Zelfvulcaniserende tape.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#16 Bericht door PE2AAB »

Vulcaniserende tape (Scotch van 3M b.v.) is een rubberband die je uitrekt en onder spanning aanbrengt. Zelfvulcaniserende tape is een meer zachtere substantie. Het lijkt meer een kauwgom dan rubber en is ook dikker. Zie de diverse links en beschrijvingen in dit topic (de link naar Baco is van die zelfvulcaniserende tape dacht ik)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#17 Bericht door pa3dsc »

een maand geleden gekocht bij de lokale automaterialen handel zelf vulcaniserende tape.

Ze hebben ook uitstekende antenne klemmen.
In de auto wereld worden ze gebruikt voor uitlaten.

Gebruikersavatar
SilverArrow
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013, 18:58

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#18 Bericht door SilverArrow »

Hou er wel rekening mee, dat vulcaniserende tape, niet UV bestendig is. Na 1 tot 3 jaar in de mast te zitten, zal deze poreus worden.

Dit is goed op te lossen door er een (goede) isolatietape overheen te wikkelen, en deze dan weer verzegelen met UV bestendige jachtlak.

Ik heb 3 jaar geleden ook vulcaniserende tape in de mast gezet, met isolatietape, alleen, die is weer losgelaten door de warmte, dus er hangt nu een sliertje tape aan. Mast gaat toch eerdaags naar beneden, dus het busje jachtlak staat nu klaar.

Ik heb ook vulcaniserende tape onder de grond liggen, maar die is nog steeds goed, en ligt er 15 jaar in.
Beter een muisarm dan een apestaartje

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#19 Bericht door jan58 »

Wat een gedoe met vulcaniserend tape isolatie band en jachtlak.....pfffff.
Gebruik goede pluggen,zorg dat de kabel zo vastgezet word aan de mast of boom van een beam,dat het water nooit naar de plug kan lopen.
Heb in al die jaren nog nooit geen vocht of water in een plug of coax gehad.
Gebruik je wel jachtlak die uv bestendig is anders moet daar ook nog weer een krimpkousje overheen.... :lol:

Gr Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#20 Bericht door PE2AAB »

jan58 schreef:Wat een gedoe met vulcaniserend tape isolatie band en jachtlak.....pfffff.
Gebruik goede pluggen,zorg dat de kabel zo vastgezet word aan de mast of boom van een beam,dat het water nooit naar de plug kan lopen.
Heb in al die jaren nog nooit geen vocht of water in een plug of coax gehad.
Gebruik je wel jachtlak die uv bestendig is anders moet daar ook nog weer een krimpkousje overheen.... :lol:

Gr Jan
Prima voor de gelijkstroombanden. Vocht op 13cm maakt het verschil tussen power of rook uit je eindtrap.
Ik verplicht niemand om vulca te gebruiken echter raad ik het wel aan. Onze opdrachtgevers eisten deze afwerking niet voor niets natuurlijk maar ach, wie zijn de telco boeren nu eenmaal :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#21 Bericht door pa1bvm »

vroeger had je van die H43 pope kabel ...met een spiraal over de binnen ader
mooie specs .. dat wel ..maar ..-
was de plug boven in de mast niet goed getaped..
dan liep het water door de luchtkabel je set in ..
dat lijkt me voor zowel HF als VHF niet fijn ..

ik had een plasje water onder mijn ic-202..

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#22 Bericht door pe1cmo »

Daar gebruik ik dus dikwandige krimpkous met smeltlijm voor, gegarandeerd waterdicht.
1 meter kost 11 euro 70 ex BTW en ik maak daar stukjes van 5cm van, dus 20 stukken uit één zo'n buis.

Is de HellermannTyton MA47 19/6 323-20190 voor
19mm en past over een N connector voor 7 en 10mm coax, na het krimpen 6mm dus RG58 past net niet meer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#23 Bericht door ON9KVE »

Hallo allemaal,

Zelf ben ik een fervent liefhebber van de (zelf)vulkaniserende tape.
Ik gebruik de vulca-tape met eroverheen UV-resistente tape.
Bij inspecties zagen ook bij mij de connectoren er na jaren prima (als nieuw lees ik ook hier vaak) uit.
Maar afgelopen week ben ik daar toch iets anders tegenaan gaan kijken.

Nadat ik de tape er had afgehaald, zag ik een prima connector, maar ben eens verder gegaan en de kabel doorgeknipt.
Toen ben ik toch wel geschrokken.
De eerste meter zagen de mantel en folie er slecht uit. Zwarte vlekken.
Daarna waren de folie en de mantel helemaal helder (als nieuw), maar was de kern nog steeds donker.
Dit ging meters door (na 5 meter gestopt met controle)
Dit euvel deed zich bij meerdere kabels voor. De kabel was ongeveer 2 - 3 jaar in gebruik.

Er waren geen problemen met de SWR - die waren nog steeds ongeveer als het begin, met de nodige kleine variaties zoals die bij neerslag horen;
het was een reguliere controle, alleen nu iets verder dan op het zicht van de connector die onder de tape uitkwam.

Mijn conclusie:
Al ziet de connector er prima uit: het zegt niet altijd iets over de conditie van de kabel.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#24 Bericht door PE2AAB »

Het kan ook aan het aanbrengen van de vulca tape liggen. Dit moet dakpansgewijs, onder spanning worden aangebracht. Als dat niet helemaal goed is gegaan dan kan er alsnog vocht onder de connector kruipen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#25 Bericht door jan58 »

PE2AAB schreef:Het kan ook aan het aanbrengen van de vulca tape liggen. Dit moet dakpansgewijs, onder spanning worden aangebracht. Als dat niet helemaal goed is gegaan dan kan er alsnog vocht onder de connector kruipen.

Waarom dakpansgewijs????
Vulkaniserend tape word toch een geheel,een homogene massa.
Daar dringt geen vocht meer tussen,mits men het tape er wel strak omheen monteert.
Dan is dakpansgewijs aanbrengen niet nodig toch?


Gr Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#26 Bericht door PE2AAB »

jan58 schreef:
PE2AAB schreef:Het kan ook aan het aanbrengen van de vulca tape liggen. Dit moet dakpansgewijs, onder spanning worden aangebracht. Als dat niet helemaal goed is gegaan dan kan er alsnog vocht onder de connector kruipen.

Waarom dakpansgewijs????
Vulkaniserend tape word toch een geheel,een homogene massa.
Daar dringt geen vocht meer tussen,mits men het tape er wel strak omheen monteert.
Dan is dakpansgewijs aanbrengen niet nodig toch?


Gr Jan
Als het niet overlappen wordt aangebracht zal de tussenruimte tussen de wikkelingen blijven.

Ik proef een aversiteit tegen het gebruik van deze tape Jan. Prima. Jouw mening. Iemand anders kan daar dus anders over denken.

Mijn mening is niet zo belangrijk; ik gebruikte het dan ook alleen maar beroepsmatig voor diverse grote telecom aanbieders. Dat zijn natuurlijk geen amateurs die écht verstand van zaken hebben natuurlijk. :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#27 Bericht door jan58 »

PE2AAB schreef:
jan58 schreef:
PE2AAB schreef:Het kan ook aan het aanbrengen van de vulca tape liggen. Dit moet dakpansgewijs, onder spanning worden aangebracht. Als dat niet helemaal goed is gegaan dan kan er alsnog vocht onder de connector kruipen.

Waarom dakpansgewijs????
Vulkaniserend tape word toch een geheel,een homogene massa.
Daar dringt geen vocht meer tussen,mits men het tape er wel strak omheen monteert.
Dan is dakpansgewijs aanbrengen niet nodig toch?


Gr Jan
Als het niet overlappen wordt aangebracht zal de tussenruimte tussen de wikkelingen blijven.

Ik proef een aversiteit tegen het gebruik van deze tape Jan. Prima. Jouw mening. Iemand anders kan daar dus anders over denken.

Mijn mening is niet zo belangrijk; ik gebruikte het dan ook alleen maar beroepsmatig voor diverse grote telecom aanbieders. Dat zijn natuurlijk geen amateurs die écht verstand van zaken hebben natuurlijk. :-D

Maar nu zeg je overlappen.
Voor mij iets anders dan dakpansgewijs.
Snap nu wat je bedoelt.
Alleen:als iets vulkaniseerd kan er geen ruimte tussen blijven.

Ik heb niks tegen het tape.
Gebruiken het ook op het werk als er grondkabels licht beschadigd zijn.
Dan gaan er ook 2 laagjes overheen en de kabel word weer onder gespit.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#28 Bericht door PE2AAB »

Ok Jan,

:-D we begrijpen elkaar nu. Ik had inderdaad beter overlappend kunnen gebruiken in plaats van dakpansgewijs.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#29 Bericht door -Verwijderd account »

pa3kve schreef:Bij inspecties zagen ook bij mij de connectoren er na jaren prima (als nieuw lees ik ook hier vaak) uit.
Maar afgelopen week ben ik daar toch iets anders tegenaan gaan kijken.

Nadat ik de tape er had afgehaald, zag ik een prima connector, maar ben eens verder gegaan en de kabel doorgeknipt.
Toen ben ik toch wel geschrokken.
De eerste meter zagen de mantel en folie er slecht uit. Zwarte vlekken.
Daarna waren de folie en de mantel helemaal helder (als nieuw), maar was de kern nog steeds donker.
Dit ging meters door (na 5 meter gestopt met controle)
Dit euvel deed zich bij meerdere kabels voor. De kabel was ongeveer 2 - 3 jaar in gebruik.
Wat zou de mogelijke oorzaak geweest kunnen zijn van die zwarte vlekken?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zelfvulcaniserende tape.

#30 Bericht door PA5COR »

Je kan de connector prima waterdicht afwerken zo.
Probleem kan zijn dat het vocht door de connector zelf heen komt doordat de aansluiting van de connector bij de antenne ( het chassisdeel) niet waterdicht is, een PL259 chassisdeel zit wat los in elkaar en zal dus water doorlaten door het chassisdeel heen en door de connector in de kabel.

Van belang is dus controleren dat ook het chassis deel waterdicht is aan de kant waar de aansluiting zit.
Ook een N connector en chassisdeel kunnen dit probleem hebben, is er een waterdichte doos waar het chassisdeel waterdicht op gemonteerd is valt het wel mee, maar toch controleren.

Het "kruipen" van vocht heeft maar een piepklein gaatje/spleet nodig om the migreren.
Je coax is dan net een perfecte waterleiding, zeker als deze met een luchtkamer is uitgevoerd, door warmte/koude zal er een onderdruk/bovendruk in de coax ontstaan dat een zuigende werking heeft.
Net als de koper omvlechting trouwens .... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie