk smalbandig in gebruik, bij 20 KHz freq verstemming moet je bij tunen voor de SWR.

Voor 10 t/m 20 meter bouw ik voor 10 euro een antenne die het net zo goed doet of zelfs beter.
Je hebt echter wel een redelijk goede antenne tuner nodig.
En die antenne past op 5 x 5 meter tuin.

Nee voor wat betreft prijs/prestatie verhoudingen, waren bij mij de magloops de meest waardeloze antennes die ik ooit heb gebouwd.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#4 Bericht door PD5DJ »

PA1ZP schreef:Hi Ry

Ik heb geen ervaring me Inac , wel de MFJ magloopjes gezien.
Zelf 3 magloopjes gebouwd.

Ze zijn zelfs om zelf te bouwen duur lastig te bedienen, bouwen en af te stellen, maar vooral gruwelijk smalbandig in gebruik, bij 20 KHz freq verstemming moet je bij tunen voor de SWR.

Voor 10 t/m 20 meter bouw ik voor 10 euro een antenne die het net zo goed doet of zelfs beter.
Je hebt echter wel een redelijk goede antenne tuner nodig.
En die antenne past op 5 x 5 meter tuin.

Nee voor wat betreft prijs/prestatie verhoudingen, waren bij mij de magloops de meest waardeloze antennes die ik ooit heb gebouwd.
Dan maak ik uit je betoog op dat je nog nooit een EH of TAK antenne hebt gebouwd ;) hi

Ik moet zelf zeggen, dat ik hier in den beginne dat ik hier kwam wonen, erg beperkt was qua antenne plaatsing.
Ik was al gauw aangewezen tot Loop antennes.
Waar ik veel wonderlijke en ook erg mooie verbindingen mee gemaakt heb, (let wel propegatie helpt natuurlijk)

Ik heb veeel en dan ook echt veel loops gebouwd, heb beide MFJ's gehad (eigenbouw werkte veel beter) MFJ is van alumiiuiumm, en mijn eigenbrouwsels waren allen van koper met veel groter oppervlak.

Later heb ik de loops schakelbaar gemaakt, zodat je max "loop" gebruikt en weinig C, en dan als ontvangst antenne gebruikt.. in combinatie met een Afgespande eindgevoede draad + tuner voor de TX kant.

Daar heb ik ruim 2 jaar heel veel DX mee gewerkt..

Maar goed, het blijft appels en peren vergelijken, het is blijft een comprocompromis antenne :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#5 Bericht door PA1ZP »

Dag Bjorn

Ik heb ruim 200 antennes gebouwd.
Ruim 100 verschillende antennes.
Alles zelf gebouwd en ontworpen en gesimuleerd.
Van 10 el yagi voor 2 meter, tot en met 2 vertikale full size portabele halvegolf antennes in fase gevoed voor 40 meter van ieders bijna 21 meter lang.

Ook 3 magloops waarbij zelfs de motor gestuurde plaatcondensator zelf gebouwd was en ook de besturing ervan.
Inderdaad van koper buis 2 van 1 meter diameter, en 1 van 2 meter diameter.
Prachtige verbindingen op de magloops gemaakt, zelfs op SSB op 40 meter met Canada op de 1 meter diameter magloop en 100 watt.
De full size halve golf vertical was alleen wel 4 S-punten harder in Canada.
Een GP met 4 elevated radials ook trouwens.

Ook met Suriname veel getest met de magloops op 20 meter, ik was absoluut niet in staat een simpele 1/4 golf GP met 3 elevated draad-radials te verslaan met welke magloop dan ook, GP koste 15 euro om een nieuwe te bouwen.
Ik kon er nog niet bij in de buurt komen met de magloop ook niet met die van 2 meter doormeter.

Als u trouwens op mijn QRZ.com kijkt ziet u een van de de laatste "challenges" een 4-square voor 20 meter met 4 nieuwe halve golf verticals op 3 meter lange mastjes, dit geheel was inclusief Inox gegraveerde bedieningskasten, coaxiaal, tuidraden, piketten etc, niet zo duur als de 500 euro magloop van Inac.
Waarom halve golven, omdat het een portabel systeem is, ik ben gewoon te lui om radialen te spannen.

EH en TAK antenne EH die ken ik wel, een aanpassing die het beter doet met 40 meter coax als met 10 meter coax omdat de buitenmantel van de coax het meeste werk doet haha.
Nee ik houd het dan liever bij mijn roteerbare delta-loop of dipool voor 40 meter haha.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#6 Bericht door on4avt »

Het heeft waarschijnlijk weinig zin om iets positiefs te vertellen over een loop,nadat hierboven die compleet zijn afgebroken.
Ik heb de beide mfj's gehad,heb er verschillende gebouwd,laatste was de Alex loop.
Nu heb ik nog de AMA loop van 14-30 mc.
Ik ben daar heel tevreden over. Smal bandig was voor mij geen probleem,daar ik alleen cw of digitale modes doe (deed).
Dan hoef je niet rond te draaien en blijf je op zelfde frequentie.
Loops nemen weinig plaats in,werken al vanop beperkte hoogte en zijn weinig zichtbaar,of je moet een Baby loop of zo gaan plaatsen.
Van de inac loop weet ik van een mede amateur uit de omgeving,die er één heeft gehad.
Die was uiteraard smalbandig, snel af te stellen,en deed wat hij moest doen.
Er zijn 2 soorten dacht ik bij Inac,een lucht gekoelde en ene die in een olie bad zit of zo.
Zal te maken hebben met hoger vermogen.
Anders stuur eens mail naar ON4WZ die had er dus één.
mvg
Willy

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#7 Bericht door PD5DJ »

on4avt schreef:Het heeft waarschijnlijk weinig zin om iets positiefs te vertellen over een loop,nadat hierboven die compleet zijn afgebroken.
Ik heb de beide mfj's gehad,heb er verschillende gebouwd,laatste was de Alex loop.
Nu heb ik nog de AMA loop van 14-30 mc.
Ik ben daar heel tevreden over. Smal bandig was voor mij geen probleem,daar ik alleen cw of digitale modes doe (deed).
Dan hoef je niet rond te draaien en blijf je op zelfde frequentie.
Loops nemen weinig plaats in,werken al vanop beperkte hoogte en zijn weinig zichtbaar,of je moet een Baby loop of zo gaan plaatsen.
Van de inac loop weet ik van een mede amateur uit de omgeving,die er één heeft gehad.
Die was uiteraard smalbandig, snel af te stellen,en deed wat hij moest doen.
Er zijn 2 soorten dacht ik bij Inac,een lucht gekoelde en ene die in een olie bad zit of zo.
Zal te maken hebben met hoger vermogen.
Anders stuur eens mail naar ON4WZ die had er dus één.
mvg
Willy
Dat valt wel mee,

Een loop doet gewoon wat ie moet doen, alleen willen mensen graag hopen/geloven dat het een wonder antenne is..
Hij is gewoon niet te vergelijken met een dipool, maar hij werkt voor wat het is prima.
En de resultaten kunnen soms verassend zijn :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#8 Bericht door PA2HP »

Kijk eens naar een zelfbouw loop gemaakt door Roger PA3EGU.
Beter dan MFJ, beter dan de Ciro Mazzoni's. (beiden gehad hier, dus weet waar ik over praat, zowel de mini als de baby loop)
Ik heb er zelf een van Roger voor 80,60 en 40 meter, werken uit de kunst!
Is 3 meter doorsnee (maakt ze ook van 1 of 2 meter breed,afhankelijk van welke frequentie je wilt uitkomen)
Op mijn qrz pagina zie je hem staan.

Google PA3EGU maar even.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#9 Bericht door on4avt »

Ik zie veel gelijkenis met commerciële loops?
Maar een Inac namaken zal beetje specialer zijn,denk ik.

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#10 Bericht door Roy pd8rw »

Heren .

Bedankt voor alle reacties .

Inmiddels er van overtuigd dat de midi en babyloop toch van betere kwaliteit zijn dan die van inac, en dan met name het afstemmen.

Ook gekeken bij pa3egu .

Misschien eens contacten leggen om aan de verschillende loops te ervaren.

Als er nog meer amateurs zijn met ervaring met de loops 10/20 meter van pa3egu hoor ik het graag.

73

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#11 Bericht door PA1ZP »

Hoi

Bouwpakket butterfly condensator met motordrive.
Helaas mijn eigen bouwpakket gemaakt .
plaatdiameter butterfly 120 mm

totale bouwkosten voor 1 condensator met motordrive en sturing 30 gulden.
tijd benodigd een 40 uur of meer.

Voor mijn tunertje nieuwe condensatoren ontworpen 150mm breed x 175 hoog x 250 mm diep.
Plaatdiameter 140 mm.
Met aan elkaar gelaste plaat paketten voor zowel de rotor als stator pakketten.

eind isolatoren plexiglas 15 mm dik.
as isolator rond 60 x 15mm dikke plexiglas as
rotor koppelingen 4 voudige koperbrons veercontacten op roodkoperen plaat van 30 mm diameter, aangedrukt met inox verenstalen drukvingers.

De rotor paketten zijn in de tuner uitgebalanceerd met 6mm dikke inox platen zodat de rotor assen mechanisch volledig in balans zijn, anders vielen de rotor paketten door hun gewicht steeds weer naar beneden.

Magnetic loops zijn zeker niet slecht, maar heel duur, en er gaat er echt geen 1 winnen van een simpele monoband groundplane.
Als je geen plaats hebt is het een uitkomst, maar verwacht er geen wonderen van.
Een goed gebouwde magloop zoals die van mister magnetic loop PA3ECT uit Zunderdorp dacht ik van ruim 3 meter diameter, wint het op 80 meter lokaal op SSB echt niet van een goed geplaatste dipool op 10 meter hoogte.

Kijk ook even wat alleen al een leuke motor aangedreven vacuum condensator kost, hebben we het niet eens over de rest van de magnetic loop.

Datzelfde geld niet voor DX want een vertikaal geplaatste grote magloop wint het op 80 meter net op DX van een NVIS dipool.
Dit vanwege de verticale plaatsing en polariteit en dus lage opstraalhoek voor DX van de magnetic loop.

Ik heb de magloops bedacht met loopabx.exe een oud DOS progje om de rendementen en benodigde capaciteiten te berekenen.
Als je de theoretische rendementen eens berekend van een magloop, zie je vanzelf wat het kan en wat niet.
Bijlagen
Condensator voor mijn ATU  18-450 pF
Condensator voor mijn ATU 18-450 pF
magloop butterfly 25-125 pF of 50-250 pF
magloop butterfly 25-125 pF of 50-250 pF
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Inac loop antennes ervaringen gezocht

#12 Bericht door PA0RAB »

Machtig mooie knutsel Jos
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie