Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

#1 Bericht door PE9PE »

Wij zitten allemaal met erg veel manmade noise.

Dan kan dit een oplossing zijn voor de lage banden.

http://ac0c.com/main/page_prior_antenna ... _loop.html
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

#2 Bericht door PA3SKY »

Ja, zeer interessant. Wat ik me altijd afvraag, is of het heel veel zin heeft om zo'n antenne op een rotor te zetten, of maakt dat niet al teveel uit?
Begrijp ik het wel goed dat je per band altijd goed moet tunen?
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

#3 Bericht door PE9PE »

patrickduis schreef:Ja, zeer interessant. Wat ik me altijd afvraag, is of het heel veel zin heeft om zo'n antenne op een rotor te zetten, of maakt dat niet al teveel uit?
Begrijp ik het wel goed dat je per band altijd goed moet tunen?

Hallo Patrick,

Draaien kan zeker van belang zijn omdat je dan de storing weg kunt draaien
of in ieder geval sterk verminderen.

Voor ontvangst is tunen niet zo belangrijk.
Life is too short for QRP.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

#4 Bericht door pd0sbr »

Hallo allemaal
Ben ook een poosje aan het stoeien geweest met de loep , wat mijn is op gevallen is dat is dat je het voeding punt niet boven of onder in de loep moet maken maar op een kwart .
Ik had het zo gemaakt loep van 1.5 m van AKB buis (wat ook voor vloer verwarming word gebruikt ) de aanpas condensator onder in de loep laten we zeggen op 6 uur .( zie mijn facebook auto tuner voor een loop antenne )
Had om de buis een ringkern gedaan en hier op 4 wikkelingen met zwart VD draad de voeding deze ringkerns worden ook gebruikt voor de eindfed ant 23 mat meende ik , en deze op 3 uur in de loep zetten .
Nu werd de loop richtings- gevoelig dus je kon echt merken dat men de loop draaide
op 40 meter werkte de loep prima van zoon 300 tot en met 3000 km onder de 300 km niks nada boven de 3000 km ook niks nada .
Moet er dan wel weer bij vermelden dat de tegen call met behoorlijke goede antenne zaten en niet met een eindfet antennen of een of ander draadje

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Triband ontvangst loop antenne voor 160, 80 en 40mtr

#5 Bericht door ON5RKN »

pd0sbr schreef:Hallo allemaal
Ben ook een poosje aan het stoeien geweest met de loep , wat mijn is op gevallen is dat is dat je het voeding punt niet boven of onder in de loep moet maken maar op een kwart .
Ik had het zo gemaakt loep van 1.5 m van AKB buis (wat ook voor vloer verwarming word gebruikt ) de aanpas condensator onder in de loep laten we zeggen op 6 uur .( zie mijn facebook auto tuner voor een loop antenne )
Had om de buis een ringkern gedaan en hier op 4 wikkelingen met zwart VD draad de voeding deze ringkerns worden ook gebruikt voor de eindfed ant 23 mat meende ik , en deze op 3 uur in de loep zetten .
Nu werd de loop richtings- gevoelig dus je kon echt merken dat men de loop draaide
op 40 meter werkte de loep prima van zoon 300 tot en met 3000 km onder de 300 km niks nada boven de 3000 km ook niks nada .
Moet er dan wel weer bij vermelden dat de tegen call met behoorlijke goede antenne zaten en niet met een eindfet antennen of een of ander draadje
Graag had ik foto's gezien, maar de naam 'HARRY BISSCHOP' levert teveel hits op facebook....

Plaats reactie