Versatower vraagje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Versatower vraagje

#1 Bericht door PA9S »

Ik heb tweedehands een uitlierbare Versatower gekocht.
De mast bestaat uit een aantal ca. 6m lange delen die uit elkaar schuiven. Met een handlier wordt een staalkabel strakgetrokken waardoor de delen uitschuiven.

Wanneer nu die mast is uitgeschoven "hangt" hij aan zijn staalkabels. Dus de volledig massa van bovenliggende mastdelen, rotor, topbuis, antenne's , enz ..... hangt op de onderste staalkabel. Als die kabel stuk gaat komt het hele zaakje natuurlijk met donder en geweld naar beneden .....
Ik vroeg me af of dat destijds door de ontwerpers van Versatower zo bedoeld is.
Of kan zo'n staalkabel dat gewicht royaal dragen en maak ik me voor niks zorgen... ?
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Versatower vraagje

#2 Bericht door PE2AAB »

Volgens mij horen er ook 'remmen' op; klemmen die ertussen vallen als hij plots zou inzakken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Versatower vraagje

#3 Bericht door PA9S »

PE2AAB schreef:Volgens mij horen er ook 'remmen' op; klemmen die ertussen vallen als hij plots zou inzakken.
Dat vermoeden heb ik inderdaad ook, maar ik zie hier op de mast geen voorziening voor. Vandaar mijn twijfel.
Ik denk dat de vorige eigenaar de mast inderdaad gewoon ik de staaldraden liet hangen, maar ik heb daar niet zo'n goed gevoel bij. Hoewel die draden het misschien best wel kunnen dragen.
Die stalen mast is toch flink zwaar (het viel me erg tegen toen ik hem wilde optillen... :? ).

Ik moet eens nadenken hoe ik hier zelf iets voor kan verzinnen ...... al was het alleen voor mijn eigen gemoedsrust.
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Versatower vraagje

#4 Bericht door PA0RAB »

OM's
Als ik me het goed herinner is er in deze rubriek eens een vraag geweest over een uitlierbare Russische buis antenne.DDR?
Er was een tekening bij van het kabel en bindings systeem
Linkje naar dit topic ?
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Een bundeltje van 9x1mm kan afhankelijk van de staalsoort al snel 350 kg dragen

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Versatower vraagje

#5 Bericht door PH4CK »

honderden bruggen in de hele wereld hangen aan staalkabels dus een antennemast zal toch ook wel lukken?
Als je een staal kabel gebruikt die 3 of 4 keer het totaal gewicht kan dragen hoef je nergens bang voor te zijn.
Een roestige of beschadigde kabel gelijk vervangen, je weet niet waar het zwakke punt is.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Versatower vraagje

#6 Bericht door andre »

Dergelijke valbeveiligingen worden doorgaans als optie aangedragen. Is met wat handigheid zelf te maken. Je krijgt er wel weer een extra staalkabeltje bij langs je mast.
Let er wel op dat wanneer een 20 of 30 meter naar beneden raast er van je antennes niet veel meer over is..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Versatower vraagje

#7 Bericht door PA0CMU »

Hans, mijn nabouw Versatower bestaat uit twee delen van 6m met als (vast) topstuk een deel van 3m. Uitgeschoven circa 14m hoog. Ik heb beide delen gezekerd door in uitgeschoven toestand een grote, dikke harpsluiting te plaatsen om de onderste horizontale buis van het deel dat schuift en een van de horizontale liggers van het vaste deel. Die harpsluiting zit in de hoek geschoven tegen een staander aan. Natuurlijk zitten daar risico's aan als je in de mast klimt en de kabel zou op dat moment breken of losraken. Als de harpsluiting eenmaal zit laat ik de mast een paar cm zakken zodat hij in die sluiting hangt en de spanning nagenoeg van de kabel is.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Versatower vraagje

#8 Bericht door PD7P »

@TS, Hans,kijk even op de site van PD2WS,daar staat de tekening van Hofi in detail beschreven.
Er moet een veiligheidsplaat in zitten,zowel bij het hijsen als het dalen moet die vergrendelen,oftewel je kunt m niet té ver uitschuiven en hij zal ook niet vallen als je de plaat in de "rem stand " zet.
succes.

73 Paul

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Versatower vraagje

#9 Bericht door PE9DX »

Een versatower heeft standaard een klepje zitten op het deel wat op de grond staat en dan bovenin. Als je de delen uitdraait gaat dit klepje omhoog (soort scharnierpunt) als de spijlen van de twee andere delen omhoog gaan.
Als je alles hebt omhoog gedraaid draai je iets terug en zal de laatste spijl rusten op het klepje. Dat is de ontlasting van je staalkabel. Wil je alles weer indraaien, dan draai je hem iets uit zodat het klepje weer vrij komt, nu moet er een touw aan het klepje zitten waar jij aan trekt zodat het klepje omhoog blijft staan en de delen in elkaar kunnen schuiven.
Dit zit normaal standaard op elke versatower.

Johan PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Versatower vraagje

#10 Bericht door pa1bvm »

ja en als je hem dan omhoog draait valt dat klepje steeds terug ( door de zwaartekracht)

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Versatower vraagje

#11 Bericht door PA9S »

Ja, nu begrijp ik het !
Ik zie hier aan de bovenkant van het onderste deel inderdaad twee metalen lippen zitten die verder nergens voor worden gebruikt. Ik ga hier een beugeltje/klepje voor maken die de kabel kan ontlasten.
Met een touwtje naar beneden waarmee het klepje kan worden "open" geklapt zodat de mast naar beneden kan.
Super....daar heb ik wel vertrouwen in....!

Nu eerst even een aanvraag naar de gemeente sturen voor een vergunning. .....
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Versatower vraagje

#12 Bericht door tienne57 »

Hier een pdf met foto's, oa. een detail van de rem.

http://f1mkc.pagesperso-orange.fr/monbl ... r-bp60.pdf

grt

Etienne

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: Versatower vraagje

#13 Bericht door PA9S »

Het heeft even geduurd, maar in de tussentijd is het Versatower project flink gevorderd.
Een omgevingsverguning gekregen , beton gestort en de mast is geplaatst.
Alle kabels vervangen. Kantel-lier vervangen. En de antenne hangt erin. Kortom eigenlijk volledig operationeel.

Het werkt allemaal goed, hoewel ik nu toch nog 1 wens heb.
Voor het hijsen zit er een lier op die ik wil vervangen voor een elektrische hijs lier.
Nu vond ik bij HBM-machines een hijs-lier die in een aantal varianten te koop is. (250kg tot 990kg)

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... che-takels

Ik kan niet inschatten hoeveel gewicht zo'n lier zou moet kunnen takelen.
Mijn Versatower is een 4x6m (BP80 geloof ik).

Heeft iemand eerder zijn mast "elektrisch" gemaakt? Of heeft iemand een tip welke takel ik zou kunnen aanschaffen ?
Ik heb 230V en 380V voorhanden (en eventueel 3-fasen).
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Versatower vraagje

#14 Bericht door pa4o »

Hallo Hans,

Dan zou ik persoonlijk voor deze electrische lieren gaan
http://antennebouwwind.nl/nl/producten/lieren.html

Peter

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Versatower vraagje

#15 Bericht door pa7ww »

Hallo Hans,
ik heb zeer positieve ervaringen met Arjen Wind, levert uitstekende kwaliteit en advies.
Heb in "zijn" mast ook van die "valbeveiligingen". Succes en tot horens komend weekend.
Henk.

Plaats reactie