HF verbinding korte afstand lukt niet ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#16 Bericht door pd0sbr »

Hallo allemaal

Zie nu pd0ejn je hebt een vraag er er zijn tig ideeën over dat is het mooiste van onze hobby ,je zult het moeten proberen wat het mooiste en beste werk op 50 km. Het is voor ieder anders wel denk ik dat de 28 mhz met de grondgolf in deze het beste zal werken .
Mis jullie 2 de zelfde antenne stand gebruiken in die verhaal denk ik verticaal .
maar vind het mooi deze vragen houd onze hobby wakker en zo hoor het ook .

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#17 Bericht door PA3LS »

10m en 2m moet prima gaan lukken. Enige jaren geleden nog met 4w op de CB gezeten. 5m lange spriet aan de gevel, kwam 45km verderop (in de polder) gewoon verstaanbaar (maar niet erg sterk) door.
Toen ik mijn licensie gehaald had kon ik op 2m met 10w en een 1m lange spriet die ik uit het dakraam stak, nét horen op de repeater van Meppel (ca. 90km). Niet verstaanbaar, maar met een richtantenne was ik waarschijnlijk wel verstaanbaar geweest.

2m apparatuur (kristalgestuurd) is in overvloed en voor zeer lage prijzen beschikbaar. Prima als je een specifiek persoon wil bereiken. Tast iets dieper in de buidel en je hebt iets met VFO.

Op 40m gaat het waarschijnlijk niet, op 20m ook niet.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#18 Bericht door PA1ZP »

Hi

Op 20 mtr kan ook hoor allebei een kwartgolf GP maken van een oude halve golf voor 11 meter.
Of van 2 halve golven voor 11 een dipool maken na elkaar richten en het gaat op 20 meter ook.
Maar dan wel weer met zo een beroerd mogelijke condities.

En inderdaad zijn er heel veel mogelijkheden.
Jaren op 11 meter met noord-Belgie zitten praten op een gewone 11 meter vertical in SSB met wel 20 watt.
Dat kan dan dus op 10 meter ook gewoon.
Turnhout en Baarle-Nassau is voor mij ruim 50 KM vogelvlucht.

Erg belangrijk in deze is dat de antennes dezelfde polarisatie hebben.
Dus of beiden horizontaal en een bekend stralingsdiagram naar elkaar toe gericht ( wat met een 20 meter lange end-fed op 10 meter maar even afwachten is wat het juiste stralingsdiagram is)
Of beiden vertikaal gepolariseerd, de demping van een verschillende polariteit is zo maar 20 dB vandaar.

En weet je een 11 meter halve golf stok is ook gewoon een end-fed haha.
ook niks nieuws onder de zon.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#19 Bericht door ON5RKN »

De 20 meter is ech een ' lange afstandsband ' met af en toe echter heel uitzonderlijk binnenlands verkeer.

Het meeste succes zal je nog altijd hebben als je op de 10 meter band probeert, elke een simplele vertical en je bent vertrokken.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#20 Bericht door pd0ejn »

Hartelijk dank allen, het komt dus op de 10 mtr aan.
We willen persee onze HF set gebruiken omdat we op fm etc elkaar al genoeg hebben gehoord. Ook D-star gebruiken we echter we hebben onze zinnen gezet op HF, vandaar daar.
Het zo nu zomaar kunnen zijn dat we ieder zo een 27 mc antenne er aan hangen vertikaal en we daar mee kunnen experimenteren. Ik gooi het in de groep 50 km verderop ha-i.
bedankt allen weer.
Mvgr Rene
Luctor-Et-Emergo

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#21 Bericht door pa1bvm »

of toch die transverter van 28 naar 144 Mhz ???
leuk projekt voor de winter ...

ik zag dit ding op ebay staan ..
http://www.ebay.com/itm/Transverter-KIT ... Swu4BVsJH-

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#22 Bericht door pd0ejn »

bedankt voor de tip maar ik zit dan eerder voor mij zelf aan een Kuhne 144 te denken en die aan te sluiten op de ts-ic-990 of 7800.
maar ja ik gebruik regelmatig de ic-910 op ssb, echter mijn vriend wilt het via HF en zijn mooie ic-7700 anders staat die enkel maar mooi te zijn hihi.
we zijn een beetje verwend ....
groeten van rene
Luctor-Et-Emergo

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: HF verbinding korte afstand lukt niet ?

#23 Bericht door PA1ZP »

Hi

SSB op 10 meter lukt vast wel hoor.
Het lukte ons met een omgebouwde 11 meter halve golf op 20 meter als kwartgolf GP met 3 draadradialen ook uitstekend.
Als het dan met een FT857 lukt moet het met een IC7800 ook gaan niet dan.

Zoals ik al eerder zei maak dat beiden dezelfde polarisatie hebben en het werkt.
Op een dode 40 meter band lukt het ook met 2 verticals , maar ja niet iedereen heeft een halve golf vertical voor 40 meter staan.
Ik ook niet meer, maar mag gelukkig ook gewoon op 80 meter uitkomen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie